اردوغان بدنبال قدرت مطلق | فراتاب
کد خبر: 1166
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1395 - 12:06
صلاح الدین دمیرتاش در گفت و گو با اشپیگل:
نیروهای دولت تحت زمامداری حزب عدالت و توسعه از حدود ۱۰ ماه پیش، هفت شهر و ۲۲ شهرک در جنوب شرق ترکیه را به محاصره در آورده و آنها را زیر حملات سنگینی قرار داده‌اند.

فراتاب به نقل از اشپیگل ـ  صلاح‌الدین دمیرتاش در گفتگو با مجله اشپیگل گفته «رجب طیب اردوغان به دنبال ایجاد یک خلافت است». او به آنجلا مرکل هشدار داده در برابر دولتی که به بمباران شهرهای خودش دست می‌زند و در عین حال خواهان عضویت در اتحادیه اروپاست، سکوت نکند. رهبر مشترک حزب ه.د.پ گفته این اردوغان بوده که روند صلح با کردها را مختل کرده و جنوب شرق ترکیه را آنچنان ویران کرده که همچون سوریه شده است. حملات نیروهای دولت ترکیه که بیشترین آسیب را به غیرنظامیان وارده کرده، باعث آوارگی حدود ۴۰۰ هزار نفر از این منطقه شده است.

دمیرتاش تاکید کرده حزبش از خشونت دفاع نمی‌کند و خواستار تشکیل کمیته‌ای فراجناحی از اعضای پارلمان ترکیه است تا شرایط لازم برای صلحی درازمدت را تعیین کند. او در پاسخ به این سوال که چرا اردوغان مذاکرات صلح با کردها را متوقف کرده، گفته «اردوغان تلاش فراوانی می‌کند تا به قدرت مطلق در ترکیه تبدیل شود. او قصد دارد یک خلافت ایجاد کند و ما کردها سد راه او هستیم. او از نظر سیاسی قادر نیست ما را متوقف کند، از این رو ما را به تروریست بودن متهم می‌کند».

نیروهای دولت تحت زمامداری حزب عدالت و توسعه از حدود ۱۰ ماه پیش، هفت شهر و ۲۲ شهرک در جنوب شرق ترکیه را به محاصره در آورده و آنها را زیر حملات سنگینی قرار داده‌اند. براساس گزارش‌ها در مناطق تحت محاصره ۶۰۰ فرد غیرنظامی کشته شده‌اند. این حملات از زمانی شدت گرفت که حزب عدالت و توسعه نتوانست در مرحله نخست انتخابات پارلمان، حداکثر مطلق آراء را کسب کند. برخی، پیروزی حزب آ.ک.پ در دور دوم انتخابات را ناشی از شرایط جنگی ایجاد شده توسط دولت و ترس مردم از بالا گرفتن درگیری‌ها می‌دانند.

دولت ترکیه در ماه‌های اخیر فشار زیادی نیز بر رسانه‌های منتقد وارد کرده و حتی کسانی که در شبکه‌های اجتماعی از اردوغان انتقاد می‌کنند، راهی زندان می‌شوند. وزیر دادگستری ترکیه چندی پیش گفته بود از زمان آغاز ریاست جمهوری اردوغان، بیش از ۲۰۰۰ نفر به اتهام توهین به او تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند. این بازداشت‌ها به‌خصوص از زمانی اوج گرفت که در دسامبر ۲۰۱۳ افشاگری‌های روزنامه‌نگاران در خصوص فساد گسترده در حلقه نزدیکان اردوغان، توسط وی به «تلاش برای سرنگونی‌اش» تعبیر شد. در آن زمان صدای مکالمات تلفنی اردوغان و اطرافیانش منتشر شد که تایید کننده اتهام فساد وارده به تیم او بود.

 

منبع: میدان

نظرات
آخرین اخبار