بررسی شعارهای 7 کاندیدای پیروز در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران | فراتاب
کد خبر: 11659
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1400 - 20:32
جمهوری اسلامی ایران تاکنون 7 رئیس‌جمهور مختلف به خود دیده است هریک از آنها اما با شعار خاصی پیروز شدند از جمله ...

فراتاب: روز 28 خرداد انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار می‌شود در این انتخابات کاندیداهای متعددی ثبت نام کرده‌اند هریک از آنها شعار و برنامه متفاوتی اعلام کرده‌اند اما در این گزارش به بررسی شعارها و اهداف کاندیداهایی که از ابتدای انقلاب اسلامی موفق به پیروزی در ریاست جمهوری شده‌اند خواهیم پرداخت:

بنی‌صدر با شعار عدالت اجتماعی

ابوالحسن بنی صدر به عنوان اولین رئیس جمهور ایران شناخته می‌شود دولت او با شعار عدالت اجتماعی بر سر کار آمد اما  دولت او به دلیل اختلافات و مسائل روی داده در خرداد ماه 1360 از کار بر کنار شد.

رجایی عدالت در مسیر ساده‌زیستی

پس از برکناری بنی صدر دومین انتخابات ریاست جمهوری ایران در 2 مرداد 1360 آغاز شد و محمد علی رجایی که شعار انتخاباتی خاصی نداشت اما از مفهموم سخنانش می شود این برداشت را کرد که به دنبال عدالت اجتماعی بود و عدالت اجتماعی را در ساده زیستی دنبال میکرد.

آیت‌الله خامنه‌ای و دغدغه امنیت

پس از ترور و شهادت رجایی در شهریور 1360، آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان سومین رئیس جمهور ایران شد ایشان دو دوره ریاست جمهوری ایرانی را بر عهده داشتند به دلیل شرایط بحرانی ناشی از جنگ و نیز درگیری‌های داخلی در این دوران، شاهد آن هستیم به رغم عدم بکارگیری شعار خاصی، اما محور اصلی رئیس جمهور بر دو مقوله مدیریت و امنیت استوار بود در پوستر انتخاباتی آیت‌الله خامنه‌ای شعار «خامنه‌ای مرد محراب و جبهه رای می‌دهیم» به چشم می‌‌خورد.

هاشمی با شعار سازندگی

اکبر هاشمی رفسنجانی، چهارمین رئیس جمهور ایران است که در سال 68 بر مسند قدرت تکیه کرد و رییس جمهور دو دوره‌ی جمهوری اسلامی بود دولت او در زمانی تشکیل شد که ایران در فروپاشی اقتصادی و ویرانی‌های ناشی از جنگ 8 ساله به سر می‌‌برد ازاین رو دولت او به عنوان دولت سازندگی مشهور است و دولت او با شعارهای سازندگی و توسعه اقتصادی روی کار آمد.

خاتمی و جامعه مدنی

سید محمد خاتمی در پی 2 خرداد 1376 که از سوی اصلاح‌طلبان به عنوان حماسه‌ی 2 خرداد نامبرده می‌‌شود اولین دولت اصلاحات در ایران به ریاست سید محمد خاتمی با شعارهایی چون قانون‌گرایی و توسعه‌ی سیاسی و جامعه‌ی مدنی نیرومند بر سر کار آمد و 8 سال ریاست دولت را از آن خود کرد.

احمدی‌نژاد با شعار عدالت‌محوری

محمود احمدی‌نژاد که ریاست دوره‌ی نهم و دهم ریاست‌جمهوری ایران را برعهده داشت با شعارهایی چون می‌شود و ما می‌توانیم و همچنین شعار معروف وی که پول نفت را بر سر سفره می‌آوریم 8 سال رئیس جمهور ایران شد.

روحانی با شعار تدبیر و امید

حسن روحانی که رئیس جمهور دوره‌ی یازدهم و دوازدهم ایران است از سال 92 با شعارهای اعتدال‌گرایی و تنش‌زدایی و همچنین دولت تدبیر و امید سر کار آمد که اصلی‌ترین هدفش را دستیابی به توافق هسته‌ای با جهان غرب قرار داده بود

 

گزارش از امیر ابوالحسنی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار