چگونه یاهونیوز اختلافات قدیمی پارتی –یکیتی را دوباره زنده کرد؟ | فراتاب
کد خبر: 11655
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1400 - 19:43
رهبران کُرد اقلیم کردستان عراق از اختلاف بر سر گزارش یاهونیوز تا شرکت در کنفرانس اتحاد!

 

فراتاب: روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه پایگاه خبری «یاهو نیوز » گزارشی در قالب جزئیات جدید ترور سردار قاسم سلیمانی منتشر کرد، در این گزارش به حضور و مشارکت یکی از دو واحد مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان اشاره شده بود.

در گزارش «یاهو نیوز» به نقل از مقامات آمریکایی از عملیات تروریستی فرودگاه بغداد، علاوه بر جزئیات جدید، مدعی دست داشتن نیروهای امنیتی عراق و واحد ضد ترور اقلیم کردستان بود، در این گزارش به واحد ضد ترور حزب اتحاد میهنی اشاره شده بود. این ادعای یاهو نیوز اما بلافاصله از سوی حکومت اقلیم کردستان قویا رد شد، اما با اینحال گزارش مذکور منجر به ایجاد اختلاف بین دو حزب اصلی و رقیب در شمال عراق شد!

یاهو نیوز و ایجاد اختلاف تازه بین دو حزب قدیمی

انتشار این گزارش شکاف بین دو حزب حاکم که رقابت و اختلافات کهنه ای نیز طی چند ده اخیر داشته‌اند ایجاد کرده، و باعث شده تا برخی رسانه‌های این دو حزب انگشت اتهام به سوی یکدیگر بگیرند، تلویزیون و سایت روداو که به نیچیروان بارزانی نزدیک است بلافاصله یک گزارش مفصل در خصوص دست داشتن نیروهای ضدترور اتحادیه میهنی در عملیات شهادت سردار سلیمانی منتشر کردند در این گزارش سخنگوی سازمان ضد ترور حزب دمکرات به ارتباط عمیق میان آمریکا و واحد ضد ترور اتحاد میهنی اشاره کرده بود اما همزمان سایت رسمی لاهور شیخ جنگی یکی از دو رهبر مشترک حزب اتحادیه میهنی ضمن رد این ادعاها حملاتی لفظی علیه حزب رقیب و برخی رسانه‌هایش انجام داد همزمان سخنگوی واحد ضد ترور اتحاد میهنی اعلام کرده این شایعات از برخی رسانه‌های وابسته به حزب دمکرات (پارتی) بر آمده است. این اظهارات سبب تشدید اختلافات و جنگ رسانه‌ای میان طرفین شد. البته این اولین باری نیست که این دو حزب به یکدیکر اتهامات چنین سنگینی وارد می‌کنند.

سابقه اختلافات پارتی -یکیتی

در نیمه دهه 1975 و پس از انعقاد قرارداد الجزایر میان شاه و صدام و پایان حمایت پهلوی از جنبش ملامصطفی بارزانی شکاف‌ها و اختلافات در میان اعضای حزب دموکرات کردستان و افزایش یافت و در نتیجه این حزب به دو گروه تبدیل شد،‌ یکی حزب دموکرات «بارزانی» دیگری حزب اتحاد میهنی «طالبانی». در سال 1992 میلادی در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان حزب دموکرات به رهبری «مسعود بارزانی» و حزب اتحاد میهنی به رهبری «جلال طالبان» حکومت اقلیم کردستان را به دست می‌گیرند. پس از حمله «‌صدام» به کویت این دو حزب موفق به تسلط به سه استان کردنشین اربیل، دهوک و سلیمانیه می‌شوند.

بارها  با یکدیگر پیمان دوستی و همکاری می بندند اما با کوچکترین اتفاق بین این دو گروه درگیری به وجود می‌آمد، به طوری که در سالهای 1994 و 1995 در پی درگیری میان این دو حزب نزدیک به 2300 نفر کشته شدند.

اما پس از سقوط صدام دو حزب با همکاری و هم پیمانی، موفق به ایجاد صلح می‌شوند، به طوری که «جلال طالبانی» به پست ریاست جمهوری عراق می‌رسد و «مسعود بارزانی» هم به رهبری اقلیم کردستان دست می‌یابد، در سال 2006 این دو حزب با امضای توافق‌نامه‌ای میان خود ضمن تاکید بر کنار گذاشتن اختلافات بین خود، در صدد یک پارچه شدن حکومت اداری کردستان و خارج کردن آن از دو نظام اداری گام های بزرگی برای صلح و شکوفایی بر می‌دارند.

اما پس از با شکست مواجه شدن همه پرسی سال 2017 اختلافات و تنش‌ها بر سر نوع سیاست‌گزاری با دولت مرکزی بین طرفین بالا می‌گیرد به طوری که شکاف بزرگی بین حزب اتحاد میهنی و حزب دموکرات ایجاد می‌شود و در حال حاضر نیز بر سر به دست اوردن کرسی‌های پارلمان در انتخابات پیش رو در حال رقابت هستند.

تنش‌زدایی در کنفرانس وحدت

اما با همه این اوصاف تنها چند روز پس از گزارش یاهونیوز و حملات رسانه‌ای طرفین به یکدیگر شاهد یک حرکت قابل تامل از سوی طرفین هستیم و آن هم شرکت رهبران و اعضای بلندپایه هردو حزب در کنفرانس «اتحاد» دانشگاه کردستان هستیم این همایش روز چهار شنبه 29 اردیبهشت ماه در دانشگاه اربیل که با حضور رهبران احزاب و نماینده سازمان ملل در عراق تشکیل شد، «بافل طالبانی» رئیس مشترک حزب اتحاد میهنی با تاکید بر عدم تکرار اشتباهات گذشته خواستار تشکیل یک لابی مشترک از سوی احزاب برای متحد کردن دیدگاه‌ها در انتخابات پارلمانی عراق شد.

از سوی دیگر رهبر جنبش تغییر «عمر سید علی» در این نشست به نقش اصلی احزاب حاکم «اتحاد میهنی و حزب دموکرات» در تشکیل وحدت میان احزاب اشاره کرد

«نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت همکاری میان «پارلمان، ریاست و دولت اقلیم کردستان» اتحاد را مهمترین نیاز اقلیم دانست و گفت که باید احزاب با وجود اختلافات حزبی بر سر مسائل اساسی متحد و متفق باشند و همچنین احزاب سهیم در دولت اقلیم باید به مسئولیت‌های خود عمل کرده و در راستای ایجاد اتحاد داخلی در اقلیم گام بردارند.

گزارش از فرشاد خمویی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع  «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار