محسن رضایی، کاندیدایی با 4 شکست اما همچنان امیدوار! | فراتاب
کد خبر: 11654
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1400 - 17:16
بررسی همه شعارهای محسن رضایی در 5 انتخابات مختلف
محسن رضایی (سبزوار رضایی میرقائد) تاکنون در 4 انتخابات مختلف به پیروزی نرسیده است اما با این‌حال به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات 1400 ریاست جمهوری ثبت نام کرده است.

فراتاب: در گزارش پیش‌رو تا به حالبا شعارهای متفاوت که گاهی این شعارها وی را از جناح اصول­گرایان تا حدودی دور کردهچهار بار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده است اما در 3 دوره قبل شکست خورده است.

محسن رضایی در یک نگاه

محسن رضایی از شهریور 1360 تا 1376 در منصب فرماندهی سپاه پاسداران باقی ماند تا آنکه لباس نظامی را از تن درآورد و تصمیم گرفت در عرصه سیاست ورود کند. باحکم رهبر انقلاب در ۱۸شهریور 1376 به عنوان دبیر مجمع تشخیص ‌مصلحت ‌نظام منصوب شد. وی دو سال بعد در ائتلاف دست راستی خط امام و رهبری کاندیدای حضور در مجلس شد اما رأی نیاورد. این موضوع باعث نشد که محسن رضایی از عرصه سیاست ناامید شود. نامبرده این­بار برای انتخابات ریاست جمهوری خود را آماده کرد. در گزارش حاضر به بیان برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتی ایشان در ۴ دوره کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری خواهیم پرداخت.

 

دوره اول؛ انتخابات ۱۳۸۴

محسن رضایی از جناح اصول­گرا در 27 خرداد سال 1384 با شعار انتخاباتی «دولت عشق» وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شد. کاندیداهای متعددی از جمله علی لاریجانی، محمد‌باقر قالیباف و محمود احمدی‌نژاد نیز از این جناح حضور داشتند. نام­برده در ابتدای حضورش برای انتخابات سال 13۸۴ گفته بود اگر رئیس جمهور شود محمود‌احمدی‌نژاد را به عنوان معاون اول خود انتخاب می‌کند. وی در خصوص برنامه خود در انتخابات سال 1384 افزود: «تمام اقتدار دولت من در قطع کردن دست دزدها و تلاش برای رسیدن به یک اقتصاد سالم و کارآمد خواهد بود.» رضایی در ادامه خاطرنشان کرد: «تلاش خواهم کرد فضای سیاسی امنیتی را در کشور کاهش دهم و عشق و محبت و نوع دوستی را جایگزین آن کنم.» برنامه محوری محسن رضایی ایجاد سیستم فدرالیسم اقتصادی در کشور بود او ابتدا گفت کشور را به 10 منطقه فدرالی تقسیم می‌کند اما تا پایان انتخابات این تعداد را به 14 منطقه افزایش داد!

رضایی در فیلم تبلیغاتی خود در پاسخ به این سؤال که چه چیزی شمارا از کاندیداتوری منصرف می‌کند؟ قاطعانه پاسخ داد: «گلوله!» اما دو روز پیش از انتخابات یعنی ۲۵ خرداد 13۸۴بدون آنکه گلوله‌ای شلیک شود جهت شکسته نشدن آرای اصول­گراها از ادامه رقابت­ها کناره­گیری کرد.

دوره دوم؛ انتخابات سال ۱۳۸۸

محسن رضایی در انتخابات 1388 نیز مجددأ کاندیداتوری خود را اعلام کرد اما این‌بار به نظر می‌رسید عزم وی جزم­تر از چهار سال پیش است. اودر یکی از نطق‌های انتخاباتی خود چنین می‌گوئید: «مانباید در ایران اقلیت و اکثریت داشته باشیم و طرح مباحثی هم­چون شهروند درجه یک و درجه دو نیز کاملأ مخرب و بیهوده است.»

طرح­های مانند پرداخت وام به دانشجویان، ساخت دو منطقه گردشگری، بیمه زنان خانه‌دار و پرداخت حقوق به آن­ها را ارائه کرده و در صحنه بین‌المللی نیز بیان کرد: «اگر آمریکا برخی از سیاست‌های خود را تغییر دهد ما هم تغییر خواهیم کرد.» رضایی این­بار با ایده دولت ائتلافی کارآمد از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور وارد عرصه انتخابات شد و پس از آن جزئیات طرح خود را بیان کرد. با این حال شعار اصلی وی در این دوره «انقلاب اقتصادی، تحول فرهنگی و اصلاح سیاسی» بود. ایشان که این­بار قصد کناره­گیری از انتخابات را نداشت با ۶۷۸ هزار و ۲۴۰ رأی در این انتخابات پس از محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی سوم شد و به کرسی پاستور نرسید.

 

دوره سوم؛ انتخابات سال ۱۳۹۲

در سال ۱۳۹۲ دوباره شاهد نام­نویسی دبیر مجمع تشخیص‌ مصلحت نظام در انتخابات ریاست جمهوری بودیم. محسن رضایی برای سومین­ بار شانس خود را امتحان کرد. وی در ۱۴ اسفند ۱۳۹۱در جمع مردم دیواندره آمادگی خودرا برای شرکت در انتخابات اعلام کرد و در۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ثبت نام کرد. او در اولین برنامه‌ی رسمی تبلیغاتی خود که در پارک لاله برگزار شد با بیان این­که «سیاست دولت من سیاست دولت علوی خواهد بود» افزود: «من در مقابل ظالمان می‌ایستم و حق ملت ایران را از آن­ها می‌ستانم» او رقیب خود را در این انتخابات فقر و بیکاری دانست. وی که با شعار «دولت فراگیر و امید» وارد صحنه‌ی رقابت شده بود نهایتأ با کسب سه میلیون و 884 هزار و 412 رای چهارم شد تا کماکان در منصب دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی بماند.

 

دوره چهارم؛ انتخابات سال ۱۴۰۰

دائم­الکاندیدای صحنه انتخابات برای چهارمین بار در روز۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ با حضور در محل وزارت کشور کاندیداتوری خود را اعلام کرد. وی تصریح کرد که به صحنه آمده تا گفتمان شبکه نفوذ را خنثی کند و جلوی سراب دروغین دیپلماسی بایستد و با آنانی که رویه دروغ­پردازی و اغواگری را به اشکال مختلف تکرار می‌کنند و آزادی‌های اجتماعی را از مردم سلب و به تحریف افکار عمومی می‌پردازند مبارزه کند. رضایی «دولت نهضت ملی برای آبادانی ایران و مبارزه با فساد و شبکه نفوذ» را شعار خود در این دوره از انتخابات اعلام کرد.

حال باید دید که آیا محسن رضایی که هر دوره با فرمتی خاص و شعارهای متفاوت ظاهر شده است می‌تواند نهایتأ به صندلی پاستور برسد یا خیر؟ اتفاقی که با وجود حضور نمایندگان اصلی اصول­گراها در انتخابات تا حدودی دشوار به نظر می‌رسد.

گزارش از شادمان عباسی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار