آیا بحران کریمه آتش جنگ سردی تازه را گرم خواهد کرد؟ | فراتاب
کد خبر: 11652
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1400 - 22:00
بررسی آخرین تخولات بحران میان روسیه و اوکران:
 در پی بحران اخیر اوکراین و تنش­ها در دنباس، کشورهای اروپایی در قالب ناتو و همچنین به تنهایی از اوکراین حمایت کردند.

فراتاب: به دنبال الحاق کریمه به روسیه آتش­‌بسی میان اوکراین و این کشور در سال 2015 صورت گرفت که بارها تا کنون نقض شده است. اینک یک بار دیگر شکاف و تقابل در این منطقه ژئواستراتژیک سر باز کرده و بعدی فرامنطقه‌­ای و بین­‌المللی به خود گرفته است. تنش­‌ها به دنبال تحرکات نظامی روسیه در مرز اوکراین و درگیری‌‌ها در دنباس واقع در شرق این کشور به وجود آمد. بحران در اوکراین و تهدید اروپا از جانب روسیه یک فضای شبه­‌جنگ سردی را نمایان ­می‌­کند. در گزارش پیش رو در پی آن هستیم که به آخرین تحولات و واکنش‌­های کشورهای مهم درگیر دو طرف بپردازیم.

اقدامات و موضع روسیه

در پی کشته و مجروح شدن دو نفر در حمله پهپاد اوکراینی به منطقه­‌ای در دونباس، «ویچسلاو والودین» رئیس دومای روسیه خواستار اخراج اوکراین از شورای اروپا شد. همچنین روسیه علت حضور نظامی در دنباس را افزایش فعالیت‌های نظامی ناتو در مرزهای روسیه خوانده و ادعا کرد که برای «کمک به شهروندان خود» نیروهایش را به مرز دو کشور فرستاده است. از دیگر اقدامات غیرقانونی روسیه، صدور پاسپورت برای ساکنان محلی با هدف الحاق دوفاکتوی مناطق شرقی اوکراین و سازماندهی انتخابات غیرقانونی بوده است. اما در ادامه دومینوی تحریم‌­ها و تنش­‌ها در شرق اروپا در اقدامی دور از ذهن شاهدیم که وزیر دفاع روسیه پنجشنبه هفته گذشته در اولین روز رزمایش بزرگ ارتش این کشور در کریمه دستور بازگشت نیروها و تجهیزات نظامی به مقرهای دائمی خود را از روز بعد از آن صادر کرد.

حمایت آمریکا و انگلیس از اوکراین

با تشدید اختلافات کی­یف و مسکو بر سر دونباس، ناوهای نیروی دریایی آمریکا و انگلیس در حمایت از اواکراین وارد دریای سیاه شدند. از دیگر اقدامات آمریکا، حضور بایدن در نشست مجازی کشور‌های اروپای شرقی عضو ناتو موسوم به «نشست بخارست 9» به منظور تلاش برای تأمین امنیت اوکراین و دریای سیاه می‌­باشد. واشنگتن در هفته‌‌های گذشته از افزایش کمک امنیتی به اوکراین بعد از تحرکات روسیه خبر داد. کی‌یف چندی پیش کمک نظامی چند صد میلیون دلاری از آمریکا شامل خودرو‌های زرهی، پهپاد و موشک‌‌های ضد تانک دریافت کرده و آن‌ها را در نزدیکی مرز روسیه مستقر کرد.

اقدامات و موضع فرانسه

در واکنش به اقدامات روسیه، رئیس جمهور فرانسه از رهبران جهان خواست که خطوط قرمز مشخصی با مسکو ترسیم کنند که پیامد تخطی مسکو از آنها «مجازات و تحریم» باشد.

موضع آلمان

رئیس­جمهور اوکراین اتمام جنگ در دونباس را منوط به تأیید درخواست عضویت اوکراین در ائتلاف نظامی ناتو می‌­داند. این در حالی­ است که سخنگوی دولت آلمان چهارشنبه گفت، گام‌­های بیشتر در خصوص عضویت اوکراین در ناتو در حال حاضر مد نظر نیست.

اقدامات ناتو

اما به گفته ستاد نیروهای مسلح اوکراین این کشور با حداقل 5 کشور عضو ناتو در ماه­های مه و ژوئن (اردیبهشت و خرداد) رزمایشی مشترک خواهد داشت که هدف آن سناریوی برخورد با روسیه از دریای بالتیک تا دریای سیاه و منطقه کریمه می­‌باشد. در بیانیه ستاد نیروهای مسلح اوکراین آمده است: «این تمرینات نظامی به طور ویژه اقدامات دفاعی و به دنبال آن حمله‌­ای برای باز پس­‌گیری مرزهای کشور و تأمین تمامیت ارضی کشور که مورد تعرض یکی از کشورهای متخاصم همسایه قرار گرفته است انجام خواهد شد.» حال باید دید که حمایت­های غرب از اوکراین تا چه میزان و تا چه زمانی به ثبات در اوکراین کمک خواهد کرد.

 

گزارش از رسول دوست‌وندی؛ دانش‌‌آموخته روابط بین‌‌الملل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار