انگشت اتهام طالبان و دولت افغانستان علیه هم! | فراتاب
کد خبر: 11650
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1400 - 21:31
دختر دانش‌آموز کابل را چه کسانی ترور کردند؟

فراتاب: در روزهای گذشته، غروب غمزده کابل شاهد به خاک سپردن دختران دانش آموزی بود که در میان اشک و آه و اندوه پدران و مادران خود،  با آمال و آرزوهای‌شان یکجا به خاک سپرده شدند؛ تا بار دیگر این واقعیت تلخ تکرار شود که در این سرزمین صلح یک سراب، بیش نیست.

اشرف غنی رییس جمهور چنان که انتظار می‌رفت در یک بیانیه ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی آن را، به طالبان نسبت داد و افزود این گروه با پیچیده کردن وضعیت، فرصت فراهم شده برای صلح را سخت‌تر می‌کند. این در حالی است که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن رد دست داشتن طالبان در این حمله شوم که تلفات سنگینی داشت، گفت؛ این کار حلقه‌های داعش است و دولت افغانستان را متهم به حمایت از این گروه کرده است. گرچه اغلب کاربران افغانستانی در فضاهای مجازی آن را مضحک بیان داشتند.

نفرت جهانی آن سوی پرده سیاست

دفتر هیئت سازمان ملل در کابل «یوناما» ضمن ابراز تنفر شدید نسبت به این حمله آن را، قساوت در برابر غیرنظامیان خوانده و با خانواده‌های قربانیان این رویداد ابراز همدردی کرد. نمایندگان اتحادیه اروپا در افغانستان در یک توییت، هدف قرار دادن مدرسه دخترانه را ناجوانمردانه و زشت و حمله به آینده افغانستان دانست. سفارت انگلیس در کابل نیز در توییتی با محکوم کردن حمله نوشته است خشونت‌ها پیش از کشته شدن تعداد بیشتر کودکان بی‌گناه، باید متوقف شود. اطلاعیه سفارت جمهوری اسلامی ایران این حمله را فرقه‌گرایانه خوانده و تاکید کرده است که تروریست‌ها هرگز به اهداف خود برای راه اندازی جنگ فرقه‎ای و قومی در افغانستان نمی‎رسند و مسئولین افغانستان عاملان این حملات را مجازات خواهند کرد.

در همین رابطه وزارت امور خارجه پاکستان انفجار تروریستی در کابل پایتخت افغانستان را  به شدت محکوم کرده و گفته است: ما در جنگ علیه تروریسم در کنار مردم افغانستان هستیم.

ابراز انزجار و همدردی چهره های مذهبی و سیاسی

ابراز همدردی‌های شخصیت‌های سیاسی مذهبی در تازه‌ترین واکنش شخصیت‌های سیاسی و مطرح در جهان امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه با انتشار پیامی به زبان فارسی در فیسبوکش، با مردم افغانستان به خاطر حمله مرگ‌بار به مکتب سیدالشهدا ابراز همدردی کرده است. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در جریان مراسم مذهبی روز یکشنبه هفته قبل خود، برای قربانیان این انفجار دعا کرده و این حمله مرگ‌بار را اقدام غیرانسانی خواند. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران نیز در توییتی به انفجار غرب کابل واکنش نشان داد و نوشته لعنت خدا بر کسانی که جنایت را تا این حد گسترش می‌دهند.

علی‌رغم  واکنش‌های تند و تیز و سراسر احساساتی در داخل و خارج افغانستان، اما برای مادری که تکه‌های تن دخترش را به خاک می‌سپارد مهم نیست که مقصر طالبان است یا داعش یا دولت، مهم این است که در این منازعه قدرت، دخترش قربانی شد و او دیگر نیست!

گزارش از مینا نصر – کابل

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار