روحانی: می خواهیم تحریم را برداریم، اما عده ای عزاداری می کنند | فراتاب
کد خبر: 11648
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1400 - 12:07

فراتاب: رئیس جمهور با بیان اینکه واقعا عجیب است زمانی که می خواهیم تحریم را برداریم یک عده مرثیه می خوانند و ناراحت می شوند، عنوان کرد: نمی شود عده ای بگویند ما به فکر مردم هستیم، اما وقتی می خواهد تحریم برداشته شود ناراحت باشند و روضه خوانی کنند. مرثیه خوانی برای زندگی مردم با روضه خوانی برای برداشته شدن تحریم قابل جمع نیست.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت با اشاره به کسانی که از مذاکرات وین ناراحت هستند اظهار کرد: چرا از مذاکرات وین ناراحتید؟ اینها فکر می کنند وین همین بغل هاست در حالیکه وین یک شهر دیگر است. مدام می گویند چرا مذاکره می کنید. در حالیکه این دولت در هشت سال خود مذاکره ای نکرد مگر اینکه از آن موفق بیرون بیاید.

وی ادامه داد: دوران قبل تمام شده، بعضی ها هم در آن زمان به مذاکره ای نرفتند مگر اینکه یک قطعنامه علیه ایران گرفتند و آمدند. اما من امروز به مردم قول می دهم پایان مذاکرات وین پیروزی ملت ایران است و ما همین امروز هم قدم های بزرگی در این زمینه برداشته ایم.

روحانی با تاکید بر اینکه معیار برای ما زندگی مردم است یادآور شد: به خاطر همین تحریم ما ۲۰۰۰ قلم جنس را ممنوع کرده ایم که این باید برداشته شود تا کالاها بیاید. برای راحتی مردم و برای صادرات و واردات نباید مشکلی پیش پای مردم باشد. ما می خواهیم مشکل صادرات و واردات را برداریم، اما شما چرا ناراحت می شوید. ما می خواهیم تحریم را برداریم، اما یک عده ای عزاداری می کنند.

وی اضافه کرد: والله بالله اگر کسی منافع ملی را کنار گذاشت و به دنبال منافع حزبی، جناحی و قبیله ای رفت به مردم خیانت کرده است. منافع و مصالح ملی و زندگی مردم برای ما اصل است؛ چرا که مردم باید به راحتی زندگی کنند.

رئیس جمهور همچنین بیان کرد: هدف ما این بود که دشمن را وادار کنیم یک روزی بگوید غلط کردم و این کار را هم کردیم، اما باز مدام عده ای می گویند چه کار کرده اید؟ مگر آمریکا چند بار باید بگوید فشار حداکثری و جنگ اقتصادی علیه ایران غلط بوده و این چیزی است که مسئولین آمریکایی در این مدت بارها اعلام کردند. پیروزی از این بالاتر، دشمن ما مصر بوده پای میز بیاید و ما هم رفته ایم.

وی با اشاره به اینکه مسیر ما در این مدت درست بوده است، خاطرنشان کرد: البته ممکن است کسی بگوید که این مسیر درست که به اهدافتان رسیدید به خاطر صبر مردم بوده که این حرف کاملا درست است و ما به خاطر مقاومت مردم به اینجا رسیدیم، دولت که چیزی نیست و تنها نماینده مردم است. آنهایی هم که به دولت توهین می کنند در واقع به ملت توهین می کنند؛ چرا که ما هیچ چیزی جز رای و اعتماد مردم نداریم.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: از طرفی ممکن است کسی بگوید که در این موفقیت ها مقام معظم رهبری حمایت و کمک کرده اند که این هم درست است؛ چرا که همیشه اینگونه بوده که رهبری هدایت و کمک کرده و اصلا مگر می شود بدون کمک رهبری به موفقیت رسید. در برجام هم اگر ما موفق شدیم همین گونه بوده و قدم به قدم خدمت آقا رفتیم که روسای قوا هم بودند و ایشان در مراحل مختلف چه به صورت کتبی و چه شفاهی به ما کمک کردند. تمام دستورات کتبی و شفاهی رهبری مرحله به مرحله هست و الان هم راجع به وین هست مثلا همین چند هفته پیش دستوری درباره وین دادند که من همان را ابلاغ کردم تا انجام شود. به هر حال ما بدون وحدت پیش نمی رویم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه این ایام از لحاظ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اهمیت ویژه ای دارد گفت: خرداد اساسا ماه امام است و ما در نیمه خرداد حادثه ۱۵ خرداد و رحلت امام را در پیش داریم. از طرفی برای یک انتخابات مهم آماده می شویم. البته انتخابات شوراها هم بسیار حائز اهمیت است اما انتخابات ریاست جمهوری همیشه از لحاظ بین المللی هم مورد توجه همه خواهد بود.

وی ادامه داد: در ۲۸ خرداد همه چشم های دنیا به ایران دوخته شده، در قدم اول درباره انتخابات در روزهای گذشته ما شاهد یک حضور و هیجان مناسبی بودیم و شاهد بودیم که کاندیداهای مختلفی برای ثبت نام به وزارت کشور رفتند. این یک حضور قابل توجه از جناح ها، احزاب و تفکرات مختلف بود که همه حضور پیدا کردند.

رئیس دولت دوازدهم همچنین بیان کرد: قدم دوم در روزهای آینده اعلام کاندیداهای نهایی از سوی شورای نگهبان است که بسیار مهم است. چرا که آن اعلام می تواند تشویق کننده جامعه برای حضور در انتخابات و یا خدای نکرده کند کننده حرکت باشد. امیدواریم این قدم دوم هم به خوبی در چهارچوب قانون اساسی و منافع نظام برداشته شود و شاهد ترکیب بسیار خوب و مناسبی باشیم که همه مردم را برای حضور در انتخابات ۲۸ خرداد تشویق کند.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: قدم سوم که بسیار مهم است دوران تبلیغات است که در هفته آینده آغاز می شود و قدم چهارم حضور مردم پای صندوق های رای است که مهمترین قدم به حساب می آید. من باید خطاب به مردم عزیز بگویم که انتخابات مال خودتان است و صندوق آراء افتخار جمهوری اسلامی ایران به حساب می آید. جمهوریت ما در سایه حضور پای صندوق رای است و در واقع نظام ما دو پایه اساسی به نام های اسلامیت و جمهوریت دارد. اگر خدای نکرده دروغ و تهمت رواج پیدا کند اسلامیت از بین می رود و اگر مشارکت کاهش پیدا کند جمهوریت متزلزل می شود.

وی ادامه داد: ما در همه جا باید شاهد راستگویی و گزارش درست باشیم و به مردم برنامه های خود را ارائه بدهیم؛ فحش دادن که برنامه نمی شود. آدم وقتی برخی موارد را مشاهده می کند می بیند که اگر فحش را از طرف بگیری خلع سلاح می شود و همه چیزش فحش دادن است. در حالیکه امروز مردم از کاندیداها برنامه می خواهند.

روحانی داشتن برنامه از سوی کاندیداها را بسیار مهم دانست و گفت: مثلا ما امسال با خشکسالی مواجه هستیم و کاندیداها باید بگویند برنامه شان برای خشکسالی چیست؟ ما هنوز با تحریم مواجه ایم و در این زمینه گام هایی باید تکمیل شود و کاندیداها باید برنامه شان را در این باره بگویند. ما هنوز در کرونا هستیم و کاندیداها باید برنامه های خود را برای مقابله با کرونا به مردم بگویند.

وی اضافه کرد: از اینها مهمتر این است که کاندیداها استراتژی خودشان را برای مردم بگویند، مردم باید بفهمند که این شهر تعاملی است یا تقابلی، مردم باید بفهمند که این آقا دنبال تعامل با جهان است یا دنبال دعوا با جهان است. باید پرسید که رای مردم فقط در 28 خرداد مهم است یا رای مردم تا چهار سال آینده و برای هر روز مهم است. چرا که هر کار مهمی با رای مردم باید انجام شود. نه اینکه مثلا امروز چون انتخابات است بگوییم فضای مجازی عالی است و فردای انتخابات به دنبال فیلتر کردن با دست و پا بگردیم.

روحانی همچنین تاکید کرد: باید به مردم بگوییم افراط گریم یا اعتدال گرا تا مردم بدانند به دنبال تفکر افراطی هستیم یا اعتدالی، این خیلی مهم است که راهبرد، اصول و برنامه مان را برای مردم توضیح دهیم و دلسوزی مان را نشان دهیم. مردم باید احساس کنند که کاندیداهای قدرتمندی با برنامه به صحنه آمده اند تا آنها هم پای صندوق رای بیایند. ان شاءالله که دولتی قدرتمندتر از دولت یازدهم و دوازدهم تشکیل شود و آرزوی ما هم همین است که دولت آینده بسیار توانمند باشد تا بتواند با وجود مشکلاتی که داشتیم و داریم ما را به نقطه نهایی برساند.

نظرات
آخرین اخبار