اجرای توافق بغداد و اربیل برسر حضور نیروهای مشترک در مناطق مورد منازعه | فراتاب
کد خبر: 11643
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1400 - 16:46
مصطفی الکاظمی با صدور دستوری اعلام کرد:
جبار یاور دبیرکل وزارت محلی پیشمرگه اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که نخست وزیر این کشور دستور اجرای توافق نامه مشترک امنیتی میان فرماندهی عملیات مشترک و نیروهای پیشمرگه را در مناطق مورد مناقشه صادر کرد.

فراتاب: با گذشت حدود دو هفته بعد از تشکیل جلسه امنیتی نخست وزیر عراق بعنوان فرمانده کل قوا با فرماندهان و رهبران سرویس های امنیتی این کشور، دستور اجرای توافق نامه مشترک امنیتی میان فرماندهی عملیات مشترک و نیروهای پیشمرگه را در مناطق مورد مناقشه توسط مصطفی الکاظمی صادر شد.

دو هفته پیش حمله داعش به مناطقی از عراق باعث کشته شدن ۲۲ نیروی پلیس فدرال و پیشمرگه شد که درپی آن جلسه امنیتی مزبور در دفتر نخست وزیری تشکیل و قرار شد که ۴ اتاق عملیات مشترک بین ارتش و نیروهای پیشمرگه (نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق) در مناطق دیالی ، کرکوک ، موصل و مخمور فعال گردد.

شب گذشته جبار یاور در مصاحبه ای با خبرگزاری رسمی عراق (واع) اظهار داشت که در جلسات قبلی برای تشکیل مراکز مشترک هماهنگی امنیت برای مناطق خانقین (در استان دیالی)، کرکوک، موصل و مخمور توافق شد و این توافق با توجه به پیشنهادات الکاظمی انجام شد و همچنین توافق نامه ای بین کمیته عالی هماهنگی امنیت وزارت محلی پیشمرگه و کمیته عالی هماهنگی امنیت برای فرماندهی عملیات مشترک به عمل آمد.

وی افزود: این مراکز توسط کمیته هماهنگی فرماندهی عملیات مشترک فعال نشده و توافق نامه تشکیل نیروی مشترک نیروهای پیشمرگه و نیروهای ارتش عراق در مناطق مورد مناقشه نیز اجرا نشده است.

 پارسال فرماندهی عملیات مشترک عراق از امضای توافق نامه امنیتی با اقلیم کردستان عراق خبر داد که براساس این توافق بایستی "دو مرکز هماهنگی امنیتی مشترک در بغداد و اربیل (پایتخت محلی اقلیم کردستان عراق)، یک مرکز هماهنگی امنیتی مشترک میدانی امنیتی و نظامی برای ارزیابی چالش های امنیتی و همچنین نقاط بازرسی مشترک" تشکیل می شد.

یاور در ادامه مصاحبه گفت که الکاظمی در کمیته عالی هماهنگی امنیت در فرماندهی عملیات مشترک دستور اجرای توافق نامه های امنیتی قبلی را صادر کرده است و در دیدار با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق توافق شد توافق نامه های امنیتی فوق الذکر پس از تعطیلات عید سعید فطر اجرا شود.

قاسم الاعرجی چند روز قبل در سفری به اقلیم کردستان عراق با رهبر حزب دموکرات کردستان دیدار و درباره همکاری مشترک نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگه در مقابله با تروریسم، حل اختلافات و ایرادات و همچنین از میان برداشتن موانع هماهنگی تاکید شد.

گفتنی است که توافق بر تشکیل اتاق های عملیات فرماندهی مشترک که سال گذشته صورت گرفت با اعتراض جبهه ترکمن و ائتلاف عربی در کرکوک مواجه شد چراکه به گفته آنها استان کرکوک - که یکی از مناطق موافقت شده بر ایجاد مرکز فرماندهی بود - از نظر امنیتی شاهد ثبات است و نیازی به مراکز مزبور ندارد.

مناطق چهارگانه فوق از جمله مناطقی است که تامین امنیت آنها در سالهای گذشته مورد اختلاف نیروهای امنیتی فدرال عراق و نیروهای محلی پیشمرگه بوده است و همین امر به ایجاد شکاف های امنیتی در برخی نقاط منجر شده و تروریست ها با استفاده از آنها حملات خود را ترتیب می دهند.

به گزارش ایرنا وزارت محلی پیشمرگه اقلیم کردستان عراق پس از حمله داعش به یکی از نقاط تحت کنترل پیشمرگه و کشته شدن یکی از این نیروها تاکید کرده بود که "برای ممانعت از بروز حوادث این چنینی و نابودی کامل تروریست‌ها نیازمند توافق همه‌جانبه و متعدد با ارتش عراق هستیم".

همچنین نچیروان بارزانی رییس جمهور دولت محلی اقلیم کردستان عراق در واکنش به حمله مزبور اظهار داشت: "ما بارها به دولت فدرال عراق و ائتلاف بین المللی نسبت به خطرات گروه تروریستی داعش و سوء استفاده آن از شکاف های امنیتی در مناطق مورد مناقشه بین بغداد و اربیل هشدار داده ایم و مجددا از پارلمان و دولت فدرال عراق و نیروهای ائتلاف (آمریکایی) می خواهیم فورا به تشکیل نیرویی مشترک از پیشمرگه و ارتش عراق در مناطق مورد مناقشه اقدام کنند تا این مناطق مورد سوء استفاده گروه تروریستی داعش قرار نگیرد".

نظرات
آخرین اخبار