حمایت جشنواره بین‌المللی فیلم «گوتبورگ» سوئد از سینماگران کُرد | فراتاب
کد خبر: 11640
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1400 - 11:31

فراتاب - منصور جهانی: جشنواره بین‌المللی فیلم «گوتبورگ» در کشور سوئد با قدمتی 45 ساله، با تأسیس صندوق جدید بین‌المللی فیلم؛ به سينماگران کردستان، فاند می‌دهد و آنها را مورد حمایت و پشتیبانی مالی خود قرار می‌دهد.
جشنواره بین‌المللی فیلم «یوتوبوری» (گوتبورگ) Goteborg در کشور سوئد، به عنوان بزرگترین جشنواره فیلم در کشورهای حوزه اسکاندیناوی و مهمترین مکان گردهم‌آیی سالانه در صنعت فیلم در شمال اروپا؛ با تأسیس صندوق جدید بین‌المللی فیلم؛ به سينماگران کردستان، برزیل، سودان و اوكراين فاند می‌دهد و آنها را مورد حمایت و پشتیبانی مالی خود قرار می‌دهد. این هنرمندان، براى گسترش و توسعه فيلمنامه، هزينه‌هاى پس‌توليد و پخش‌کنندگی آثارشان؛ از امروز دوشنبه 20 اردیبهشت ماه جاری (10 می 2021) تا دو ماه آینده فرصت دارند، درخواست فاند‌ خود را به این صندوق، ارائه دهند و مدیران این صندوق هم به مدت سه ماه، با تیم حرفه‌ای خود درخواست‌های دریافتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و در ماه اکتبر 2021 نتایج نهایی را اعلام می‌کنند.
این صندوق، در زمان بحران شدید همه‌گیری ویروس کرونا در سال 2021 به مدیریت «کامیلا لارسون» Camilla Larsson راه‌اندازى شده است و با افزایش آزادی‌های هنری و بیان، به ایجاد فضای متنوع رسانه‌ای کمک می‌کند و پروژه‌هاى سينمايى را مورد حمايت مالى خود قرار دهد. برای امسال، مبلغ ٤0٠ هزار یورو (4 میلیون کرون سوئد) بودجه در نظر گرفته شده است و در ادامه نیز، به صورت مستمر؛ اين صندوق، به فعاليت‌های سینمایی و حمایتی خود ادامه می‌دهد.
در زمان بحران‌های شدید، حوزه فرهنگ غالباً محروم است و در حال حاضر نیز، شیوع ویروس کرونا بر انجام پروژه‌ها، دسترسی به کانال‌های توزیع آثار و همچنین بودجه تولید فیلم، تأثیر جدی گذاشته است. جشنواره بین‌المللی فیلم «گوتبورگ» برای حمایت از فیلمسازانی که تحت تأثیر این شرایط سخت کار می‌کنند، یک صندوق بین‌المللی فیلم با حمایت وزارت امور خارجه سوئد راه‌اندازی کرده است و امسال، از گسترش و توسعه فيلمنامه (10 هزار یورو)، هزينه‌هاى پس‌توليد (30 هزار یورو)، پخش آثار سینمایی (20 هزار یورو) و همچنین مجموعه‌های با ارزش هنری حمایت می‌کند. چون فیلم، برای مخاطب؛ جذابیت و تأثیر فرهنگی دارد و در جامعه، نقش اساسی را ایفا می‌کند.
جشنواره فیلم «گوتبورگ» 45 سال پیش، با هدف تقویت صدای فیلمسازان و برجسته‌سازی فیلم‌هایی از سراسر جهان، فعالیت‌های خود را آغاز کرد و در طول 10 سال گذشته و در زمان کار با «آژانس توسعه سوئد» SIDA از 150 پروژه سینمایی در سراسر دنیا، حمایت مالی کرده است. «اینگمار برگمان» Ingmar Bergman کارگردان برجسته و تأثیرگذار سوئدی و برنده چهار جایزه اسکار؛ در 20 سال آخر عمر خود، دبیر افتخاری این رویداد معتبر سینمایی را بر عهده داشت.
جشنواره بین‌المللی فیلم «گوتبورگ» با مدیرعاملی «میرجا وستر» Mirja Wester و با مدیریت هنری «یوناس هولمبرگ» Jonas Holmberg به عنوان بزرگترین جشنواره فیلم در کشورهای حوزه اسکاندیناوی و مهمترین مکان گردهم‌آیی سالانه در صنعت فیلم در شمال اروپا؛ ؛ همه ساله با آثاری از کارگردانان کشورهای مختلف جهان در بخش‌های مختلف رقابتی و غیررقابتی از جمله؛ بخش «رقابتی بین‌الملل»، بخش «رقابتی نوردیک»، بخش «رقابتی مستند نوردیک»، بخش رقابتی «اینگمار برگمان»، بخش «رقابتی سرآغاز»، بخش «تمرکز»، بخش غیررقابتی «سینمای نوردیک»، بخش «فیلم‌های کوتاه سوئد»، بخش غیررقابتی «سینمای بین‌الملل» همچون؛ بخش «گالا»، بخش «مسترز» و بخش «بینایی»، بخش «افق‌ها»، بخش «سینما کلاسیک»، بخش «پنج قاره جهان»، بخش «حرکت‌های زیاد»، بخش «صداهای جدید» و همچنین سمینارها و میزگردها، بخش «بازار فیلم»، کارگاه‌ بازیگری، بخش بزرگداشت و چندین بخش دیگر در 10 سینما و 40 سالن سینمایی شهر گوتبورگ در کشور سوئد برگزار می‌شود.

نظرات
آخرین اخبار