کرمانشاهی‌ها برای مقابله با کم‌آبی به حفر چاه‌آب دست خواهند زد! | فراتاب
کد خبر: 11637
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1400 - 10:27
فرماندار کرمانشاه:
با توجه به حجم جمعیتی بالای شهر کرمانشاه، تامین آب شرب کرمانشاه یکی از اولویت های شرکت آب و فاضلاب استان به شمار می آید

فراتاب- کرمانشاه:  فضل الله رنجبر  فرماندار کرمانشاه در جلسه بررسی مشکلات تامین آب شرب شهرستان کرمانشاه در سرسرای شرکت آب و فاضلاب استان، به برنامه حفاری چند حلقه چاه برای تامین آب شرب شهر کرمانشاه در راستای جلوگیری از کم آبی در سال جاری اشاره کرد و از شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه ای استان خواست هرچه سریع‌تر با راه اندازی تصفیه خانه شهر کرمانشاه نسبت به تامین آب شرب از سد گاوشان اقدام کنند.

او همچنین به فرسودگی بخش زیادی از شبکه آبرسانی شهر کرمانشاه اشاره کرد و از شرکت آبفای استان خواست در راستای جلوگیری از هدر رفت آب ناشی از شکستگی خطوط انتقال، تعویض قسمتی از این شبکه آبرسانی را در سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار دهد. وی با قدردانی از خدمات شرکت آب و فاضلاب در حوزه آبرسانی روستایی از این شرکت خواست یکی از اولویت های خود در سال جاری را اتمام پروژه های نیمه تمام قرار دهد و تامین آب شرب را  از اولویت های بسیار ضروری و جدی مردم دانست که تعطیل بردار نیست و گفت: به هیچ وجه نمی شود تامین آب شرب مردم را عقب انداخت لذا باید تمام تدابیر و تلاش در این خشکسالی این باشد که کمبود آب شرب نداشته باشیم. همچنین، خواستار نظارت دقیق و منظم بخشداران و دهیاران از روند جریان آب شرب روستاها به ویژه تانکر های آبرسان سیار شد و همچنین از آنها خواست رسیدگی به امور آب را در  اولویت کاری خود قرار دهند.

وی همچنین با اشاره انشعاب های غیر مجاز فراوان در سطح روستاها و حاشیه شهرها عنوان کرد بخشداران و دهیاری ها باید از کوچکترین مشکلات در ارتباط با آب روستاییان اطلاع داشته باشند و با هماهنگی شرکت آبفا در سریعترین زمان ممکن آن را حل کنند. رنجبر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش چشمگیر بارش باران و خشکسالی در استان گفت: به منظور هشدار به مردم برای مدیریت صحیح مصرف آب باید زنگ خطر و هشدار را به صدا در آوریم.

در ادامه ی این جلسه، علیرضا کاکاوند افزود: براساس آمار هواشناسی امسال بارش ها در استان کرمانشاه نسبت به میانگین بلند مدت پنج دهه گذشته ۳۱ درصد کاهش داشته که بی سابقه است. او اظهار داشت: کرمانشاه از نظر کاهش باران با ۱۸۰ میلی‌متر اولین استان کشور از نظر کاهش بارندگی است و این استان را از نظر تنش آبی و تامین آب شرب شهری و روستایی با مشکل اساسی مواجه می کند. در ادامه افزود: در سال جاری با پیگیری ها و تلاش فراوان اعتبارات مناسبی به این شرکت در بودجه کشور اختصاص داده شده که امیدواریم هرچه زودتر برای اجرا پروژه و تلاش در راستای کاهش مشکلات آب شرب شهری و روستایی این اعتبارات ابلاغ شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود، تامین آب شرب شهر کرمانشاه و تامین آب شرب روستاها را ۲ مشکل اساسی این شرکت در سال جاری با توجه به خشکسالی شدید و خشک شدن چشمه و چاه ها اعلام کرد. کاکاوند با بیان اینکه امسال برای حوزه آب روستایی استان ۵۳۰ میلیارد تومان حدود ۲۰ برابر بودجه سالهای گذشته اختصاص یافته است، ابراز امیدواری کرد: هرچه سریع تر این اعتبار برای اصلاح و تعمیر خطوط شبکه آبرسانی، تعمیر شکستگی لوله ها، تجهیز مجتمع های آبرسانی، مخازن، بهینه سازی و کف شکن چاه ها، چشمه ها و قنات ابلاغ شود.

او در بخش دیگر از سخنان خود، مصرف بی رویه آب شرب خانوارهای روستایی به دلیل ارزان بودن آب شرب، همچنین انشعاب پشت کنتوری، انشعاب غیر مجاز، شکستن خطوط لوله کشی آب شرب به خاطر معارضان اجتماعی و آبیاری باغات و صیفی جات و مزارع روستاییان بالا دست را از مهم‌ترین مشکلات شرکت آبفا استان در حوزه آب روستایی اعلام کرد و گفت: در این بخش برای جلوگیری از این اقدامات روستاییان به شدت نیازمند همکاری و هم افزایی دیگر ارگان ها مانند فرمانداری ها و بخشداران و دهیاری ها هستیم.

کاکاوند همچنین افزایش سرقت از مخازن، مجتمع ها، درب دریچه ها فلکه ها و تابلو برق و دیگر تجهیزات را از دیگر مشکلات مکرر این شرکت عنوان کرد که باید با همفکری دیگر دستگاه های اجرایی تدابیر اساسی برای آن اندیشید.

این مسوول در بخش دیگر از سخنان خود با شاره به خشک سالی شدید امسال پیش بینی کرد در فصل تابستان آب شرب ۳۰۰ روستای استان از طریق تانکر به صورت سیار تامین شود و در حال حاضر شرکت آبفای استان با کمبود شدید تانکر آبرسان سیار مواجهه است و امیداوری با هم افزایی دیگر دستگاه ها مانند شهرداری ها، جهاد کشاورزی، امور عشایری، منابع طبیعی و حتی نیروهای نظامی این مشکل حل شود. کاکاوند همچنین از خرید پنج دستگاه تانکر آبرسان سیار با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان در س الجاری خبر داد.

وی در پایان پیش بینی کرد امسال در حوزه شهری در شهر کرمانشاه و در حوزه روستایی در شهرستان ثلاث باباجانی بیشترین مشکلات تامین آب شرب داشته باشیم هرچند گفت: با تمام توان در شرکت آبفای استان تلاش می شود مشکل تنش آبی مدیریت شود اما این مهم بدون هم افزایی دیگر ارگان ها امکان پذیر نیست.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند. این استان ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

 

نظرات
آخرین اخبار