ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص فایل صوتی افشا شده‌اش چه گفت؟ | فراتاب
کد خبر: 11635
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1400 - 17:47
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: جلسه امروز ما با ظریف پرچالش و انتقادی بود

فراتاب: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که وزیر امور خارجه در جلسه این کمیسیون تاکید داشت که با ایده دو قطبی کردن میدان و دیپلماسی موافق نیست و به هیچ عنوان این موضوع را دنبال نمی‌کند و معتقد است میدان و  دیپلماسی در کنار هم می‌تواند منجر به تامین دقیق منافع ملی شود.

ابوالفضل عمویی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز در محل کمیسیون تلفیق جلسه فوق‌العاده ای را با حضور وزیر خارجه برگزار کرد که بخش عمده‌ای از جلسه به موضوع فایل منتشر شده از او اختصاص داشت. این جلسه انتقادی و چالشی بود.

وی توضیح داد: در این جلسه ۱۲ نماینده از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سایر کمیسیونها به طرح دیدگاه ها و نقطه نظرات و انتقاداتشان پرداختند که از جمله محورهای آن بحث انتشار فایل صوتی بود که باعث ایجاد دو قطبی میدان و دیپلماسی در اذهان جامعه شده است.

وی افزود: همچنین نمایندگان از عدم دقت در انجام این مصاحبه انتقاد کرده و آثار منفی انتشار آن در امنیت ملی از جمله روابط با برخی کشورهای دوست و همسایه را مورد اشاره قرار دادند. آنها با اشاره به جایگاه والای شهید سلیمانی به عنوان قهرمان ملی در انظار عمومی به موضوع لزوم تامین منافع ملی تاکید داشتند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه گفت: وزیر خارجه با اشاره به روند طراحی این مصاحبه توضیح داد که در دولت تصمیم گرفته شده برای انتقال تجربیات وزرا و افرادی که در آینده مسئولیت می پذیرند مصاحبه هایی صورت گیرد تا مباحث به نفرات بعدی به عنوان تجربه منتقل شود؛ در این چارچوب قرار شد حداکثر ۶۰ تا ۹۰ دقیقه از این مصاحبه عمومی شود و این کار برعهده مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری بود از طرف مصاحبه شنونده امضا گرفته شد که بدون رضایت او مباحث منتشر نشود، ولی در نهایت این روند رعایت نشده و فایل در اختیار رسانه های خارجی قرار گرفت.

وی افزود: آقای ظریف تاکید داشت که فرمایشات رهبری را پایانی بر بحثهای کارشناسی در این باره می داند. او با اشاره به سابقه همکاری و رفاقتش با شهید سلیمانی بیان کرد که شهید سلیمانی برای او بیشتر از یک فرمانده بود و به هیچ وجه به دنبال تخطئه جایگاه سردار سلیمانی نبوده است.

عمویی اضافه کرد: طبق توضحیات وزیر خارجه او با ایده دو قطبی شدن میدان و دیپلماسی موافق نیست و شخصا این موضوع را دنبال نمی کند. وزیر خارجه معتقد است که میدان و دیپلماسی در کنار هم می تواند منجر به تامین دقیق منافع ملی شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین اظهار کرد: دستور دیگر جلسه امروز کمیسیون بررسی سه درخواست تحقیق و تفحص از مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری بود. این درخواستها توسط حاجی دیلگانی نماینده شاهین شهر، امیرآبادی نماینده قم و بنده مطرح شد. کمیسیون با تجمیع این درخواستها موافقت کرد؛ لذا مصوبه کمیسیون برای تصمیم گیری نمایندگان به صحن علنی ارائه شد. بازه تحقیق و تفحص دوره هشت ساله اخیر و در دو محور عملکرد مرکز بررسی های راهبردی در سالهای گذشته و روند منجر به تهیه و انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه است.

عمویی افزود: همچنین در این جلسه تعدادی از نمایندگان سوال از وزیر خارجه در موضوعات مختلف مطرح کردند. از جمله آنها خانم محمدبیگی نماینده قزوین بود که درباره علت تاخیر در روند افتتاح کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حلب سوالی را بیان کرد. وزیر خارجه ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند پیگیری امور تاکید داشت که موضوع در دست پیگیری است و سرکنسولهای جمهوری اسلامی  در حلب و لاذقیه تعیین شده و در اسرع وقت موضوع دنبال می شود با توجه به این موضوع سوال در جریان است نماینده سوال کننده یک ماه برای اعلام نظر فرصت خواست.

وی ادامه داد: سوال دیگر را آقای سلیمی نماینده محلات درباره پیگیری خسارت وارد شده به جمهوری اسلامی ایران در اثر عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود در برجام مطرح کرد که وزیر خارجه با اشاره به مباحث طرح شده درباره خسارت وارد شده درباره پیگیری های انجام شده هم توضیح داد  و تاکید کرد این موضوع همچنان در دستور کار است. علیرغم توضیحات داده شده نماینده سوال کننده قانع نشد و سوال به صحن علنی ارجاع شد.

نظرات
آخرین اخبار