خطر آتش سوزی در کمین جنگل‌های بلوط زاگرس | فراتاب
کد خبر: 11623
تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1400 - 11:07
کاهش بارندگی در استان کرمانشاه و افزایش احتمال آتش سوزی
احتمال افزایش آتش‌سوزی در منابع طبیعی استان کرمانشاه به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی افزایش می‌یابد.

فراتاب- کرمانشاه: انشاالله کولانی مدیر کل منابع طبیعی استان کرمانشاه، با اشاره به اینکه یک میلیون و 700 هزار هکتار جنگل و مرتع در استان وجود دارد اظهار داشت: حدود 600 هزار هکتار آن را جنگل به ویژه از نوع بلوط تشکیل می‌دهد و حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار را نیز مرتع تشکیل می‌دهد.

وی عنوان کرد: خشکسالی امسال تأثیرات بسیاری بر جنگل‌ها و مراتع خواهد داشت و از طرفی چنانچه به جنگل‌ها و مراتع نیز توجه نشود سبب خشکسالی خواهند شد زیرا ارتباط متقابلی بین این دو موضوع وجود دارد. در استان کرمانشاه سالانه حدود 270 هزار تن به ارزش 300 میلیارد تومان علوفه تولید می‌شود و حدود 69 هزار خانوار به صورت مستقیم به طور مستقیم از مراتع امرار معاش می‌کنند. وی با اشاره به اینکه هر هکتار جنگل اکسیژن 10 نفر را در سال تولید می‌کند افزود: هر هکتار جنگل 68/5 تن کرد و غبار را در خود جذب می‌کند و بین 200 تا 500 مترمکعب آب در خود ذخیره می‌کند و مراتعی که دارای پوشش گیاهی بیشتری هستند نسبت به مراتعی که عاری از پوشش هستند 40 برابر آب را در خود نفوذ می‌دهند.

کولانی با اشاره به برنامه یکساله بوم‌سازگان زاگرس یا مدیریت جامع حفاظت از منابع طبیعی گفت: محور نخست این برنامه‌ها حفاظت از منابع طبیعی است. وی با بیان اینکه 250 نقطه بحرانی از نظر آتش‌سوزی در منابع طبیعی شناسایی شده است عنوان کرد: امکانات و تجهیزاتی برای اطفای حریق با استفاده از اعتبارات ملی و استانی خریداری شد. کولانی با اشاره به اینکه امسال عدم رطوبت سبب خشکی زودرس علوفه‌ها و وقوع چند فقره آتش‌سوزی شده است گفت: افزایش آتش‌سوزی‌‌ها به توجه و دقت مردم بستگی دارد و چنانچه در لحظات اولیه توسط مردم محلی اطفا شود خسارت کمتر می‌شود.

منبع:خبرگزاری تسنیم

نظرات
آخرین اخبار