چشم‌ها را باید شست مرغ همسایه‌ها غاز نیست! | فراتاب
کد خبر: 11621
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1400 - 11:24
فردین رحیمی
چرا دیگران منطقه آزاد شدند و اورامانات هنوز نه؟

فراتاب: طی روزهای اخیر شاهد انتشار اخبار خوشحال کننده مبنی بر تبدیل شدن مناطق قصرشیرین در استان کرمانشاه و بانه و مریوان در استان کردستان به عنوان مناطق آزاد جدید از سوی دولت بودیم. در این بین برای بنده و بسیاری دیگر این سوال پیش آمد چرا در کنار این دو منطقه خوب، از موقعیت بکر و فوق العاده هورامان که اینک در انتظار ثبت جهانی در یونسکو نیز هست، استفاده نشده است و به قولی هورامان به رغم داشتن مرزهای بین‌المللی تبدیل به منطقه آزاد نشده است!

به همین دلیل بنده و بسیاری دیگر در شبکه‌های مختلف اجتماعی ضمن شادباش گفتن به اهالی بانه، مریوان و قصرشیرین، این سوال را مطرح کردیم پس چرا هورامان نه؟

این نقدها را گویی برخی دوستان خوش نیامده و در پاسخ دلایلی از جمله فقدان زیربناها، جاده‌ها، مراکز توریستی و ... را بهانه‌ای برای عدم تبدیل این منطقه به منطقه آزاد شمردند و در عین حال تاکید داشتند که کاربرد لفظ «اورامانات مظلوم» برای این مهم نشانه احساسی بودن و بی‌فکر واکنش نشان دادن است! لذا منطقه‌ای که جاده استاندارد ندارد را چه به منطقه آزاد شدن!

و اما در پاسخ به این دوستان که از نقد بنده و دیگر دلسوزان گویی ناراحت شده و یا آن را نابجا ارزیابی کرده‌اند باید گفت کاملا واضح و مبرهن است که این افراد یا اطلاعاتی درباره آن مناطق ندارند و یا می‌خواهند مطلب را به گونه‌ایی که می‌خواهند به چالش بکشند تا از این طریق، صورت مسئله را پاک کنند. در حالیکه بر اساس استدلال این دوستان باید پرسید از آنان این شهرهایی که مناطق آزاد شده‌اند چه امکانات ویژه و خاصی داشته اند؟

آیا غیر از این است که جاده‌های مریوان، بانه و حتی قصرشیرین، هنوز استاندارد لازم را ندارند! بخصوص جاده بانه و مریوان که همچنان یکی از پرخطرترین و مر‌گ‌آفرین‌ترین جاده‌های نه فقط استان کردستان بلکه کل کشور است! آیا دست‌کم در این موضع وضعیت جاده‌های اورامانات بهتر نیست؟ من تعجب می‌کنم گویی این دوستان منتقد تاکنون آن جاده‌ها را خود نرفته‌اند و بدون تجربه درباره آن اظهار نظر می‌کنند که اگر چنین است جای تعجب بسیار است و اگر چنین نیست و آن جاده‌ها را دیده‌اند که دیگر باید ابراز شگفتی کرد!

در زمینه اهمیت تاریخی - باستانی، فرهنگی، معماری، صنایع دستی، اقتصاد خودکفا، گیاهان خاص دارویی، طبیعت بکر و کم نظیر و ... اورامان که اصلا جای هیچ بحث و حرف و حدیثی نیست، آیا مناطق آزاد فعلی یارای برابری با اورامانات در این حوزه‌ها را دارند؟

متاسفانه این دوستان که خود حسب اتفاق برخی از آنان اهل همین منطقه هستند بسیار نسبت به اورامان این سرزمین اهورایی و نیاکانی‌مان کم لطف‌اند تو انگار چشمان‌شان را بر روی این همه واقعیت بسته و تنها مرغ‌های نحیف همسایه‌ها را غاز می‌بینند!

 

نویسنده: فردین رحیمی – کارشناسی ارشد شهرسازی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار