کرمانشاه و خطر کم آبی در تابستان 1400 | فراتاب
کد خبر: 11616
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1400 - 10:49
کاهش نزولات جوی سراسر کشور را با تنش آبی مواجه کرده اما در این میان استان کرمانشاه بیشترین کاهش بارندگی را در کشور دارد و این نشان‌ می‌دهد تابستانی سخت در انتظار مردم کرمانشاه است

 

فراتاب -کرمانشاه: کاهش نزولات جوی سراسر کشور را با تنش آبی مواجه کرده اما در این میان استان کرمانشاه بیشترین کاهش بارندگی را در کشور دارد و این نشان‌ می‌دهد تابستانی سخت در انتظار مردم کرمانشاه است. کاهش چشمگیر بارش باران، منابع آبی و رواناب‌ها علاوه بر ایجاد مشکلات بسیار در زمینه تأمین آب شرب سبب تحمیل خسارت بسیاری به بخش کشاورزی و در نهایت تهدید امنیت غذایی کشور می‌شود. به نظر می‌رسد مدیریت آب یک موضوع بسیار پیچیده و فرابخشی است و حل تنش آبی در ایران و استان کرمانشاه تنها درصورتی امکان‌پذیر است که تمام ذی‌نفعان از جمله بخش‌خصوصی به‌ عنوان بازوی کمکی وارد میدان شوند و مردم نیز مدیریت لازم را در مصرف داشته باشند.

علی مرادی معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به اینکه بخش عمده آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی و وضعیت آب استان باید کشت‌های پرآب‌بر از جمله برنج متوقف شود وبه طور قطع کشت این نوع از محصولات سبب چالش برای خود کشاورزان می‌شود.

مرادی با اشاره به نظارت بر مصارف کشاورزی و کنترل چاه‌ها گفت: در این زمینه به شهرستان‌ها ابلاغ شده و نصب کنتور هوشمند برای اینگونه چاه‌ها و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و انسداد یا مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجازی که در حریم چاه‌های آب شرب هستند، در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه نزدیک به 5000 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد افزود: تعدادی از این چاه‌ها مربوط به قبل از مصوبه مجلس یعنی قبل از سال 85 و در حال تعیین تکلیف هستند و تعدادی نیز مربوط به بعد از این سال و غیرمجاز بدون آمار محسوب می‌شوند که باید مسدود شوند. مرادی گفت: در مدت کوتاهی نمی‌توان به این چاه‌ها رسیدگی کرد اما کنترل و مسدود کردن چاه‌هایی که در حریم منابع آب شرب هستند در اولویت قرار دارند.  بهرام درویشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه نیز اظهار داشت: میزان آب ذخیره شده کنونی در پشت سدهای استان کرمانشاه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بین 8 تا 10 درصد کاهش یافته است و کاهش 30 درصدی بارش‌ها سبب کمتر شدن ورودی آب رودخانه‌ها به سدهای استان کرمانشاه شده است. وی عنوان کرد: میزان ذخیره آب در مخازن سدها نسبت به سال گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای دارد اما با تدابیری که همکاران در حوزه مربوطه داشته‌اند خوشبختانه حجم قابل ملاحظه‌ای آب ذخیره شده است و جای نگرانی وجود ندارد. درویشی گفت: البته امسال دچار خشکسالی شدید هستیم و کاهش بارندگی اثرات خود را در ورودی مخازن سدها داشته و به طور قطع بر منابع آب زیرزمینی، رودخانه‌ها و آب‌های سطحی نیز تأثیر گذار بوده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه افزود: در برخی از رودخانه‌ها بیش از 90 درصد کاهش رواناب نسبت به سال گذشته مشاهده شده است. وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف مربوط به بخش کشاورزی است گفت: باید تمام بخش‌ها در زمینه مصرف مراقبت لازم را داشته باشند که دچار بحران جدی نشویم و امسال کشت‌های پرآب‌‌بر به طور قطع ممنوع است.

منبع :خبرگزاری تسنیم

نظرات
آخرین اخبار