تاثیر چربی مصرفی توسط مادر در بروز بیماری های عفونی نوزاد | فراتاب
کد خبر: 11601
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1400 - 18:30
یافته محققان کانادایی؛
گروهی از محققان تشخیص داده اند نوع چربی هایی که مادر هنگام شیردهی مصرف می کند می تواند تأثیرات طولانی مدت بر سلامت روده نوزاد داشته باشد.

به نقل از ساینس دیلی، مطالعه محققان بریتیش کلمبیا کانادا نشان می‌دهد که نوع چربی مصرف شده در دوران شیردهی می‌تواند بر روی جوامع میکروبی روده نوزاد، رشد سیستم ایمنی و خطر بیماری تأثیر بگذارد.

در این مطالعه، محققان نقش تغذیه چربی‌های رژیم غذایی را بر روی جوندگان باردار بررسی کردند تا اثرات تولید چربی در فرزندان آنها را تعیین نمایند.

دکتر «دینا گیبسون»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «هدف این بود که بررسی کنیم چگونه عادات غذایی مادران می‌توانند بر جوامع میکروبی روده و الگوی مولکول قند مرتبط با آنها که می‌تواند در واکنش‌های ایمنی به بیماری‌های عفونی مهم باشد، تأثیر گذارند.»

سه دسته اصلی اسیدهای چرب شامل چربی‌های اشباع شده موجود در گوشت‌ها و فرآورده‌های لبنی، چربی‌های مونواشباع نشده موجود در روغن‌های مایع گیاهی و اسیدهای چرب پلی اشباع نشده که در برخی از مغزیجات، ماهی و صدف یافت می‌شود.

تحقیقات قبلی نشان داده اند که هر دو اسیدهای چرب پلی اشباع نشده n-۳ وn-۶ می‌توانند تأثیر منفی بر عفونت‌های روده‌ای مانند E. coli، کلستریدیوم دیفیسیل، سالمونلا و بیماری‌های دستگاه گوارش ناشی از خوردن غذای نپخته یا نوشیدن آب آلوده داشته باشند. در مقابل، نشان داده شده است که رژیم‌های غذایی غنی از اسیدهای چرب مونواشباع نشده و اسیدهای چرب اشباع شده تا حد زیادی در برابر این عفونت‌ها نقش حفاظتی دارند.

به طور کلی یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که مصرف انواع مختلف چربی در رژیم غذایی در مادر، باکتری‌های روده کودک آنها را تغییر می‌دهد و می‌تواند عواقب دائمی بر توانایی آنها در پاسخ به عفونت در بزرگسالی داشته باشد.

 

نظرات
آخرین اخبار