کد خبر: 11583
تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1400 - 19:58
گفت‌وگوی ایرنا با اردشیر پشنگ
یک کارشناس مسائل عراق گفت: دستگاه دیپلماسی کشور با ساده‌سازی حضور بخش خصوصی در اقلیم کردستان عراق زمینه توسعه مبادلات اقتصادی در این منطقه را فراهم کند.

فراتاب: «اردشیر پشنگ» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به سفر محمد جواد ظریف به اقلیم کردستان عراق گفت: اقلیم کردستان همیشه یک اهمیت راهبردی برای ایران داشته است، کردها تنها متحدان موثر و استرتژیک ایران در جنگ علیه رژیم بعث عراق بودند و سال‌ها همراه با رزمندگان ایرانی در سنگر مشترک با رژیم بعثی جنگیدند. علاوه بر این کردها حضور پر رنگ در دوره تاسیس عراق جدید داشتند و روابط خوب و دوستانه‌ای از نظر شخصی و کلی با جمهوری اسلامی داشته و دارند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: پیوند چندبعدی و گسترده‌ای از نظر فرهنگی،  اجتماعی، تاریخی و زبانی میان کردهای عراق و ایران وجود دارد وقتی یک واحد سیاسی تابع این مولفه‌ها باشد ارتقا و افزایش روابط دیپلماتیک برای طرفین دارای اهمیت خاصی خواهد داشت و از این منظر سفر آقای ظریف دارای اهمیت است.

پشنگ با بیان اینکه برخی از تحولات و شرایط منطقه‌ای و بین المللی فاکتوری موثر در رابطه تهران و اربیل بوده، خاطرنشان کرد: در مقطع کوتاهی متاثر از مساله رفراندوم و استقلال در سال ۲۰۱۷  روابط دوطرف کمی سرد شد اما کردها سعی کردند روابط دوستانه خود را با ایران حفظ کنند و اکنون شاهد روابط گرم دو طرف هستیم. در عین حال برخی از فاکتورهای منفی تاثیر گذار بر روابط دو طرف هم وجود داشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی نسبت به حضور آمریکایی‌ها در منطقه خاورمیانه و بخصوص عراق و اقلیم کردستان حساسیت دارد از سویی مقامات عراقی و کرد در چارچوب معاهده امنیتی متقابلی که با دولت واشنتگن در سال ۲۰۰۹  امضا کردند سعی دارند نوعی بالانس و موازنه در روابط و سیاست خارجی خود با ایران ایجاد کنند.

اقلیم کردستان عراق ظرفیت خوبی برای بازار اقتصادی ایران است

پشنگ با اشاره به تغییر دولت در آمریکا و تحولات منطقه بیان کرد: با پیروزی جو بایدن در آمریکا، احیای برجام و تنش‌زدایی در روابط با ایران، حساسیت تهران  را در نزدیکی روابط آمریکا با کردها نسبت به دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ کاهش داده و در آینده حضور آمریکا در عراق و خاور میانه کم رنگتر خواهد شد و مسلما نوع همکاری ها متفاوت خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اهمیت سفر ظریف به اقلیم کردستان عراق گفت: برخی از گروه‌ها و بازیگران منطقه‌ای تمایلی به نزدیکی روابط ایران و اقلیم کردستان عراق ندارند و هرچند گاهی شیطنت رسانه‌ای می‌کنند، اما سفر وزیر امور خارجه به اقلیم نشان می‌دهد که طرفین روابط دوستانه و گرمی باهم دارند.

وی با اشاره به موضوع اقتصاد در روابط ایران و اقلیم کردستان عراق گفت: اقلیم کردستان عراق بازار قابل توجه‌ی برای بخش خصوصی و غیرخصوصی ایران دارد هر چند که حضور پرظرفیت و قدرتمندی در این حوزه نداشتیم، اما سطح روابط اقتصادی ایران و عراق در مقایسه با کشورهای دیگر مطلوب است. در این بین نزدیک به ۵۵ درصد مبادلات روابط اقتصادی ایران و عراق با منطقه اقلیم کردستان عراق است. با توجه به ثبات حاکم بر این منطقه توسعه مبادلات اقتصادی با آن می‌تواند دارای اهمیت خاصی باشد.

پشنگ با بیان اینکه توسعه روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان باید جدیت پیگیری شود، افزود: با توجه به منابع طبیعی و زیرزمینی همچون نفت و گاز به نظر می‌رسد منطقه اقلیم ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری تاجران ایرانی دارد و دستگاه دیپلماسی باید  حضور بخش خصوصی در عراق و اقلیم کردستان را تسهیل کند تا تجار ایرانی بتوانند با رقبای ترکیه و چین رقابت کنند.

این کارشناس مسائل عراق اضافه کرد: سفر ظریف فرصت خوبی است که اراده تهران را برای اولویت قرار دادن روابط اقتصادی با اقلیم کردستان عراق  را نشان می‌دهد.

وی ایجاد و راه اندازی مناطق ازاد و گسترش بازارچه های مرزی را زمینه ساز رونق هردو سوی مرز عنوان کرد و گفت: در صورت تحقق این امر معضل بزرگ کولبری کاهش پیدا خواهد کرد و این می‌تواند یک امتیاز بزرگ برای طرفین باشد.

 پشنگ خاطرنشان کرد: با توجه به شباهت‌های فرهنگی اقلیم کردستان عراق با ایران، پتانسیل فوق العاده‌ای برای یک متحد جدی در واحدهای عراق با تهران وجود دارد، هرچند روابط بسیار دوستانه‌ای با عراق داریم، اما تنوع در المان‌ها و فاکتورهای هویتی در سیاست  خارجی موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

پشنگ با بیان اینکه اقلیم کردستان بخشی از جغرافیای فرهنگ نوروز است، گفت: با توجه به اشتراکات فرهنگی رهبران اقلیم کردستان همواره خواهان گسترش و نزدیکی روابط بودند و همزمان خواهان نوعی توازن در روابط هستند،  چون بیشترین مرز مشترک را با ایران دارند، از توسعه روابط استقبال می‌کنند.

 باید کیفیت شرکت‌های ایرانی فعال در خارج از کشور کنترل شود

وی به مشکل شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته در حوزه صنعتی و اقتصادی شرکت‌های قوی برای کار در این منطقه حضور نداشتند و برخی از شرکت‌های ایرانی در این منطقه کیفیت لازم کار را نداشتند و این به یک معضل تبدیل شده، لازم است که برای صدور  فعالیت کار شرکت‌های تخصصی ایرانی به کیفیت‌ها و معیارها در این زمینه توجه شود.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف در جریان سفر به عراق روز گذشته در اربیل با مسعود بارزانی، نیچروان بارزانی، مسرور بارزانی، قباد طالبانی، بافل طالبانی دیدار و تبادل نظر کرد.

منبع: ایرنا

نظرات
آخرین اخبار