لحظه تاریخی پرواز موفقیت‌آمیز بالگرد ناسا در سیاره مریخ + تصویر | فراتاب
کد خبر: 11569
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1400 - 21:50
بالاخره ساعاتی قبل، بالگرد نبوغ ناسا، نخستین پرواز کنترل شده خود را بر فراز سیاره مریخ انجام داد. این نخستین پرواز یک هواپیما یا پرنده در سیارات دیگر است و تیم پشتیبانی ناسا بعد از دریافت اطلاعاتی از بالگرد نبوغ، این پرواز موفقیت‌آمیز را تایید کردند.

ساعاتی قبل بالگرد نبوغ ناسا، نخستین پرواز کنترل شده خود را بر فراز سیاره مریخ انجام داد. این نخستین پرواز یک هواپیما یا پرنده در سیارات دیگر است و تیم پشتیبانی ناسا در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا بعد از دریافت اطلاعاتی از بالگرد نبوغ، در ساعت 6:45 دقیقه به وقت صبح این پرواز موفقیت‌آمیز را تایید کردند.

داده‌های ارتفاع‌سنج ناسا نشان می‌دهد که بالگرد نبوغ ناسا بعد از پرواز، به حداکثر ارتفاع تعیین شده خود یعنی 10 فوت یا همان 3 متر صعود کرده است و به مدت 30 ثانیه در فضا شناور باقی مانده است  و بعد از 39.1 ثانیه پرواز دوباره سطح مریخ را لمس کرد که جزئیات بیشتر این پرواز کوتاه در اطلاعیه‌های بعد ناسا اعلام خواهد شد.

تصویر و سایه بالگرد نبوغ ناسا بعد از پرواز موفقیت‌آمیز

امروز 117 سال بعد از موفقیت برادران رایت در انجام نخستین پرواز بر روی سیاره زمین، بالگرد نبوغ ناسا موفق شده است این شاهکار شگفت‌انگیز را در یک سیاره دیگر انجام بدهد. اگرچه این 2 لحظه نمادین در تاریخ حمل و نقل هوایی، ممکن است 173 میلیون مایل فاصله داشته باشند اما اکنون برای همیشه با یکدیگر پیوند خواهند خورد.

مریخ دارای گرانش بسیار پایینی است و این گرانش یک سوم زمین است و جو آن نیز بسیار نازک است و تنها 1 درصد فشار در سطح این سیاره است که این بدان معناست که مولکول‌های هوای نسبتاً کمی وجود دارد که دو تیغه روتور بالگرد با عرض 1.2 متر بتوانند برای رسیدن به یکدیگر تعامل داشته باشد؛ ناسا در ماموریت‌های بعدی خود با همکاری ESA (آژانس فضایی اروپا) سفینه‌های فضایی را به مریخ می‌فرستند تا انواع نمونه‌های علمی را از سطح مریخ جمع‌آوری کرده و برای تجزیه و تحلیل عمیق به زمین بازگرداند.‌

نظرات
آخرین اخبار