سفر به ۳۴۰۰ سال قبل با بررسی مدفوع خفاش! | فراتاب
کد خبر: 11548
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1400 - 13:50
دانشمندان از سال‌ها قبل برای مطالعات باستان شناسی به بررسی نمونه‌های خاک و یخ می‌پرداختند و حالا با بررسی انبوه مدفوع سه هزار ساله خفاش‌ها به نتایج جالبی رسیده‌اند.

به نقل از نیواطلس، کشف مدفوع باستانی یک خفاش در جامائیکا باعث خوشحالی محققان شده است.

پنج گونه از خفاش‌ها به طور همزمان طی مدت ۳۴۰۰ سال در غارهای جامائیکا زندگی می‌کردند و لایه‌های مختلفی از مدفوع آنها بر روی زمین غار باقی مانده که ارتفاع آن در حال حاضر به دو متر می‌رسد و به میزان قابل توجهی دست نخورده باقی مانده است.

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه اوتاوای کانادا و تحلیل محتوای شیمیایی لایه‌های مختلف این ماده نشان می‌دهد که رژیم غذایی خفاش‌ها چگونه در گذر هزاران سال تغییر کرده و از همین طریق می‌توان به تغییرات زیست محیطی و طبیعی محل زندگی این جانداران پی برد.

نمونه برداری عمودی از نمونه مدفوع موجود در غار اطلاعات زیادی را در اختیار دانشمندان قرار داده است. یافته‌های اولیه حاکیست خفاش‌ها در گذر زمان همیشه هم از انواع میوه و هم انواع حشرات تغذیه می‌کردند ولی نسبت این دو گونه در ادوار مختلف تاریخی تغییر کرده است.

کشف دیگر محققان این بوده که در یک دوره خشکسالی طولانی مدت بین هزار تا سه هزار سال پیش، خفاش‌ها عمدتاً از میوه تغذیه می‌کردند، زیرا به علت کمبود آب راکد از جمعیت حشرات کاسته شده بود.

همچنین در یک مقطع تاریخی دیگر سطح کربن در مدفوع خفاش‌ها افزایش یافته که نشانگر زمان آغاز برداشت نیشکر در جامائیکا است. زیرا هنگام سوزاندن برگ نیشکر به منظور رهایی از مزاحمت آن، مقدار زیادی کربن تولید می‌شود.

بررسی‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر از این نمونه منحصربه‌فرد طبیعی ادامه دارد.

منبع: مهر

نظرات
آخرین اخبار