چرایی بالا بودن قربانیان و مبتلایان کرونا در ایران؟ | فراتاب
کد خبر: 11494
تاریخ انتشار: 19 دی 1399 - 16:28
هایده یوسفی

فراتاب - گروه اجتماعی: بیش از 13 ماه از اعلام شیوع همگانی ویروس کرونا سپری می شود مطبوعات چین در 26 آذر ماه 1398 ویروس همه گیر کووید 19برای اولین بار در کشور چین شناسایی شد. طولی نکشید که در 30 بهمن به طور رسمی توسط وزارت بهداشت ایران اولین مورد رسمی که مشاهده دو بیمار با تست مثبت بود اعلام گردید. در این بین شاهد آن بودیم بلافاصله این ویروس در سراسر کشور و با سرعت زیادی منتشر شد و در نتیجه ایران تا کنون قربانیان زیادی را نسبت به دیگر کشورهای جهان داشته و یکی از 6 کشوری است که دارای بیشترین قربانیان ویروس کووید 19 میباشد. در گزارش پیش رو به این سوال پاسخ خواهیم داد که علت مرگ و میر بالای کرونا در ایران چه می‌باشد؟ در این خصوص میتوان به چند مورد اشاره کرد:

 

تاخیر در مراجعه به پزشک، وجود بیماری های زمینه ای

یکی از دلایل شیوع بیماری، نادیده گرفتن علائم کووید 19 هست و ترس از رفتن به نزد پزشک بخاطر ترس از دچار شدن به کرونا است. و این سهل انگاری متاثر از نگرانی موجب وخامت حال بیماران و ابتلای بیشتر افراد جامعه گردیده است وجود بیماری های زمینه ای نیز باعث ابتلای سریع و وخامت حال بیمار می‌گردد.

در همبن رابطه دکتر علیرضا زالی در نشستی در رابطه با گفت‌وگو محور کووید 19 که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار گردید در پاسخ به دلایل بالا بودن میزان مرگ و میر کرونا در ایران گفت: «مرگ و میر نقطه پایانی یک فرایند است که ما برای اینکه بتوانیم آن را تغییر دهیم باید موارد دیگر مثل شمار بیماران بستری، سرپایی و ... را تغییر دهیم. ما باید در این زمینه پنج مرحله کار جداسازی سریع، درمان سریع، درمان سریع، پیگیری وضعیت بهبود یافته گان و ردیابی مبتلایان است.»

دلایل دیگر از نگاه زالی بر خلاف افزایش امید به زندگی، پایین بودن کیفیت زندگی است که مخصوصا در بانوان 56 سالگی مشکل کاهش کیفیت زندگی را داریم. در همین راستا کمتر فرد میانسالی در جامعه وجود دارد که بیماری های مثل استنوبروز، دیابت، فشار خون کنترل نشده و... را نداشته باشد. این موضوع دلایل متفاوتی دارد و همین بیماری های زمینه ای باعث شده آمار مرگ ومیر بالایی داشته باشیم.

عدم جدی گرفتن قرنطینه در ابتدایی امر

در آغاز شیوع ویروس هم گیر کرونا در سطح جهان از طرف کشورهای دیگر قرنطینه و فاصله گزاری اجتماعی بشدت مورد تایید و اجرا بود که در ایران متاسفانه به نوعی توام با سهل انگاری شد. که این خود یکی از عوامل اصلی در بالا رفتن آمار مرگ و میر ناشی از کرونا گردید.

نبود وسایل حمل و نقل عمومی به اندازه کافی

افراد برای رفتن به محل کار خود مجبور به استفاده از وسایل نقلیه عمومی هستن که ازدحام جمعیت در وسایل حمل و نقل شهری خود یکی از زمینه های شیوع بیماری است که ماسک زدن تاثیر چندانی در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا در شلوغی اتوبوس ها و مترو نخواهد داشت.

برگزاری مراسم عروسی، عزا و دور همی‌ها

عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و تجمع در میهمانی و مراسم‌ها که عمدتا در فضای بسته برگزار می‌شود خود عامل بسیار تاثیر گذار دیگری است. و به قول کارشناسان هر فرد بیمار گاه ممکن است در صورت عدم رعایت و در مراسمی عمومی تا حداکثر 400 نفر را مبتلا کند. لذا مردم باید به این نکته توجه داشته باشن و از برگزاری همچین تجمعاتی بشدت خود داری کنند.

امرار معاش و کسب درآمد

قطعا هر فردی برای تامین معاش خانواده و نیازهای اساسی مجبور به کار کردن و تلاش در محیط خارج از خانه می‌باشد که این امر موجب به تردد و حضور افراد در سط شهر خواهد بود و این نیز خود یکی از عوامل انتقال شیوع ویروس کرونا می‌باشد.

عدم حمایت مالی از اقشار کم درآمد جامعه

نبود حمایت‌های چشمگیر از قشر ضعیف جامعه که کارگرهای روز مزدی هستند و مجبور به کار روزانه و حقوق روزانه دارند موجب می‌شود نتوانند از قرنطینه و فاصله‌گذاری پیروی کنند و در تردد و ارتباط بیشتر در سطح جامعه باشند. با توجه به موارد ذکر شده خوشبختانه برای رفع این مشکلات اقداماتی در دست اجرا میباشد که اگر اجرایی گردد خود موثر در پایین آوردن میزان مرگ و میر خواهد بود.

چشم انداز پیش رو

این موارد در کنار برخی مسائل دیگر باعث شده است تا از ابتدای همه گیری بیماری کرونا، متاسفانه کشورمان یکی از بالاترین درصدهای تلفات و بیماری را داشته باشد البته خبر خوب این روزها کاهش تعداد قربانیان بیامری از آمار 483 نفر در روز به گاه آمار دو رقمی روزانه است که به نظر می رسد این مساله متاثر از سیاستهای قرنطینه ای این روزهای کشور است، در عین حال ایرانیان هم از یکسو امیدوارند هرچه زودتر از طریق کنترل بیماری و نیز واردات واکسن کرونا از شر این ویروس خلاص شوند و هم از سوی دیگر نگران نوع جدید و پرخطرتر و پرسرایت تر این ویروس هستند که گویا از انگلستان وارد کشور شده است!

نویسنده: هایده یوسفی - پژوهشگر علوم اجتماعی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار