کارآفرینی و مبارزه با خام فروشی در هرمز از طریق توسعه زیرساختهای فناورانه | فراتاب
کد خبر: 11488
تاریخ انتشار: 14 دی 1399 - 15:47
دکتر کامبیز مهدی‌زاده تاکید کرد:

فراتاب - گروه علمی: مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری و آیین رونمایی از مستند رخساره زمین: هرمز، جزیره رنگ ها گفت: پیرو منویات مقام معظم رهبری پیرامون توجه بر جزایر بالاخص جزیره هرمز، ما در طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی یکی از ماموریت های خود را تمرکز بر این موضوع قراردادیم. در این راستا و بعنوان اولین گام در این راه، اقدام به ساخت مجموعه مستندی گرفتیم که رخساره زمین نام گرفت. اولین قسمت از این مجموعه، درباره جزیره هرمز است و "هرمز، جزیره رنگ ها" نام دارد. این مستند در نوع خود در کشور اولین است. و در میان مستندهایی که تا به امروز در این حوزه تهیه شده، مستندی فاخر است. در این مستند تصاویری برای اولین بار از پدیده های زمین شناختی و زمین گردشگری جزیره هرمز به نمایش درآمده است، وی تاکید کرد این مستند حاصل ماه ها و ساعتها کار کارشناسی علمی است که با استفاده از تجربه اساتید و صاحبنظران علم زمین شناسی تهیه و تولید شده است.
مهدیزاده گفت: این مستند، که در آن از فناوری های روز همچون پهپاد و تصویربرداری k4  استفاده شده، با هدف معرفی میراث زمین شناختی ایران، توسعه ژئوتوریسم، زمین گردشگری، فاصله گرفتن از خام فروشی و در پی آن ایجاد اشتغال پایدار در جزیره هرمز تولید شده است، دقیقا همان چیزی که رهبری عزیز تاکید دارند. مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور تاکید کرد: از دیگر اهداف این مستند، توسعه زیرساخت های علمی، پژوهشی و البته حرکت در مسیر دیپلماسی صلح با استفاده از ابزار فناوری است.
 
مهدیزاده افزود: برای اینکه بتوانیم میراث زمین شناختی را معرفی کنیم باید همراه با نواوری و فناوری باشد که این بایست همراه با اپلیکیشن های علمی و گردشگری باشد . که این کار در نوبه خود کاری منحصر بفرد بوده و تابحال انجام نشده است. همچنین وی گفت: این اپلیکیشن ها کاربردشان اینست که وقتی یک گردشگر سفری به جزیره دارد بتواند راه های دسترسی به ژئوسایت ها و ژئوپارک ها را داشته باشد
مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ژئوسایت را مکان­هایی تعریف کرد که دارای پدیده های کمیاب با ارزش برجسته علمی یا زیبایی است که قابلیت بازدید عمومی دارند. همچنین وی ژئو پارک را طبق تعریف یونسکو گستره ای با مرزهای آشکار و پنهانی تعریف کرد که چند پدیده زمین شناسی کمیاب و برجسته در آن قرار داشته و در آن گستره علمی، طبیعی، تاریخی و گردشگری مورد توجه قرار می­گیرد.
مهدیزاده پیرامون ایجاد ژئوپارک ها در دنیا گفت: شبکه ژئوپارک جهانی با پشتیبانی یونسکو در سال 2004 شکل گرفت که 17 ژئوپارک از اروپا و 8 ژئوپارک از چین نخستین اعضای آن بودند. وی اشاره کرد: طبق آمار شبکه جهانی ژئوپارک (GGN) تا سال 2020 تعداد 161 ژئوپارک در 44 کشور عضو این شبکه وجود داشته است. طبق آمار شبکه اروپایی ژئوپارک نیز تعداد 81 ژئوپارک در 26 کشور اروپایی وجود دارد. سهم آسیایی ها نیز 65 ژئوپارک است.
درباره ژئوپارک های ایران، مهدیزاده گفت: علیرغم فراوانی های کشور در دسترسی به پدیده های زمین شناختی و زمین گردشگری، متاسفانه تنها یک ژئوپارک آنهم در جزیره قشم وجود دارد، طرح ژئوپارک ارس هم که متاسفانه عقیم مانده است. وی در راستای توسعه ژئوپارک های کشور پیشنهاد داد: ما همینجا بعنوان نهاد متولی فناوری کشور، پیشنهاد همکاری چندجانبه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت امورخارجه، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان زمین شناسی کشور را اعلام میکنیم و آماده ایم که از کلیه طرح های فناورانه و نوآورانه در حوزه توسعه فناوری های زمین گردشگری و ژئوتوریسمی در جزیره هرمز حمایت می کنیم. 

 

نظرات
آخرین اخبار