ترامپ به ویروس چینی باخت یا به رقیب آمریکایی؟ | فراتاب
کد خبر: 11474
تاریخ انتشار: 24 آذر 1399 - 18:07
معصومه پاپی

فراتاب: بی‌­توجهی ترامپ به شیوع ویروس کرونا موجب افزایش شمار مبتلایان و جانباختگان و به دنبال آن ایجاد بحران اقتصادی کم سابقه‌­ای در آمریکا شد، به طوری که موجی از اعتراضات را در این کشور به دنبال داشت و همچنین تبدیل به اصلی ترین عامل شکست ترامپ در برابر رقیب دموکراتش در انتخابات ریاست جمهوری شد.

کرونا شوخی که جدی شد

در روزهای اولیه شیوع ویروس کرونا در آمریکا، ترامپ به صورت نمایشی با مردم دست می­‌داد و گسترش این بیماری را به سخره گرفته بود. وی در نشستی خبری در کاخ سفید اعلام کرد که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری استفاده از ماسک را به عنوان یکی از تدابیر داوطلبانه بهداشت عمومی توصیه می‌­کند، بنابراین این اقدام داوطلبانه است. مجبور نیستید این کار را انجام دهید چرا که آن­ها این پیشنهاد را برای یک دوره زمانی ارائه کرده‌­اند و داوطلبانه است و من فکر نمی‌­کنم این کار را انجام دهم.

ترامپ همچنین پیشنهاد تزریق مواد ضد­عفونی به منظور از بین بردن کرونا در بدن را ارائه کرد و مدتی پس از افزایش انتقادات از اظهاراتش در این باره، اعلام کرد که سخنانش شوخی بوده است.

با شدت گرفتن کرونا و وخامت اوضاع، دونالد ­ترامپ که در ابتدا ویروس کرونا را جدی نمی‌­گرفت، اکنون خود را رئیس ­جمهور دوره جنگ می‌­خواند آن هم جنگ با ویروس کرونا. وی حالت اضطرار اعلام کرد و دوره را با جنگ جهانی دوم و مقابله با هیتلر مقایسه کرد و از همه نسل­‌های آمریکا خواست تا همچون دوره جنگ، برای منافع کشور از خود فداکاری نشان دهند.

ترامپ: ویروس چینی عبارت دقیقی است

رئیس‌­جمهور آمریکا در جریان کنفرانسی مطبوعاتی، نوع جدید کرونا ویروس را «کووید19» ویروس چینی نامید. او گفت کرونا ویروس از چین آمده است. پکن قصد دارد مسئولیت انتشار کرونا را متوجه ارتش آمریکا کند. این کار صورت نمی­‌گیرد. این کار حداقل تا زمانی که من رئیس جمهور هستم، صورت نمی‌گیرد. ترامپ همچنین مدعی شد که ویروس چینی عبارت دقیقی است.

بحران اقتصادی بی‌­سابقه و شکست ترامپ

 دونالد ترامپ رئیس‌­جمهور آمریکا در مصاحبه‌­ای با وبگاه خبری آکسیوس در واکنش به تعداد قربانیان ویروس کرونا در کشورش گفت: «مردم می‌میرند، درست است، اما این بدان معنا نیست که ما هیچ کاری انجام نمی‌­دهیم.»

این در حالی است که اقتصاد آمریکا در این دوره با بدترین سقوط تاریخی خود روبرو شد. این سقوط در شرایطی اتفاق افتاد که با قرنطینه سختگیرانه کرونا، هزاران شرکت آمریکایی فلج شده و میلیون­ها نفر شغل خود را از دست دادند و دولت ترامپ با موج گسترده­‌ای از بی‌اعتمادی و اعتراضات مردمی مواجه شد. تداوم این وضعیت و موج نارضایتی‌­ها، گسترش فقر و تلفات و عدم رسیدگی دولت به مطالبات مردم، دست به دست هم داد و شکست ترامپ در چهل و ششمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مقابل جو بایدن نامزد حزب دموکرات را رقم زد.

لازم به ذکر است که ویروس کرونا اواخر سال گذشته میلادی 2019 در شهر ووهان در استان «هوبئی» شرق چین کشف شد و اکنون به تمامی کشورهای جهان سرایت کرده است، آمریکا هم اکنون با بیش از 16 میلیون مبتلا و بیش از 299 هزار قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید 19 قرار دارد.

بدین ترتیب این ویروس کشنده رویای ترامپ برای تداوم ریاست جمهوری اش در دور دوم را به باد داد تا او تبدیل به یکی از معدود روسای جمهور آمریکا شود که تنها یک دوره رئیس جمهور این کشور بوده است!

گزارش از معصومه پاپی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار