قانون ادغام آلمان،افقی روشن برای پناهندگان | فراتاب
کد خبر: 1146
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395 - 20:00
نتیجه تبادل نظر میان آنگلا مرکل، صدر اعظم و رهبران احزاب تشکیل دهنده دولت ائتلافی کنونی آلمان منجر به این شد که پس از سال‌ها بحث و اختلاف نظر، میان احزاب اکنون برسر اولین طرح قانونی رسیدگی سریع به وضع پناهندگان موسوم به "قانون ادغام" توافق حاصل شود.

 

به گزارش گروه بین الملل فراتاب ،نتیجه تبادل نظر میان آنگلا مرکل، صدر اعظم و رهبران احزاب تشکیل دهنده دولت ائتلافی کنونی آلمان منجر به این شد که پس از سال‌ها بحث و اختلاف نظر، میان احزاب اکنون برسر اولین طرح قانونی رسیدگی سریع به وضع پناهندگان موسوم به "قانون ادغام" توافق حاصل شود.این یک چارچوب قانونی است که هدفش جذب پناهندگان در جامعه آلمان است و دولت خود را مکلف می‌کند تا امکانات توفیق پناهجویان را برای تشکیل یک زندگی تا حدی آبرومندانه و اطمینان بخش فراهم کند و در عوض از پناهجویان بخواهد که چگونه از این امکانات بهره‌مند شوند و متقابلا وظایف و تکالیفی را انجام دهند .

قانون جدید ادغام خارجیان در جامعه آلمان، افق روشنی را به پناهجویان نشان می‌دهد آنها که در پیمودن راه وصول به این افق همیاری و همکاری نشان دهند از مواهب زندگی واقامت در آلمان برخوردارخواهند بود. اما آن‌ها که نسبت به مقررات یا انجام تکالیف خود بی‌اعتنا بوده و فرصت‌ها را از دست داده باشند، بدیهی است که بدون پاداش خواهند ماند و حتی ممکن است به وطن اصلی خود پس فرستاده شوند.

درمجموع، خواست دولت از پناهندگان چیزی جز این نیست که اولا از کمک‌ها و امکانات عرضه شده استقبال کنند و دیگر آنکه شرایط لازم سازگاری در جامعه را که به نفع آینده خود و فرزندانشان است رعایت کنند.

با توجه به اینکه به احتمال زیاد این نخستین قانون ادغام پناهندگان در جامعه آلمان می تواند مقدمه یک قانون کلی و عمومی مهاجرت درکشور شود توجه به مفاد و محتوای اصلی آن برای همه پناهجویان ، اعم از آنها که قبول شده اند و آن‌ها که هنوز در انتظار روشن شدن وضع خود به سر می‌برند بسیار مهم است .

تا کنون روال کار چنین بوده که پناهجویان برای دسترسی به بازار کار سال‌ها در انتظار و بلاتکلیفی به سر می‌بردند. در قانون جدید این مشکل تا حد زیادی حل شده و در گام نخست تعداد صد هزار فرصت شغلی جدید علاوه بر فرصت‌های موجود، از طرف دولت فدرال ایجاد خواهد شد.

یک اصل مهم دیگر قانون جدید ایجاد و گسترش دوره‌های آموزشی در همه زمینه‌ها است. از آموزش زبان گرفته تا ترتیب دوره‌های کار آموزی حرفه‌ای وحتی تکمیل تحصیلات.

____________________________________________________________________

نکات مهم قانون:

  • فراهم کردن زمینه بدون پیش شرط‌های موجود برای ورود به بازار کار آلمان. این فرصت‌های شغلی فراتر از خود اشتغال، مفهوم بالاتری دارند که در تامین آینده کاربران، پشتوانه‌ای ارزشمند خواهد بود.
  • ایجاد یک فضای گسترده آموزشی که پناهجویان از بدو ورود به آلمان بتوانند از آن استفاده کنند.
  • در چارچوب برنامه‌های آموزشی به گونه ای عمل خواهد شد که کودکان همراه پناهجویان یا آنها که بعد از روشن شدن وضع اقامتی سرپرست خود به آنها ملحق می شوند ، بدون فوت وقت وارد مدرسه و کلاس های مناسب شوند.
  • برنامه اسکان پناهجویان از این پس به ترتیبی پیش برده می‌شود که سراسر کشور را در برگیرد و از نوعی "گتو" و تمرکز خارجیان در مراکز معین شهری جلوگیری شود.
  • نهایتا در قبال همه خدماتی که در اختیار قرار می‌گیرد دولت با دقت نظارت خواهد کرد تا در قبال آن، پناهجویان و آن دسته که اجازه اقامت گرفته اند از خدمات چه در عرصه کار و کار آموزی و چه امکانات آموزشی واقعا استفاده بهینه کرده باشند. در غیر این صورت میزان ارائه خدمات مالی و سایر امکانات رفاهی آنان کاهش داده می‌شود و در مواردی هم می‌تواند به اخراج از آلمان منتهی شود.

___________________________________________________________________

موقعیت افغان‌ها

افغان‌ها تا پیش از جنگ داخلی در سوریه بزرگترین رقم پناهندگان را در آلمان تشکیل می‌دادند. با حوادث سوریه تدریجا وضع در رابطه با پناهجویان هم تغییرکرد.

با این حال اگر آمار مقام‌های رسمی افغانستان و آلمان را در نظر بگیریم، بعد از شهروندان آواره سوری بیشترین پناهجویان در آلمان، شهروندان افغانستان هستند. وزیر کشور آلمان هم چه در جریان دیداری که از کابل داشته و چه در مصاحبه های خود در برلین تاکید کرد که همچنان افغان‌ها بعد از سوری‌ها بزرگترین رقم پناهجویان را تشکیل می‌دهند.

دولت آلمان در ماه‌های اخیر چند بار اعلام کرد که مقررات پناهندگی شامل حال شهروندان افغانستان نمی‌شود چون در آنجا به هرحال دمکراسی برقرار است، انتخابات آزاد انجام می‌شود و دولت کسی را به خاطر بیان عقیده بازداشت و زندانی نمی‌کند.

ولی گروه‌های حقوق بشری و انجمن افغان‌های مقیم آلمان تلاش کردند تا به دولت ثابت کنند که افغانستان همچنان یک کشور بحران زده و بسیار نا امن است و افراد برای نجات جان خود به آلمان یا کشورهای دیگر رو می‌آورند. چندی پیش آلمان تصمیم گرفت تا در افغانستان مناطق امن ایجاد کند و یا مناطقی را که از آرامش برخوردارند در نظر بگیرد و با ارائه کمک مالی پناهجویان را پس بفرستد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هم چندی پیش نارضایتی خود را از خروج روز افزون جوانان از کشورش ابراز کرد. با این حال در ورود افغان‌ها از راه‌های مختلف به آلمان کاسته نشده است.

آمار دولتی نشان می‌دهد که در سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار افغان از آلمان درخواست پناهندگی کردند.

 

 

نظرات
آخرین اخبار