فیرحی دنبال یافتن پلی میان تئوکراسی با دموکراسی | فراتاب
کد خبر: 11457
تاریخ انتشار: 21 آبان 1399 - 21:58
دکتر احمد نقیب زاده
در رثای دوست ازدست رفته ام دکتر فیرحی

فراتاب - گروه سیاسی: برای من سخت و دردناک است که بخواهم در سوگ داود فیرحی سخن بگویم. آن ها را برای خودم می‌گذارم و او را چنانکه شناختم بسی معرفی می کنم.

از نظر اخلاقی مردی وارسته، خوش خلق و مدارا بود و چنان با مردم سلوک می‌کرد که انسان از یک روحانی به معنایی دقیق کلمه انتظار دارد. یک بار ندیدم که غیبت کند یا یا بدی کسی را بخواهد. از تعصب به دور بود و نسبت به اساتیدی که در دوره دانشجویی با آنها درس داشت بسیار متواضع و فروتن بود.

امکان نداشت در جلوی آنها راه برود. از نظر علمی بسیار توانا بود و مفاهیم کلیدی را به درستی درک می‌کرد. نمونه عالی وحدت حوزه و دانشگاه بود. دروس اسلامی را چنان تدریس می‌کرد که در ردیف پر جاذبه‌ترین دروس باشد.

به نظر من او خدمت بزرگی به فرهنگ جمهوری اسلامی کرد. هر چند تاریک‌اندیشان در حق او ستم کردند. علاوه بر دروس نظری در حوزه عمل هم پیوسته به دنبال راهکاری بود که هم اسلامی باشد و هم در دنیای امروز قابل عمل و پراتیک باشد.

او دغدغه گره‌هایی کوری را داشت که نظام جمهوری اسلامی با آن مواجه است از جمله اینکه چگونه تئوکراسی را با دموکراسی پیوند برنیم. حزب سیاسی از نظر اسلام چه معنایی می‌دهد و چگونه قابل توجه است؟

روحش شاد و یادش گرامی باد

 

دکتر احمد نقیب زاده، استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه تهران

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

لازم به ذکر است که دکتر نقیب‌زاده و دکتر فیرحی علاوه بر اینکه همکار یکدیگر در گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران بودند، اتاق کاری مشترک در دانشکده حقوق و علوم سیاسی داشتند و همچنین سالهای چندی بود حتی در همسایگی یک زندگی می‌کردند.

نظرات
آخرین اخبار