یادنامه‌ای برای ماموستا بيضاوي | فراتاب
کد خبر: 11451
تاریخ انتشار: 16 آبان 1399 - 23:31
د.فریدون نوری

فراتاب - گروه سیاسی: در اين غمناك‌ترين پاييز از تاريخ معاصر اين سرزمين بلازده و در حاليكه علي‌رغم تلاش فداكارانه كادر شريف درماني كشور در غياب امكانات درماني و زيرساخت‌هاي بهداشتي لازم براي حفاظت از جان و سلامت شهروندان و فقدان حداقل امكانات لازم و ضروري براي الزام شهروندان به در پيش گرفتن و رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي جهت جلوگيري از شيوع و گسترش فاجعه‌بار ويروس و بلاي خانمان برانداز و نامرئي كرونا روزانه صدها نفر به آمار قربانيان و هزاران نفر به آمار مبتلايان به اين شبخ مرگ افرين اضافه مي‌گردد و در مناطق غير برخوردار مانند استان‌هاي كردنشين عمق فاجعه بيشتر و شمار قربانيان هر روز به شكل سرسام آوري فزوني مي‌یابد و گويي از منجيق فلك سنگ فتنه مي‌بارد و اوضاع به گونه‌اي روز به روز بدتر و بغرنج‌تر مي‌گردد كه گويي از آسمان باران مرگ و از منجنيق فلك سنگ فتنه مي‌بارد.
مسىئولان و متوليان امور هم با عدم اتخاذ تصميم درست و بموقع و اطلاع‌رساني مبهم و غير شفاف و ارائه آمارهاي متفاوت و متناقص از شرايط عمومي و تعداد قربانيان و مبتلايان موجبات فراگيري بيشتر بيماري و به حداقل رسيدن ميزان سرمايه اجتماعي دولت و آسيب جدي ميزان اعتماد عمومي جامعه به آمار و اطلاعات ارائه شده از سوي و متوليان امر و مراجع رسمي را فراهم نموده‌اند.
شرايط بگونه‌اي است كه در حاليكه مردم در سخت‌ترين دوران اقتصادي تاريخ معاصر ايران بسر مي‌برند كرونا هم بي‌رحمانه ميتازد و اميدها به امكان مديريت و كنترل بحران به ياس مبدل گرديده است و هيچ ناحيه و منطقه اي در كشور نيست كه ساكنان ان داغدار درگذشت مظلومانه عزيزان و اشنايان خود نباشند و ادامه اين روند مرگبار كشور را سوي فاجعه اي برزگ و دهشتناك مي برد.
در مناطق كردنشين ايران امار مبتلايان و قربانيان به شكل وحشتناك تري در حال افزايش است و امكانات درماني و تحت هاي بيمارستاني كه ميزان حتي براي شرايط عادي هم بسيار محدود وكمتر از حداقل استاندارهاي لازم به نسبت ميزان جمعيت سرانه مي باشند ؛بر دشواري موضوع واسيب پذيري بيشتر جامعه و بيماران تاثير منفي و قطعي نهاده است. واضح هر چه زمان مي‌گذرد و فشار فرسايشي بر توانمندي كادر شريف و فداكار درمان فزوني مي‌يابد اوضاع بغرنج‌تر و ميزان مبتلايان، تلفات و قربانيان بيشتر مي‌گردد.
١٥ آبان مردم در مناطق كردنشين يكي از سياه‌ترين و حزن‌انگيزترين روزهاي تلخ كرونايي را سپري نمودند، چرا كه در اين روز تلخ و غم‌انگيز علاوه بر افزايش قابل توجه آمار قربانيان مظلوم كه فقدان هركدام از آنان چراغ اميد در خانواده‌اي را كم‌فروغ و دل‌هايي را داغدار و ماتم زده مي‌كند و مرگ هر انساني بر اثر اين پاندمي ضايعه‌اي دردناك خاطره‌اي تلخ و فراموش نشدني براي بازماندگانش مي‌باشد هم‌زمان سه چهره برجسته مذهبي و روحاني سرشناس و خوشنام اهل‌سنت و كرُد مرحومان جناب حاج ماموستا عبدالقادر بيضاوي امام جمعه اهل سنت اروميه، جناب استاد ماموستا حيدر مصطفوي، فقيه، مفسر و مدرس برجسته و رئيس شوراي افتاي كردستان و ماموستا سيد محمد مصطفايي (قاضي خانقاه) پاوه امام جمعه سابق خانقاه به جمع قربانيان ويروس منحوس و مرگ افرين كرونا اضافه گرديدند و حجم عظيمي بر ميزان اندوه و اضطراب و نگراني مردم ماتم زده كرد بخاطر از دست رفتن عالماني نيك نام و تاثيرگذار افزوده گرديد.
با آرزوي غفران و مغفرت براي اين عالمان و همه قربانيان مظلوم پاندمي كرونا و ضمن عرض تسليت به بازماندگان دغدار همه قربانيان، براي مبتلايان عزيز و درگير با اين بيماري شفا و تندرستي و براي كادر فداكار درمان هم سلامتي و توفيق آرزو مي‌كنم.
بدليل آشنايي و ارتباط نزديك با بستگان و ارادتمندان و اقوام نزديك مرحوم حاج ماموستا بيضاوي و آگاهي از ميزان تاثيرگذاري تعالي‌بخش رهمنود‌ها، مواعظ، خصال و سلوك حسنه ايشان در پالايش روح و تزكيه اخلاقي ارادتمندانش و ارجمندي جايگاه معنوي وي در نزد كساني از نزديك با ايشان مراوده و ارتباط داشته‌اند وظيفه خود مي‌دانم تا روايت مختصري از زندگي و خدمات علمي و انساني اين عالم فروتن و متقي را جهت آشنايي مخاطبان گرامي با اين فقيد سعيد به عرض برسانم.
ايشان در سال ١٣١٢ در روستاي نوشان عليا در منطقه بند اروميه ديده به جهان گشود و به تشويق والدين خود پس از فراگيري و ختم قران براي تحصيل علوم ديني به رسم آن روزگار راهي حجره سنتي خانقاه مشهور شيخ برهان در منطقه مكريان گرديد و فراگيري علوم ديني را در محضر دايي خود مرحوم استاد ماموستا عابد شمس الديني آغاز و با كسب فيض از محضر بسياري از علما آن روزگار به مناطق مختلف كردستان ايران و اقليم كردستان سفر نموده و سال‌ها در محضر و مكتب استادان و علماي برجسته‌ايي همچون مرحومان ماموستا ملامحمد رضايي (مشهور به ماموستاي بارزاني)، استاد قاضي خضري اشنويه‌ايي، ماموستا محمد مدرس و ماموستا ملا محمدامين (قره گول) كسب فيض نمود و در رشته‌هاي مختلف علوم اسلامي بر دانش و معلومات خود افزود و در نهايت از محضر استاد برجسته مرحوم ملامحمد حفيد رحمه الله عليهم اجمعين موفق به كسب اجازه‌نامه تدريس و تعليم (افتا) گرديد.
ماموستا بيضاوي در علوم مختلف حوزوي مانند منطق،كلام، علوم بلاغي، علم حديث، صرف و نحو و بويژه فقه از چهره‌هاي برجسته روزگار ما بود و داراي كرسي فتوي در مذهب شافعي (ره) بود و تمام عمر خويش ابتدا صرف فراگيري و تسلط به علوم اسلامي و سپس نشر آن و آموزش و تربيت طلبه و ارشاد و موعظه مردم و دعوت آنان به پارسايي و تقوا، قناعت و بردباري، وطن دوستي و انسانيت، تبعيت از خالق و تكريم مخلوق و گسترش رشته‌هاي محبت و الفت ميان هموطنان و ارادتمندان و شاگردان خود نمود و ساليان متمادي قبل از تصدي امامت جمعه اهل سنت ارميه در روستاهاي نوشان عليا، سرو، بند اروميه و ... به كسوت امام جمعه و مدرس منشا خدمات فراواني بود و وجود ارزشمندش مايه دلگرمي و شادي دل‌هاي فراواني بود. تعداد شاگردان وي در مناطق مختلف كردنشين بويژه در استان آذربايجان‌غربي نشانه آشكاري از اهتمام جدي وي به نشر علم و دانش و در كنار امامت جمعه و ديگرخدمات انساني و ديني و اجتماعي وي بود.
علاوه بر آشنايي شخصي خود با دلبستگان و نزديكان وي چندين خاطره نيكو از خصال و سلوك پسنديده و انساني ايشان از بيان و زبان ديگر بزرگان كُرد همچون جناب صالح‌نيكبخت حقوقدان برجسته كردستان شنيده‌ام ياداوري هركدام ازين خاطره ها به تنهايي براي اداي احترام قلبي به چنين انسان شريفي كافي است.
ماموستا بيضاوي شخصيتي ممتاز و تركيبي از تواضع و تقوي، قناعت و معنويت، دينداري و حريت، دردمندي و خدمتگذاري، وطن دوستي و صبوري، متانت و نجابت و خوش‌خلقي و بذله‌گويي نجيبانه بود. او مظهر عالمي ميانه‌رو و معتدل و منادي صلح و همزيستي و انسان دوستي بود. اهل حلم و بردباري و مدارا بود و در عين حال با برخورداري از شجاعت قابل تحسين و آراستگي به فضيلت فروتني اخلاقي سرمشق و الگوي نزديكان، آشنايان و شاگردانش بود و به مظهري براي همزيستي و نوع‌دوستي در عين تفاوت ديدگاه و پناهگاهي براي نيازمندان به كمك و حمايت و ارشاد مبدل گشته بود.
زندگي پربار و عزتمندانه‌اي را سپري و آرزوها و آرمان‌هاي متعالي داشت كه موجب افزايش محبوبيت ايشان ميان مردم و باعث احترام اقشار و جريان‌هاي گوناگون به آن رمرحوم شده بود.
واضح است زيستني اين چنين آگاهانه و ثمر بخش و برخورداري از آن مايه علم و فقاهت و پايبندي به اصول و ارزش‌هاي والا و سلوك انساني و سيره نيكوي عملي و رفتاري ايشان در كنار ميراث معنوي و اخلاقي‌اش گرامي‌داشت ياد و خاطره ايشان و احترام دروني به وي را در درون هر انسان منصفي بر مي‌انگيزد.
ياد وخاطره ايشان گرامي مي‌داريم و بر روانش درود فرستاده و براي خانواده، بستگان و علاقمندان به ايشان صبر و شكيبايي و سلامت آرزو مي‌كنيم.

نویسنده: دکتر فریدون نوری - مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه تاریخ

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار