درگذشت نجم‌الدین کریم استاندار پیشین کرکوک | فراتاب
کد خبر: 11449
تاریخ انتشار: 10 آبان 1399 - 12:48
در اثر سکته مغزی و در 71 سالگی روی داد:

فراتاب - اردشیر پشنگ: دکتر نجم‌الدین کریم سیاستمدار برجسته کُرد و از مبارزین جنبش کُردی علیه رژیم بعث صبح امروز به علت سکته مغزی درگذشت!

وی متولد سال 1949 در روستای رحیم‌آباد کرکوک بود. در سال 1971 در رشته پزشکی از دانشگاه موصل فارغ التحصیل شد، سال بعد به عنوان یک پیشمرگه به جنبش مبارزاتی کردستان علیه رژیم بعث به رهبری ملامصطفی بارزانی پیوست! در سال 1976 در هنگامه وخامت حال ملامصطفی بارزانی به عنوان پزشک مخصوص، او را تا آمریکا همراهی می‌کند. او در آمریکا ماندگار شده و از دانشگاه جورج واشنگتن تخصص خود را در جراحی قلب و عروق دریافت می‌کند. او سپس عضو هیات علمی دانشگاه فلوریدای آمریکا می‌شود.

نجم‌الدین کریم از نزدیکان و معتمدین جلال طالبانی بود و با او در تشکیل حزب اتحادیه میهنی مشارکت می‌کند و سالهای سال به عنوان یکی از اعضای کادر رهبری این حزب به فعالیت دست ‌زد.

در انتخابات 2010 عراق، به عنوان سرلیست جبهه کردستانی در استان کرکوک انتخاب می‌شود و از سال 2011 از سوی شورای استان کرکوک به عنوان استاندار به فعالیت مشغول می‌شود. استانداری نجم الدین کریم تا سال 2017 در کرکوک ادامه پیدا کرد.

در انتخابات 2014 عراق، نجم الدین کریم یکبار دیگر خود را در کرکوک کاندیدا کرد و توانست نه تنها با اختلاف آرای قابل توجهی به عنوان فرد نخست برگزیده شود بلکه از نظر درصد آرا او بیشترین درصد رای مردمی را در کل عراق از آن خود کرد. نوری مالکی در بغداد از این نظر حائز رتبه دوم شود.

در رفراندوم استقلال اقلیم کردستان او به همراه رهبران قدیمی حزب اتحادیه میهنی در کنار مسعود بارزانی رهبر وقت اقلیم کردستان ایستاد. با تصویب شورای استان در کرکوک، پرچم اقلیم کردستان را در کنار پرچم عراق به احتزاز درآورد این امر باعث اعتراضاتی در بغداد شد.

تاکید و حمایت جدی از برگزاری رفراندوم استقلال در استان و بخصوص شهر کرکوک، به رغم مخالفت بغداد یکی دیگر از مسائلی بود که باعث تیرگی روابط او با دولت مرکزی عراق شد. مردم کرکوک در این رفراندوم مشارکتی قابل توجه داشتند رفراندومی که نهایتا بیش از 92 درصد مشارکت کنندگان رای به استقلال کردستان و جدایی از عراق دادند هرچند این رفراندوم با تاکید رهبران کُرد به نوعی تنها جنبه نمادین و دریافت نظر مردم این منطقه را داشت.

در 16 اکتبر 2017 با توافق بخشی از اتحادیه میهنی با دولت مرکزی و خروج بدون مقاومت نیروهای پیشمرگ از کرکوک، او نیز به اربیل رفت. دادگاهی در بغداد او را به جرم خیانت به عراق تحت تعقیب قرار داد. به رغم این رویدادها و از دست رفتن دست‌کم 51 درصد مناطق تحت کنترل پیشمرگان، او در یکی از آخرین مصاحبه‌های خود گفت: «رویای استقلال برای کُردها در عراق همچنان زنده است.»

او با نزدیکی بیش از پیش به مسعود بارزانی عمدتا طی سه سال اخیر در اربیل زندگی می‌کرد و نهایتاً امروز در سن 71 سالگی در اثر سکته مغزی درگذشت.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار