درخواست یک مستندساز کُرد برای یافتن سوژه گم شده فیلمش! | فراتاب
کد خبر: 11439
تاریخ انتشار: 29 مهر 1399 - 13:10

فراتاب - گروه فرهنگی: قصه از اینجا آغاز شد: ۱۳۶۶/۴/۷.

هواپیماهایی که شهر سردشت را بمباران شیمیایی کردند در راه بازگشت به عراق، روستایی کوچک در ۱۰ کیلومتری این شهر را نیز مورد اصابت ۴ بمب شیمیایی قرار دادند؛ روستای «رش هه‌رمی»۔‌

از میان مصدومان و قربانیان آن روستا زن و بچه‌های قادر مولان‌پور هم بودند۔ آنها به شدت مجروح شده بودند۔ دو پسر هشت تا ده ساله، یک دختر شش- هفت ساله، همسر و بچه‌ای که در شکم همسر بود۔
همگی آنان به همراه قادر با دشواری زیاد به بیمارستانی در تبریز منتقل شدند۔ یکی از پسران به محض رسیدن به تبریز جان می‌سپارد۔ مادر نیز در وضعیت حمل قرار می‌گیرد و او را به بخش زایمان منتقل می‌کنند۔ از او فرزند دختری به دنیا می‌آید که نام او را "ژیان" (به معنی زندگی) می‌گذارند۔
به دلیل شرایط وخیم خانواده همگی آنان را بلافاصله به تهران اعزام می‌کنند اما نوزاد در همان بیمارستان جا می‌ماند۔ همه اعضای خانواده طی چند روز یکی پس از دیگری در تهران شهید می‌شوند و پدر یعنی قادر می‌ماند و دنیایی از غم و غصه۔ پس از خاکسپاری و کمی فارغ شدن از آن اوضاع بدنبال نوزاد به همان بیمارستان در تبریز مراجعت می‌کند اما اثری از نوزاد نیست۔ بیمارستان، شیرخوارگاه، بهزیستی، همه و همه را جستجو می‌کند اما چیزی عایدش نمی‌شود۔
سرانجام سه سال پیش یعنی در سال ۱۳۹۶ قادر فوت کرد اما تا زمانی‌که در قید حیات بود در آرزوی یافتن و دیدن دوباره دخترش ژیان بود۔ به قول خودش: با ژیان دیدار به قیامت شد۔
از طرفی زنی به اسم «چیمن سعیدپور» (جانباز %۷۰ شیمیایی و اهل روستای آلوت بانه) در سال ۲۰۰۵ در دادگاه لاهه هلند (دادگاهی که برای محاکمه دلال و فروشنده مواد شیمیایی به صدام در شهر هلند برگزار شد و تعدادی از مصدومین شیمیایی ایران را به عنوان شاهدان عینی به آنجا اعزام کردند) با قادر مولان‌پور آشنا می‌شود۔ قادر در آنجا سرنوشت خود را برای چیمن تعریف می‌کند۔ چیمن که خود نیز جانباز شیمیایی است و داغ از دست دادن مادر و خواهر را نیز در دل دارد، حرف قادر را خوب فهمیده و با وی احساس همزاد پنداری کرده و قول می‌دهد در یافتن دخترش ژیان به او کمک کند۔


اکنون که قادر از دنیا رفته، چیمن بنا برعهدی که بسته حرکتی را برای یافتن ژیان و شادی روح قادر آغاز کرده است و یک تیم فیلمسازی به تهیه کنندگی و کارگردانی مستندسازی به نام  «برهان احمدی» در این جستجو او را همراهی می‌کنند۔ (لازم به ذکر است که این تیم از سال ۱۳۹۳ یعنی از سه سال قبل از فوت قادر، فیلمبرداری این فیلم را با حضور خود وی آغاز نموده‌اند و تا کنون ادامه دارد). آنها پس از جستجوهای فراوان سرنخ‌هایی از بیمارستان محل تولد نوزاد و زنده بودن او یافته‌اند۔ شواهد نشان می‌دهد که ژیان هنوز زنده است و اکنون ۳۳ سال سن دارد اما خود وی را تا کنون نتوانسته‌اند بیابند۔

لذا بدینوسیله از عموم هم میهنان عزیز تقاضا داریم چنانچه سرنخ، آدرس و یا نشانی از دختر مذکور (که حتما اکنون اسم او چیزی به غیر از ژیان است) با شماره تلفن ۰۹۱۸۲۸۴۵۴۴۰ تماس حاصل نموده و ما را در یافتن ایشان و شادی روح پدرش قادر مولان پور یاری نمایند۔ اجرتان با پرورگار۔

با کمال تشکر ۔ برهان احمدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار