معاونی برای حالا و رهبری برای فردا؟! | فراتاب
کد خبر: 11407
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1399 - 16:20

 فراتاب - گروه زنان: سه شنبه 11 اوت جو بایدن، با توییتی به انتظارها برای انتخاب معاون خودش در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا پایان داد.

بایدن درتوییتی نوشت: «بسی مفتخر هستم که کاملا هریس را به عنوان همراه خودم معرفی می‌کنم او مبارزی سرسخت در راه انسان‌های ساده و از بهترین خدمتگزاران این کشور است.»

کاملا هریس کیست؟

کاملا هریس سناتور ایالت کالیفرنیا و رقیب پیشین جو بایدن در انتخابات درون حزبی دموکرات‌هاست. کاملا مادری هندی و پدری جامائیکایی دارد و اولین زن رنگین‌پوستی است که به عنوان معاون کاندیدای ریاست جمهوری از حزب دموکرات، یکی از دو حزب عمده آمریکا انتخاب می‌شود. او فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه هاروارد است، 55 سال دارد و از سال 2017 سناتور ایالت کالیفرنیاست و پیش از آن هم دادستان کل همان ایالت بوده است. به گفته خودش «همیشه خواهان کار در اجرای قانون بوده است، چرا که می‌خواست جایی باشد که تصمیمات گرفته می‌شود.» او دموکراتی میانه‌رو است و برای انتخابات 2020 ریاست جمهموری آمریکا هم وارد کارزار رقابتی درون‌حزبی شد و نظرات و سخنانش هم چند باری خبرساز شدند اما او بسیار سریع‌تر از انتظارها از گردونه رقابت‌ها کنار کشید.

هر چند انتخاب کاملا هریس به واسطه جنسیت و تبارش یک انتخاب تاریخی برای جو بایدن در رقابت سختش با دونالد ترامپ توصیف می‌شود. انتخابی که بی‌تاثیر از اعتراضات ماه‌های اخیر در آمریکا نیست که پس از مرگ جورج فلوید مرد سیاه‌پوستی که توسط پلیس کشته شد شکل گرفت. کاملا خود همواره یکی از معترضین به تبعیض نژادی بوده و در اعتراضات اخیر هم، نه فقط  نه نسبت به خشونت نژادی پلیس واکنش نشان داده است بلکه حتی در تجمعات اعتراضی هم حضور داشت از جمله تجمعی که مقابل کاخ سفید شکل گرفته بود.

به نظر می‌رسد که حضور پررنگ کمالا در تحولات اخیر برگ برنده او محسوب می‌شود. چرا که سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت اوباما، از دیگر کاندیداها برای احراز پست معاونت بود که به نظر می‌رسید جو بایدن تمایل بیشتری به انتخاب او داشت، اما تحولات آمریکا پس از مرگ جورج فلوید، بایدن را به سمت گزینه‌ایی سوق داد که جذابیت بیشتری برای جلب آرا زنان و سیاه‌پوستان داشته باشد. از سوی دیگر انتخاب هریس برای دموکرات‌ها هم یک نوع سرمایه‌گذاری برای انتخابات 2024 است از آنجا که جوبایدن 77 سال دارد و به دلیل شرایط سنی نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری چهار سال آینده آمریکا شرکت کند پس کاملا هریس گزینه مناسبی برای رهبری دموکرات‌ها و آینده این حزب می‌تواند به شمار آید. تا جایی که روزنامه نیویورک‌تایمز از او به عنوان «چهره ایی برای آینده» یاد کرده است.

هریس پس از انتخابش به عنوان معاون جو بایدن در توییتی نوشت «جو بایدن می‌تواند بار دیگر آمریکا را متحد کند، چون که تمام عمرش را صرف مبارزه برای مردم کرده است.» همچنین چهره‌های شاخص حزب دموکرات از انتخاب جو بایدن استقبال کرده‌اند.

استقبال درون حزبی از هریس

سوزان رایس از جمله اولین کسانی بود که انتخاب کاملا هریس را تبریک گفته و در بیانیه‌ایی نوشت: «بایدن و هریس در کنار یکدیگر می‌توانند ثابت کنند که تیمی برنده‌اند.». نانسی پلوسی نیز انتخاب کاملا هریس را «نقطه عطفی» در تاریخ آمریکا خواند. از سوی دیگر باراک اوباما هم در بیانیه‌ایی در این خصوص نوشت: «انتخابی صحیح نشان داد که باید بدانیم شخصیت و قدرت قضاوت در رئیس جمهور و معاونش نباید معیاری اختیاری باشند، بلکه هر رئیس‌جمهور و معاون اولی باید این صفات را داشته باشند.» وی در ادامه این روز را «روز خوب» برای آمریکا توصیف کرد. همچنین هیلاری کلینتون، برنی سندرز و سایر افراد برجسته حزب دموکرات هم هر یک جداگانه از انتخاب بایدن تقدیر کردند.

البته انتخاب هریس هم در حزب دموکرات و حتی در میان مشاوران بایدن هم مخالفانی داشته است اما به دلیل شرایط حساس رقابت با دونالد ترامپ کسی سخنی از آن به میان نمی‌آورد. اینها در حالی است که مدت کوتاهی پس از اعلام رسمی انتخاب کاملا هریس، دونالد ترامپ با انتشار ویدیویی به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «رای دادن به بایدن و هریس اقدامی اشتباه، برای آمریکا است.»  ترامپ  کاملا هریس را همچین فردی «ریاکار» نامید، و در توئیتی نوشت: «از انتخاب کاملا هریس به سمت معاون جو بایدن تعجب کردم چرا که رفتار او در مناظرات درون حزبی دموکرات‌ها با  جو بایدن گستاخانه و توام با بی‌احترامی بود.» اشاره ترامپ به مناظره انتخاباتی ماه ژوئن 2019 است که در آن هریس، با اشاره به نظرات گذشته بایدن در خصوص  مخالفت وی با پایان اجباری تفکیک نژادی اتوبوس‌های مدارس به شدت درگیر شد ولی بعد از انصراف از رقابت‌ها میان بایدن و سندرز دیگر کاندیدای حزب دموکرات حمایت خودش را از بایدن اعلام کرد.

با وجود اینکه طبق نظر سنجی‌ها بایدن و هریس از موقعیت خوبی در میان رای دهندگان برخوردارند اما تا روز انتخابات آمریکا بایست منتظر ماند و دید سیب اقبال کاندیداها نهایتا به کدامسو خواهد چرخید؟

 

نویسنده: شفق رحمانی، دانش آموخته علوم سیاسی و عضو شورای نویسندگان فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار