ترکیه و یک دهه سیاست ضدیت با کُردهای سوریه! | فراتاب
کد خبر: 11405
تاریخ انتشار: 12 شهریور 1399 - 15:15
بررسی مواضع ترکیه در قبال کردهای سوریه از 2011 تا 2020:

 فراتاب - گروه بین الملل: مساله کُردها در شمال سوریه برای ترکیه از همان آغاز بحران سوریه کم کم به یک موضوع و سپس معضل و تهدید اساسی تبدیل شد و البته گاه و بی گاه به همین بهانه اقدام به تجاوز به خاک سوریه و اشغال بخش هایی از این کشور کرده است، در گزارش پیش رو به مواضع مختلف اتخاذ شده از سوی آنکارا در قبال کردهای سوریه از ابتدای بحران تا امروز پرداخته می شود.

چرخش کامل در سیاست

ترکیه از نوامبر  ۲۰۱۱ با چرخش کامل در سیاست‌های خود در قبال سوریه، از بشار اسد خواست تا قدرت را رها کند و با قرار گرفتن در موضع تهاجمی و فعال چندین نشست مخالفان سوری را در استانبول برگزار کرد تا به یک بازیگر کلیدی حامی مخالفان سوریی تبدیل شود در راستای همین سیاست نه تنها اجازه حمل سلاح به درون خاک سوریه را داد بطور غیرمستقیم و با حمایت از نیروهای شبه نظامی تا مرحله درگیری نظامی با دولت دمشق نیز پیش رفت  این سیاست تا زمان ورود نیروهای دولت اسلامی داعش به منطقه کردنشین در شمال سوریه و محاصره کوبانی ادامه  داشت.

دو راهی امنیت یا عدالت

در درگیری میان یگان های مدافع خلق و داعش و تنگ شدن محاصره کوبانی ترازوی امنیت یا عدالت در سیاست خارجی ترکیه به نفع امنیت سنگین‌تر شد پس از محاصره کوبانی و مقاومت نیروهای مدافع خلق در کوبانی و آزاد شدن مناطق بین دو کانتون کوبانی و عفرین این امر ناخوشایند ترکیه بود پایگاه انجرلیک را در اختیار آمریکا قرار داد با جنگنده های خود مواضع گروه‌های سوری را هدف قرار داد و آتش‌بس خود را با گروهای داخلی نیز شکست و روند سرکوب کردهای شمال سوریه را ادامه داد.

عملیات سپر فرات

مداخله نظامی ترکیه در جنگ داخلی سوریه با عنوان سپر فرات از ۲۴ دسامبر ۲۰۱۶ از منطقه غربی رود فرات بین حد مرز ترکیه و سوریه شروع شد ترکیه با استفاده از گروه های شورشی متحدش داعش را از شهر مرزی محمد بیرون راند و مانع از حرکت نیروهای دموکراتیک سوریه به سمت عفرین در شمال غربی سوریه شدند.

عملیات شاخه زیتون

ارتش ترکیه در ژانویه 2018 عملیاتی با نام شاخه زیتون علیه کردهای سوریه در منطقه عفرین واقع در شمال سوریه آغاز کرد آنکارا این عملیات را در راستای حق دفاع مشروع خود بر اساس پیمان  آدنا می‌دانست این عملیات از سه محور شمال شمال شرق و شمال غرب آغاز شده و به صورت ویژه شهر عفرین را هدف حملات خود قرار داده است.

عملیات چشمه صلح

پس از اینکه نیروهای دموکراتیک سوریه آخرین مواضع داعش را تصرف کردند و مذاکرات میان ترامپ و اردوغان، نهایتا ترامپ در روز ۶ اکتبر ۲۰۱۹ از نیروهایش خواست از سوریه خارج شود با خروج غیرمنتظره نیروهای آمریکایی از منطقه مرزی ترکیه با شمال شرق سوریه ارتش ترکیه فرصت پیدا می‌کند در ۹ اکتبر ۲۰۱۹ با چراغ سبز آمریکا به کردهای سوریه حمله کند رجب طیب اردوغان هدف از عملیات شاخه زیتون و عملیات چشمه صلح را پاکسازی عفرین و حدفاصل راس العین تا تل ابیض از تروریسم می‌دانست!

 مخالفت ترکیه با حضور نماینده حزب اتحاد دموکراتیک در ژنو

در حالی که بر اساس بندهای قطعنامه ۲۲۴۵ از طرف‌های تاثیرگذار در بحران سوریه و همچنین نمایندگان مخالفان و دولت دمشق برای حضور در نشست ژنو دعوت به عمل آمده بود دولت ترکیه، نیروهای نظامیان کرد در شمال سوریه را شاخه پ‌ک‌ک می‌داند و موفقیت‌های آنان در نبرد با تروریست‌های داعش و جبهه النصره را به ضرر امنیت ملی خود دانسته و آن را تاثیر گذار بر عملکرد گروه پ‌ک‌ک که در ترکیه فعال است می‌داند.

نگرانی ترکیه از اتحاد میان کردها

دو جریان کردی در سوریه به نام شورای میهنی کردهای سوریه ENKS نزدیک به حزب دموکرات کردستان و بارزانی ها و تحت تاثیر ترکیه و دیگری به نام تحاد دموکراتیک سوریه (pyd) به همراه احزاب نزدیک به آن پس از مذاکراتی برای ایجاد وحدت به توافق اولیه دست یافتند. اما این اتحاد به ضرر ترکیه است چون ترکها مدعی اند ممکن است حمایت آمریکا و اقلیم کردستان از کردهای سوریه و متحد شدن آنها نقشه‌ای برای به هم پیوستن مناطق کردنشین سوریه و عراق بهم باشد تا با ایجاد کریدوری راهی به سمت دریایی مدیترانه ایجاد شود!

استراتژی امنیتی ترکیه نسبت به کردها

ترکیه استراتژی امنیتی فعالانه ای را نسبت به کردها ی خود ترکیه و هم نسبت به کردهای سوریه پیدا کرده است و هر روز این نگاه امنیتی پر رنگ تر از گذشته می شود. آنکارا بر این باور است، که موضوع کردها به این روند قطعا ابتدا از خاک سوریه در پروسه ای نیابتی عمل خواهد کرد و بعد به خاک ترکیه نفوذ می کند نهایتا سبب می‌شود که کردها به یک رفرم در سطح گسترده دست زنند. ترکیه در راستای استراتژی خود مدیریت دیپلماتیکی توام با حرکت نطامی را به واسطه اعزام نیرو به سوریه واحداث پایگاه نطامی در دستو ر کار دارد.

 

 نویسنده شیرین چراغیان – دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه

 

 

نظرات
آخرین اخبار