برگزاری نشست هم اندیشی با موضوعات صلح و کودکان کار | فراتاب
کد خبر: 11398
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1399 - 14:58
با مشارکت 42 گروه مردم نهاد در تهران برگزار شد:

فراتاب: نشست هم‌اندیشی موسسات حوزه صلح و کودکان کار به میزبانی مرکز گفتمان صلح برای همه در شهر تهران برگزار شد.

به گزارش فراتاب در این نشست نمایندگان 42 تشکل مختلف فعال در حوزه صلح و کودکان کار، مشارکت کردند. مباحث بین حوزه ای و بررسی ارتباط میان پدیده صلح، جنگ و توسعه نیافتگی با گسترش پدیده کودکان کار از جمله مباحث محوری در این نشست بود.

در همین رابطه خانم دکتر مژگان دستوری مدیر مرکز منشور صلح و یکی از فعالین و پژوهشگران حوزه صلح گفت: «ما به رویکرد فرهنگ ساز در زمینه صلح نیاز داریم و برای این منظور پیشنهاد کرده ایم که شورایی تحت عنوان «فعالان فرهنگ صلح» از گروههای مختلف مردم نهاد و متخصصین و پژوهشگران تشکیل شود تا در این زمینه گامهای مهمی را بردارد چرا که ما باید مسائل مختلفی از جمله فرهنگ محلی صلح را به فرهنگ ملی و جهانی صلح تبدیل کنیم.»

اما آقای حسنی یکی دیگر از مدیران مراکز مردم نهاد مشارکت کننده در این نشست گفت: «عدالت اجتماعی اولین پایه برقراری صلح است و یکی از اساسی ترین موضوعات در این زمینه به تربیت و آموزش و وضعیت کودکان باز می گردد اگر از کودکی ما حقوق خود را بشناسیم و واقعیاتی در این زمینه را آموزش دیده باشیم و بعدها به کودکانمان آموزش دهیم در این صورت به مرور زمان مشکلات فعلی در زمینه صلح پایدار کاهش می یابد.»

 

آقای دکتر صادقی نیز یکی دیگر از مدیران نهادهای مردم نهاد در این نشست بود وی در رابطه با سوابق و فعالیت های علمی اش در زمینه صلح گفت: «فعالیتهای من در زمینه صلح از زمانی شروع شد که در کمیته های مربوط به اطلاعات و آمار یونسکو فعالیت می کردم. ما در بخش بنیاد صلح جهانی در کشورهای مختلف از جمله کشورهای آسیای میانه فعالیت هایی را پی ریزی و شروع کردیم.»

این فعال حوزه صلح سپس افزود: «معتقدم حتی کوچک ترین قدمها در زمینه صلح هم می توانند موثر و تاثیر گذار باشد. در زمینه کودکان کار، ما کمیته ای بنام «کودکان و صلح» تشکیل داده ایم. تمرکز ما روی کودکان در پایه ابتدایی است، تا کنون برای چندین هزار کودک سرودهای صلح ایجاد کردیم و در اختیار آنها قرار دهیم. همچنین کمیته ای در زمینه برابری جنسی و صلح باید تاکید کنم که فعالیت زیادی داریم چون برابری جنسی را لازمه ایجاد صلح و کاهش مشکلات می دانیم.»

 

اما دکتر حمید حشمدار مدیر عامل مرکز گفتمان صلح و میزبان و مدیر این نشست ضمن تبریک روز تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی با تاکید بر کودکان کار و ضمن ارائه رزومه تخصصی خود و مرکز تحت مدیریتش در زمینه صلح گفت: «صلح، دوستی و گفت و گو در میان ایرانیان و بسط دادن آن بین هموطنان، دغدغه اصلی مرکز گفتمان صلح است. مرکز گفتمان صلح از سال 1395 شروع به فعالیت کرده است. از طیف های مختلف فکری، تخصصی، هویتی و ... دعوت به همکاری دعوت کردیم از جمله از جامعه موثر هنری آقای حسن ریوندی و سالار عقیلی، از نمایندگان پارلمانی از آقایان دکتر محمدرئوف قادری و دکتر جلال محمودزاده و از حوزه زنان سرکار خانم ریگی نخستین زن اهل سنت در مقام سفارت و نیز تنی چند از اساتید دانشگاه.

دکتر حشمدار افزود: «یکی از ضعف های ما در تشکلها فقدان همکاری های ساختاری و ارتباطی میان گروههای مردم نهاد، متخصصین و نیز نهادها و ارگانهای مسئول و مرتبط دولتی است. متاسفانه هنوز نتوانسته ایم به طور موثر و ملموس اولا از هم شناخت بیابیم، ثانیا از هم بشنویم و ثالثا دست به همکاری هایی بزنیم چرا که مساله صلح را بایستی با ظرفیت های مختلف مردمی، تخصصی، نخبگان و نهادهای مسئول به پیش ببریم، و لازم است همکاری و تعامل سازنده داشته باشیم.»

همچنین آقای اکبر آسا از موسسه دیدبان عدالت در ادامه نشست گفت: فعالیت های ما در زمینه کودکان کار به ارائه خدمات رایگان مشاوره و روانشناسی است. چند سال است در منطقه 12 تهران و در سطح مدارس مختلف در این زمینه مشغول به فعالیت هستیم. بخصوص هم به کودکان کار و کودکان بازمانده از تحصیل. در زمینه حقوق بشر و صلح نیز به تولید محتوا دست زده ایم و سعی ما این است. همچنین دو مقام مشورتی از سازمان ملل شامل دفاع از حقوق مردم فلسطین و نیز عضویت در شورای اقتصادی اجتماعی را کسب کرده و در این حوزه ها نیز مشغول فعالیت هستیم.»

خانم دکتر حسینی یکی دیگر از اساتید دانشگاه و فعالین صلح یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود و گفت: «آرزوی من این است که بتوانیم در کنفرانس های بین المللی مشارکت بهتر و موثرتری داشته باشیم تا در زمینه ها و ابعاد مختلف صلح، از جمله صلح درون حرکت های موثر بیشتری داشته باشیم.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار