عاشورا و کرونا | فراتاب
کد خبر: 11395
تاریخ انتشار: 8 مرداد 1399 - 17:54
دکتر مهدی ذاکریان

فراتاب - گروه سیاسی: نمی‌دانم چرا هنوز محرم نیامده عده‌ای این گونه نگران عزاداری محرم شده‌اند. گو اینکه امام حسین علیه السلام تنها در محرم ارج و قرب دارد. حسین بن علی سرآمد مبارزه با فساد، ظلم، حکمرانی ناصواب و استبداد رای است. همه جا و در هر زمان. 

با این همه از آقای روحانی در عجبم! او که تا چند روز پیش مردم را از مراسم عروسی و عزا نهی می‌کرد خیلی دو آتشه مراسم دوست شده است: «همه‌جا و در همه وضعیت‌های قرمز و زرد و در روستاها و شهرها باید عزاداری انجام شود» او اضافه می‌کند: «البته تراکم جمعیت نباید باشد و مراسم‌ها با فاصله‌گذاری برگزار و پروتکل‌ها رعایت شود» اما مساله اینجاست که جمله دوم او در عزاداری‌های محرم به سختی امکان‌پذیر است. ولی اتفاقا رعایت جمله دوم در مراسم عزا و عروسی مردم آسان‌تر و امکان‌پذیر است. پس مردم عزا و عروسی بگیرند؟!
بگذریم. من از تقارن کرونا و عاشورا به نوعی خرسند بودم. اینکه فرصتی می‌شود تا با جعل عاشورا مبارزه کرد. به جای مداحی، از اندیشمندان و دانشمندان کشور دعوت کرد تا درباره امر به معروف، نهی از منکر، حکمرانی فاسد، حکمرانی خوب از منظر تشیع و ... بگویند. رسانه‌های اجتماعی این نقش را عهده‌دار شوند و مردم را آگاه سازند. ولی رییس‌جمهور از این فرصت بهره نگرفت. شهید مطهری درباره تقصیر جعل عاشورا می‌فرمایند: «حقیقت این است که در این تقصیر هم خواص مسئول هستند و هم عوام». اینجاست که من ایشان را مسئول می‌دانم.
علامه مطهری در باب علل تحریف عاشورا هم تذکر می‌دهند: «یکی از نقاط ضعف این است که معمولا، هم صاحبان مجالس یعنی موسسین مجالس ازدحام جمعیت را می‌خواهند. اگر جمعیت ازدحام کند راضی است و اگر ازدحام نکند راضی نیست.» این جاست که می بینم روحانی به جای هدف قرار دادن اندیشه و فکر مردم نسبت به پیام عاشورا، جمعیت را به جاده کرونا هدایت می کند.
جان کلام علامه مطهری اینجاست: «نقطه ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزاداری، مساله شور و واویلا برپا شدن است. باید منبری حتما در آخر ذکر مصیبت کند و در این ذکر مصیبت هم نه تنها مردم اشک بریزند، بلکه باید شور و وایلا شود.»
عجیب است رییس جمهور مدعی حقوق‌دانی، نمی‌داند پیشگیری از هر گونه تهدید جان مردم، اولین حق مردم نسبت به حکومت است. او این بار نه تنها نظر دانشمندان علوم پزشکی دنیا و کشور درباره کرونا را نادیده می‌گیرد، حتی پیام و فلسفه عاشورا از منظر بزرگانی چون شهید مطهری را نیز نادیده گرفته است. گو اینکه ویروس پوپولیسم بد جوری به جان رهبران دنیا افتاده است، بدتر از کرونا!؟

 

نویسنده: دکتر مهدی ذاکریان استاد روابط بین الملل و حقوق بشر دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم تحقیقات تهران

منبع: کانال تلگرامی دکتر ذاکریان

 

نظرات
آخرین اخبار