شروع ثبت نام هشتمین کارگاه فشرده آموزش روزنامه‌نگاری حرفه‌ای | فراتاب
کد خبر: 11376
تاریخ انتشار: 14 تیر 1399 - 06:13
از سوی گروه رسانه‌ای فراتاب آغاز شد:
هشتمین دوره کارگاه فشرده روزنامه نگاری حرفه‌ای برای علاقه‌مندان به این رشته از روز 22 تیرماه آغاز خواهد شد

«میان نوشتن با خوب‌نوشتن و خوب‌نوشتن با حرفه‌ای‌نوشتن تفاوت بسیار است؛ میان دیدن با خوب‌دیدن و خوب‌دیدن با حرفه‌ای‌دیدن نیز تفاوت فراوان است؛ همانطور که میان پرسیدن با خوب‌پرسیدن و خوب‌پرسیدن با حرفه‌ای‌پرسیدن تفاوت‌‌ها فاحش است! و اگر بخواهیم شنیده‌‌ها، دیده‌‌ها و نوشته‌‌ها را بطور حرفه‌ای و اثرگذاری نوشته، تحلیل کرده و منتشر کنیم آنگاه بایست هم حرفه‌‌ای دید، هم حرفه‌ای پرسید و هم حرفه‌‌ای نوشت و برای حرفه‌‌ای شدن در کمترین زمان و کوتاه‌‌ترین راه بایستبه سراغ روشی تلفیقی از شیوه‌های نوین علمی، تجربه و ابتکار رفت!» (اردشیر پشنگ)

فراتاب -گروه آموزش: گروه رسانه‌‌ای فراتاب پس از برگزاری موفق هفت دوره آموزش کاربردی روزنامه‌نگاری تخصصی، با افتخار از روز شنبه 4 مرداد 1399 هشتمین دوره خود را بصورت مدرسه تابستانی و آنلاین برگزار خواهد کرد.

مدرس دوره

اردشیر پشنگ عضو فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران IFJ، مدیرمسئول و سردبیر پایگاه خبری فراتاب و ماه‌نامه فراتاب کُردی و سردبیر فصلنامه «صلح برای همه» و دارای 19 سال سابقه مطبوعاتی و 8 سال تدریس حرفه‌‌ای در مراکز علمی و پژوهشی معتبر از جمله در وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌های تربیت مدرس و زنجان، مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه و انجمن علوم سیاسی ایران و ... است. (برای مطالعه بیشتر رزومه حرفه‌ای مدرس کلیک کنید)

 

جدول زمانی ثبت‌نام، برگزاری و پایان کلاس‌ها به همراه مباحث مطروحه

  • شنبه 14 تیر: شروع ثبت‌نام
  • جمعه 3 مرداد: پایان مهلت ثبت نام (ساعت 14:00)
  • (جلسه 1): شنبه 4 مرداد - تدریس مفاهیم اساسی و پایه در روزنامه‌نگاری + ارائه سری اول منابع تکمیلی
  • (جلسه 2): چهارشنبه 8 مرداد - تدریس ارزش‌ها و عناصر خبر، ارائه سری دوم منابع تکمیلی
  • (جلسه 3): شنبه 11 مرداد - تدریس تنظیم خبر + ارائه سری دوم منابع تکمیلی
  • (جلسه 4): چهارشنبه 15 مرداد -  تدریس گزارش نویسی خبری و توصیفی + راههای تقویت زاویه دید
  • (جلسه 5): شنبه 18 مرداد -تدریس تنظیم گزارش به سبک‌های تاریخی و تاریخی با لید + چگونگی ساخت کلیپ 
  • (جلسه 6) چهارشنبه 22 مرداد - بررسی تمارین + چگونگی ساخت گزارش خبری تصویری ویدئویی و پادکست صوتی
  • (جلسه 7) شنبه 25 مرداد - تدریس تنظیم گزارش به سبک هرم وارونه
  • (جلسه 8) چهارشنبه 29 مرداد - تمارین گزارش هرم وارونه + تدریس تنظیم گزارش به سبک هوک (قلاب)
  • (جلسه 9) شنبه 1 شهریور - بررسی تمارین گزارش سبک هوک + تدریس تنظیم گزارش به سبک وال استریت ژورنال
  • (جلسه 10) چهارشنبه 5 شهریور - بررسی تمارین سبک وال استرین ژورنال
  • (جلسه 11) شنبه 8 شهریور - تدریس تنظیم گزارش به سبک تحلیلی + ارائه بسته سوم منابع کمکی
  • (جلسه 12) چهارشنبه 12 شهریور - بررسی تمارین مربوط به گزارش نویسی تحلیلی
  • (جلسه 13) شنبه 15 شهریور - تدریس فنون مصاحبه و میزگرد
  • (جلسه 14) چهارشنبه 19 شهریور - بررسی تمارین مربوط به فنون مصاحبه و میزگرد
  • (جلسه 15) شنبه 22 شهریور - تدریس یادداشت و سرمقاله نویسی
  • (جلسه 16) چهارشنبه 25 شهریور - بررسی تمارین مربوط به یادداشت و سرمقاله
  • شنبه 29 شهریور: صدور مدرک (گواهی) دو زبانه (فارسی-انگلیسی) شرکت در کارگاه

 

نکات کلیدی در خصوص کارگاه هشتم

  • شیوه آموزش در کارگاه، ترکیبی از تئوری و تجربه با تاکتیک‌ها و تکنیک‌های فن نوشتن بصورت علمی و عملی است. همه دانشجویان دوره با هرسطحی که در کلاس حضور دارند، در هرجلسه پس از ارائه مباحث تئوریک، دست به نوشتن خواهند زد، بررسی فنی و محتوایی هر نوشته با هرسطح و زاویه دید متفاوتی، باعث افزایش تنوع، تجربه و بهبود کیفیت یادگیری می‌شود.
  • محتوای کارگاه اعم از مباحث درسی و نظری کاملا از نظر متد آموزشی (به موازات کلاس‌های آموزشی بین‌المللی) و چه از نظر طرح موضوعات روز در حوزه‌های مختلف کاملا به‌روز می‌‌باشد.
  • نکته کلیدی دیگر در رابطه با این کلاس، تاکید بر نگارش و دیدی تخصصی در فن نوشتن و ژورنالیسم است، بر اساس برنامه‌هایی که از جلسه نخست ارائه خواهد شد، هر نفر می‌بایست حوزه علاقه خود را در یک یا دو حوزه تخصصی مشخص کند. نحوه تمرین‌ها و سوژه‌ها به دو گونه کلی خواهد بود. بخشی از آنها عمومی و برای همه کلاس است و بخش دیگر کاملاً تخصصی خواهند بود. بطور مثال کسی که علاقمند است در حوزه مسائل خاورمیانه کار کند به او سوژه‌ها و تمرین‌هایی درباره «بحران جاری لیبی»، «تحولات عراق»، «دیپلماسی ترکیه» و ... داده خواهد شد و کسی که می‌خواهد یک ورزشی‌نویس و یا یک فوتبالی‌نویس حرفه‌ای شود، سوژه‌هایش در رابطه با «لیگ فوتبال ایران» خواهد بود کسی که در حوزه زنان، علمی و یا فرهنگی می‌نویسد نیز به همین ترتیب.
  • در کارگاه پیش رو کار هم بر روی رسانه‌های رسمی و هم بر روی شبکه‌های اجتماعی از منظری حرفه‌ای دنبال خواهد شد. در هر جلسه برای هریک از این دو حوزه در کنار نکات لازم، تمارینی در نظر گرفته می‌شود، و هر جلسه پُست‌های منتشر شده اعضای کلاس در فضای شبکه‌های اجتماعی از جمله در توئیتر و اینستاگرام کاملاً بررسی می‌شود.
  • این کارگاه فقط یک کلاس آموزش و بررسی فنون مهارت نوشتن و روزنامه‌نگاری نیست، در این کلاس زاویه دید پیدا کردن، امضای خاص داشتن در نوشتن یکی از اهداف جدی آن است.
  • گسترش شبکه‌های اجتماعی و سرعت بالای تکنولوژی باعث شده است تا امروزه دیگر روزنامه‌نگاری تنها دال بر فعالیت در یک نشریه مکتوب و یا تنها با مهارت نوشتن نباشد، بلکه مهارت‌های گزارشگری تلویزیونی (نوع اینترنتی) و رادیویی (پادکست) بسیار در جهان امروز مورد اقبال قرار دارد، در این کارگاه نیز دروس و تمارین در هرهفته با یک سوژه ثابت در سه بخش نوشتاری، تصویری و پادکستی خواهد بود.

 

ارائه مدرک

  • ارائه گواهی دو زبانه (فارسی -انگلیسی) شرکت در دوره توسط گروه رسانه‌ای فراتاب
  • انتشار تمارین در قالب مطلب حرفه‌ای و قابل جستجو در گوگول: همچنین با توجه به برنامه ریزی کارگاه تا پایان دوره هر نفر دست کم 5 تمرین کلاسی‌اش بصورت مطالب حرفه‌ای در مطبوعات با نام و تصویر خودش منتشر خواهد کرد که این امر خود یک رزومه کاری و حرفه‌ای برای وی محسوب می‌شود.
  • دریافت کارت خبرنگاری حرفه‌ای: برخی از نفرات که از یکسو توان و علاقه بیشتری برای نوشتن از خود نشان دهند و از سوی دیگر توسط شورای سردبیری فراتاب مورد تایید قرار گیرند، می‌توانند وارد سیکل همکاری با این موسسه رسانه‌ای شوند که در نهایت خواهند توانست موفق به دریافت کارت حرفه‌ای خبرنگاری شوند.

 

نحوه برگزاری کارگاه

کارگاه به دلیل شرایط جهانی متاثر از انتشار ویروس کرونا، صرفا بصورت مجازی و با استفاده ترکیبی از اپلیکیشن‌های اینستاگرام، واتساپ و تلگرام و نیز ای‌میل برگزار خواهد شد.

 

شیوه آموزش دوره مجازی

این کارگاه بصورت مجازی و آنلاین برگزار خواهد شد. کل دوره شامل 16 جلسه و دست‌کم 64 ساعت است. این دوره مختص کسانی است که به دلیل بعد مسافت یا عدم هماهنگی ساعت حضور و یا به دلیل بی‌نظمی در برنامه کاری و روزانه خود نمی‌توانند در روز و یا ساعت بخصوصی مطالب، مباحث و تمرینات کلاس را پیگیری کنند. لذا اینکه در شهر، روستا و یا کشوری دیگر هستید یا اینکه دارای اینترنتی با سرعت کم و پرنوسان هستید دیگر یک محدودیت برای حضور در کارگاه به شمار نمی‌‌رود و در نتیجه می‌توانید در کارگاه شرکت کنید.

علاوه بر در اختیار قراردادن جزوه، تصاویر مربوطه به هرکلاس، فایل صوتی، دانشجویان بخش مجازی می‌‌بایست به مانند کسانی که در کلاس حضور پیدا می‌‌کنند در مباحث تئوریک و عملی کلاس مشارکت فعال داشته باشند.

کارگاه کلاس مجازی از طریق یک گروه اختصاصی در تلگرام و نیز واتساپ و همچنین از طریق «ایمیل» بطور منظم و طبق جدول زمان‌بندی شده به ارسال بسته‌‌های آموزشی مربوط به هر مبحث اقدام خواهد کرد.

همچنین با استفاده از اپلیکیشن‌های واتساپ و تلگرام و تشکیل یک گروه از اعضا، کلاس‌های گروه مجازی در روزهای اعلام شده برگزار خواهد شد. در ساعت مشخصی پکیج مطالب هر جلسه در گروه بارگذاری خواهد شد. اعضای محترم سپس می‌‌توانند به مطالعه دست زده و مباحث و سوالات خود را مطرح کنند. در هر جلسه یک تمرین عملی برای هر نفر در حوزه تخصصی یا مورد علاقه وی نظر گرفته خواهد شد که می‌‌بایست ظرف مدت 48 تا نهایتا 72 ساعت آن را بر طبق نکات کلاسی انجام و در گروه بارگذاری کند، تمارین مذکور بطور کامل توسط استاد، بررسی شده و نکات لازم در مورد هریک از آنها نوشته خواهد شد.

در صورت داشتن استاندارد لازم و رفع اشکالات، تمارین مذکور که از مباحث روز می‌باشد در وبسایت رسمی و حرفه‌ای خبرگزاری فراتاب و یا در یکی از پرونده‌های ماهنامه فراتاب کُردی با درج نام نویسنده آن، منتشر خواهد شد. در حقیقت در پایان هرجلسه، نتایج عملی کار هریک از دانشجویان در معرض دیدگاه مخاطبان عمومی قرار خواهد گرفت و دانشجویان می‌‌توانند بازتاب‌های مختلف آن را در فضای رسمی و شبکه‌‌های اجتماعی مشاهده کنند. امری که تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت قلم و دقت هر دانشجو خواهد داشت.

در کارگاه هشتم همچنین از اپلیکیشن اینستاگرام نیز استفاده می‌شود بدین منظور یک گروه بسته تنها با شرکت اعضا تشکیل می‌شود، و هر جلسه به مدت 45 دقیقه یک برنامه لایو اینستاگرامی در زمان مقرر توسط مدرس ارائه می‌شود و دانشجویان می‌توانند سئوالات خود را در این بخش ارائه دهند. همچنین این لایو برای کسانی که به هردلیلی امکان دیدن همزمان در آن ساعت معین را نداشته‌اند در صفحه خصوصی کلاس ذخیره شده و در دسترس خواهد بود.

 

سئوال متداول اول: آیا در کلاس مجازی بایستی برای شرکت در کلاس حتما در یک ساعت بخصوص آنلاین باشم؟

پاسخ: خیر، نفرات شرکت کننده در کارگاه مجازی ضرورتی برای حضور در یک ساعت منظم در شبانه‌روز نخواهند داشت بلکه می‌‌توانند در بازه‌های زمانی خاص و منعطفی در طول شبانه‌روز از بسته‌های آموزشی و مباحث مطروحه توسط مدرس بهره‌مند شده و سوالات خود را نیز مطرح کنند. به عبارتی دیگر درسی که در ساعت 22 تا 24 روز شنبه 4 مرداد در گروه (هم واتساپی و هم تلگرامی و هم اینستاگرامی) بارگذاری می‌شود را شما می‌توانید در همان ساعت، و یا ساعات و روز و حتی دو روز بعد مطالعه کنید! البته برای حفظ نظم می‌بایست تمارین هر درس را در زمانی که مدرس در هر جلسه مشخص می‌کند انجام دهید (معمولا برای انجام هر تمرین حداقل 3 روز زمان داده می‌شود.)

سئوال متداول دوم: در پایان این کارگاه چه مهارت‌های خاصی را یاد خواهم گرفت و یا در آنها تقویت خواهم شد؟

پاسخ: بنا به رئوس برنامه‌ها و تمرین‌های طراحی شده برای آنها انتظار می‌رود در پایان دوره بتوانید به شیوه استاندارد گزارش خبری، گزارش تحلیلی، گزارش به سبک وال‌استریت‌ژورنالی، گزارش به سبک هوک، فنون مصاحبه و میزگرد، یادداشت و سرمقاله نویسی را در کنار نحوه تقویت زاویه دید و نیز تهیه گزارش‌های تصویری ویدئویی در قالب یک فرمت استاندارد را فرا بگیرید.

سئوال متداول سوم: آیا در پایان این دوره خواهم توانست به‎کار روزنامه‌نگاری مشغول شوم؟ و یا حداقل بصورت استاندارد و حرفه‌ای بنویسم؟

پاسخ: بله، این کارگاه بصورت فشرده با توجه به موضوعات کلیدی تدریس و نیز ارائه منابع کمک آموزشی خود، شما را یاری می‌کند نه تنها در پایان دوره، بلکه در حین دوره مطالب خود را بصورت استانداردتر و حرفه‌ای‌تری نسبت به قبل نوشته و منتشر کنید! در همین راستا می‌توان به برخی از دانشجویان دوره‌های پیشین اشاره کرد که پس از پایان دوره اینک در نشریات حرفه‌ای مشغول به فعالیت هستند:

خانم صدیقه نژادقربان (روزنامه دنیای اقتصاد)، محمدحسن گودرزی (خبرگزاری ایکنا)، زریان کریمی (خبرگزاری فراتاب)، منصور براتی (موسسه کادراس)، نیلوفر فلاح (بخش محتوایی دیجی‌کالا)، فاطمه نبی‌پور (اتاق خبر) و ...

 

هزینه کارگاه

  • هزینه کارگاه بر پایه سطح کلاس و ارزیابی‌های موجود 1 میلیون و 700 هزار تومان است؛ اما با توجه به شرایط حاد اقتصادی جهانی و بخصوص کشور و در نظر گرفتن تنگناهای موجود، هزینه‌ها به شرح زیر می‌باشند:
  • هزینه پایه کارگاه برای همه داوطبان داخل کشور، 900 هزار تومان
  • هزینه پایه کارگاه برای داوطلبان مقیم خارج از کشور 1200000 تومان (یک میلیون و دویست هزار تومان)
  • دانشجویان، خبرنگاران و نیز ساکنان مناطق محروم در داخل کشور، می‌توانند با هماهنگی با مسئول روابط عمومی فراتاب خواهان استفاده از برخی تخفیف‌های در نظر گرفته شده دیگر برای این دوره باشند.

دوره کارآموزی

توجه: به چهار نفر نخست در کارگاه‌های حضوری و مجازی امکان حضور در یک دوره کارآموزی دو ماهه جهت ثبت در رزومه و انجام عملی کار حرفه‌ای روزنامه نگاری در کنار روزنامه‌نگاران و خبرنگاران گروه رسانه‌ای فراتاب داده خواهد شد؛ این مساله هم در رزومه حرفه‌ای فرد ثبت می‌شود و هم می‌تواند زمینه‌ساز ورود جدی‌تر به عرصه روزنامه‌نگاری و یا نویسندگی شود.

 

چگونگی ثبت نام

الف- دریافت و تکمیل فرم ثبت‌نام: برای این منظور می‌بایست از طریق یکی‌ از راههای ارتباطی (ایمیل، واتساپ و یا تلگرام) فرم مذکور را از مسئول روابط عمومی فراتاب (سرکار خانم سوگل قائمی) دریافت کنید. فرم مذکور را پس از مطالعه می‌بایست تکمیل کنید.

ب- هزینه ثبت‌نام را به شماره حساب و یا شماره کارت زیر واریز کرده و از فرم واریزی تصویری (گرفتن عکس یا اسکرین شات) تهیه کنید

شماره حساب:  3390687523  به نام اردشیر پشنگ در نزد بانک تجارت

شماره کارت: 5859831049083776  به نام اردشیر پشنگ (بانک تجارت)

ج- جهت نهایی شدن ثبت‌نام، فرم ثبت نام به همراه تصویر فرم واریزی هزینه کارگاه را از یکی از طریق‌های زیر ارسال کنید:

ایمیل: sogol.ghaemi@gmail.com

ایدی تلگرامی: @sogolghaemi

آیدی و شماره واتساپی: ۰۹۳۵۸۸۲۳۳۷۲

 

توجه: مهلت ثبت نام، تا پایان روز جمعه 3 مرداد می‌باشد و این زمان تمدید نخواهد شد.

نظرات
آخرین اخبار