مظهر خالقی استاد بزرگ موسیقی کُردی: شجریان هرگز نمی‌میرد | فراتاب
کد خبر: 11355
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1399 - 03:07
وقتی یک نادره هنر از بزرگی هنرمندی دیگر از نوادر روزگار سخن به میان می‌آورد:

فراتاب - گروه فرهنگی: طی شش دهه اخیر استاد «مظهر خالقی» به عنوان یکی از نوادر مسلم و اساتید بزرگ موسیقی کُردی فعالیت هنری داشته است، وی با سبکی متمایز به خود، با قدرت بالایی از توان آواز و تحریرهای منحصر به فرد که امکان تکرار و تقلیدش را به حداقل رسانده باعث شده تا شهرت و آوازه‌اش فراتر از کُردها در بسیاری از سرزمین‌های دیگر خاورمیانه پخش شده و طرفداران پرشماری داشته باشد. استاد خالقی که ارتباط نزدیکی با هنرمندان و نیز موسیقی فارسی دارد در بخشی از گفت و گویی اختصاصی که با فراتاب داشته است در باب جایگاه هنری استاد «محمدرضا شجریان» می‌گوید: «او خاتمه بهترین‌هاست، در آواز ایرانی و در طول تاریخ موسیقی فارسی کسی چون او را نداریم و سالها و یا شاید چند قرن بایست مکتب او را مطالعه کرد.» آنچه که بدنبال می‌آید بخشی از فیلم گفت و گوی مفصل فراتاب (زریان کریمی) با استاد خالقی در شهر سلیمانیه است در بخشی از مصاحبه‌ای که او با مناعت طبعی بالا و فروتنانه از هنرمند برجسته دیگری که او نیز از نوادر روزگار است سخن می‌گوید در اصل در اینجا شاهد گفتن بزرگی از بزرگی یک بزرگ دیگریم. متن کامل مصاحبه را در لینک پایین متن می‌توانید مطالعه کنید:

 

برای دیدن فیلم کلیک کنید

  

فراتاب - در میان خوانندگان غیرکُرد زبان از جمله فارس، عرب، ترک و ... در خلوت خود صدای کدام خوانندگان را بیشتر گوش می کنید؟

استاد خالقی: قطعاً از خوانندگان فارس زبان بهترینشان در طول تاریخ به نظر بنده آقای شجریان هستند. آقای شجریان یک اسطوره هستند در فن آواز و موسیقی و ادب و فرهنگ فارسی. ما خوانندگان بسیار خوبی در میان فارس‌ها داشتیم، از قمرملوک وزیری گرفته تا تاج اصفهانی و ... اما شجریان خاتمه ‌ی بهترین‌ها است او حرکتی کرد که نه تنها از نظر آواز فارسی، بلکه برای همیشه دستگاه ‌های فارسی را در موسیقی ایرانی تثبیت کرد.

فراتاب - همان‌طور که می دانید استاد شجریان مدتی ا‌ست در بستر بیماری ا‌ست، با توجه به رابطه‌ی دوستانه‌ای که با ایشان دارید و به عنوان استاد بزرگ موسیقی کُردی ، نخست بگویید وقتی که صدای او را می‌شنوید چه حسی دارید؟

استاد خالقی: البته من مرید ایشان هستم دوستشان دارم. آقای شجریان همان‌طور که عرض کردم از نظر ادای آوازها نمونه هستند، نخبه هستند و از نظر تن صدا، قدرت صدا و آن خلاقیتی که داشتند کسی هستند که شاید تا قرن‌ها روی مکتب او کار کنند. ایشان موسیقی ایرانی را حفظ کردند. با شخصیت خودشان و با پاکی و صداقت خودشان. موسیقی در همه جهان حالتی دارد که عادتاً با چیزهای دیگری آمیخته شده و واقعیت خودش را کمرنگ می‌کند. آن روحیات و اصالت یا رسالت خودش را کمرنگ می‌کند. اما آقای شجریان اگر کمرنگی در موسیقی ایران بود آن را پررنگ کرد.

فراتاب - و اگر بخواهید برای استاد شجریان که این روزها در بستر بیماری هستند پیامی بفرستید چه خواهید گفت؟

استاد خالقی: شجریان همیشه زنده خواهد ماند. همه‌ی ما می‌میریم اما ایشان همیشه برای ایرانیان و تمام خاورمیانه اسطوره ای زنده باقی خواهند ماند.

 

 

متن مصاحبه کامل فراتاب با استاد خالقی (برروی تیتر کلیک کنید)

موسیقی، فریاد زنده بودن و زندگی کُردهاست!

 

زندگینامه استاد مظهر خالقی در یک نگاه (بر روی تیتر کلیک کنید)

بررسی 81 سال زندگی هنری، حرفه ای و شخصی استاد مظهر خالقی: زندگینامه داوود کُرد در یک نگاه

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار