اقلیم کردستان عراق و تلاش برای کنترل شیوع کرونا | فراتاب
کد خبر: 11318
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1398 - 23:23
مقامات اقلیم کردستان در تازه ترین اقدام خود برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا اقدام به قرنطینه 1200 نفر مشکوک کرده اند

 فراتاب – گروه فراسلامت: در پی شیوع ویروس کرونا در چین، ایتالیا و بخصوص ایران و تبدیل شدن آن به یکی از کانون‌های بحران، اقلیم کردستان عراق نیز به پیروی از دولت مرکزی این کشور، مرزهای خود را به روی ایران بست و تدابیر بهداشتی و کنترلی را در تمامی استان‌های کردستان برقرار نمود.

هراس از گسترش سریع کورونا، مقامات اقلیم کردستان عراق را واداشت که علاوه بر بستن مرزها، حداکثر تدابیر پیشگیرانه وکنترلی را اتخاذ کند. مراکز آموزشی تعطیل شدند و شبکه های تلویزیونی بصورت مکرر مشغول آموزش مردم برای رعایت نکات بهداشتی و پیشگیری از انتقال و ابتلا به این ویروس هستند.

بنظر می‌رسد عزم حکومت اقلیم کردستان برای عدم غافلگیری توسط بحران و حتی مدیریت آن پس از انتشار احتمالی بسیار جدی است و حتی مراکزی در استان‌های مختلف برای افراد مبتلا و یا مشکوک به کووید_۱۹ اختصاص یافت.

در مرکز اربیل با ۶۰ تخت که هفته گذشته مورد بازدید مسرور بارزانی ،نخست وزیر کردستان قرار گرفت، تمام وسایل لازم برای تشخیص و درمان کرونا ظاهرا پیش بینی شده است.

وزارت داخله نیز طی نامه‌ای تمامی باشگاه‌ها، استخرها، کافه تریاها، مرکز ماساژ و مراکز زیبایی را تا ده روز تعطیل و اعلام کرد این مدت ممکن است افزایش یابد.

قیمت ماسک و مواد ضد عفونی کننده و دستکش اگرچه در ابتدا با جهش قابل توجهی افزایش پیدا کرد اما این امکانات در ادارات، مراکز مهم و حتی فروشگاه‌ها در اختیار پرسنل قرار گرفت و در برخی ادارات نیز دمای بدن مراجعه کنندگان در بدو ورود اندازه‌گیری می‌شود.

همچنین اتباع اقلیم کردستان که از خاک ایران وارد کردستان می‌شوند به مدت چهارده روز قرنطینه می‌شوند و ورود و خروج  ایرانیان از تمامی گذرگاه‌ها، حتی از مبدا ترکیه که ممنوع شده بود_اگرچه در مواردی عده‌ای بصورت گزینشی اجازه ورود دریافت می‌کردند_در جابجایی های بین استانی نیز با مشکل روبرو شد بطوری که پس از خروج از یک استان، گاهی اجازه ورود مجدد به استان مبدا به آنها داده نمی‌شد که با توجه به اینکه این افراد مدت زیادی است که وارد خاک ایران نشده‌اند و با ذکر این نکته که اداره اقامت اقلیم تمدید ویزای یک ماهه ایرانیان را لغو کرده است، تصمیمی چندان کنترلی و پیشگیرانه بنظر نمی رسد.

اما با همه این اوصاف سرانجام در روز یازده اسفند وزارت تندرستی اقلیم ابتلا چهار نفر از افراد حاضر در قرنطینه به ویروس کرونا را تایید کرد و اعلام کرد با توجه به قرنطینه بودن این افراد ویروس منتشر نشده و این افراد به یکی از مراکز پیش بینی شده انتقال یافته‌اند. با اعلام مثبت بودن آزمایش این چهار نفر بازار شایعات نیز در این منطقه داغ شد، از متهم شدن حکومت در پنهان کردن آمار واقعی تا سرعت انتشار ویروس در شمال عراق!

اما طی روزهای اخیر شیوع ویروس کرونا در کل کشور عراق و از جمله در اقلیم کردستان نیز شیوع بیشتری یافت به نحوی که اولین قربانی خود را در شهر سلیمانیه گرفت. همین امر باعث افزایش تدابیر امنیتی و پیشگیری مقامات کُرد شده است که از جمله می توان به تعطیلی موقت نماز جماعت در مساجد، تعطیلی 16 روزه ادارات و دانشگاهها و مدارس، ساخت 15 روزه یک بیمارستان ویژه در سلیمانیه، تشدید مقررات ورود و خروج از اقلیم کردستان و افزایش مانورهای رسانه ای برای آگاهی مردم در این خصوص اشاره کرد.

 

گزارش از سکینه گله‌بان

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار