کرونا یا استرس از کرونا؛ کدامیک خطرناک‌تر است؟ | فراتاب
کد خبر: 11316
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1398 - 20:04

فراتاب گروه فراسلامت: کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شوند. که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس ها یا دستگاه تنفس فوقانی انسان می شود. بیشتر ویروس های کرونا خطرناک نیستند اما برخی از انواع آنها جدی هستند. در اوایل ژانویه سال 2020، سازمان بهداشت جهانی نوع جدیدی از ویروس کرونا را شناسایی کرد: کروناویروس 2019 (2019-nCoV) در ووهان، شهری با ۱۱میلیون نفر در استان مرکزی هوبئی چین دراواخر ژانویه، شیوع پیدا کرد و در کمتر از 3 ماه کل جهان را در بر گرفت. بسیاری از نخستین موارد گزارش شده افرادی بوده‌اند که از محصولات یک فروشگاه مواد غذایی دریایی در شهر ووهان مصرف کرده بودند. ضمن اینکه در مواردی، افراد بعد از ابتلا به این ویروس جان خود را هم از دست داده‌اند. سرایت این بیماری از انسان به انسان شیوع آن را تسریع می‌کند.

علائم و نشانه‌های بیماری کرونا

کرونا در ابتدا شبیه به یک سرماخوردگی ساده است و با گذشت زمان علائم آن شدیدتر می‌شود. آبریزش بینی، گلو درد شدید، تب برای مدتی طولانی، سردرد و تنگی نفس از مهم‌ترین علائم بیماری کرونا است. کودکان و افرادی که دارای مشکلات تنفسی، بیماری قلبی، ضعف سیستم ایمنی به دلیل انواع سرطان‌ها و بیماری‌های نقص ایمنی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به کرونا ویروس قرار دارند.

ویروس جدید کرونا ابتدا با تب خفیف حضور خود را در بدن میزبان اعلام می‌کند. کمی پس از تب، بیمار دچار سرفه‌های خشک می‌شود. گاهی اوقات، تب انقدر خفیف است که تشخیص داده نمی‌شود، بنابراین توجه به سرفه‌های خشک بی‌دلیل، حائز اهمیت است. حدودا 7 الی 10 روز بعد از سرفه‌ها، بیمار دچار تنگی نفس می‌شود، به مرور تب و تنگی نفس، شدت پیدا می‌کند و بیمار را راهی بیمارستان خواهد کرد. لازم به ذکر است که به محض مشاهده علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس به پزشک مراجعه کنید و از نظر ابتلا به ویروس کرونا بررسی شوید.

کرونا در ایران

تا کنون ویروس کرونا در ۶۰ کشور جهان به تأیید رسیده و بیش از ۸۵ هزار تن را بیمار کرده است.آرنائد فونتانل محقق موسسه پاستور گفت: «این هفتمین گونه شناخته شده از این ویروس است که بر انسان تأثیر می گذارد. از نظر ژنتیکی ویروس جدید موقتا با عنوان 2019-nCOV شناخته می‌شوند و ۸۰درصد شبیه سندرم حاد تنفسی سارس است.»

مقامات سازمان بهداشت جهانی روز جمعه دوم اسفند از شیوع ویروس جدید کرونا (کووید۱۹) در ایران که طبق آمار رسمی وزارت بهداشت توسط کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز چهارشنبه (30 بهمن) به طور رسمی از مشاهده این بیماری در شهر قم خبر داد ابراز نگرانی کردند، اگر چه طی هفته های اولیه اخبار ضد و نقیضی از ورود ویروس کرونا به ایران مشاهده می شد.در همان روز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد که در چهار روز گذشته شاهد گسترش بیماری‌های تنفسی در قم بودیم و طی این مدت ۲ نفر در یکی از بیمارستان‌های قم بر اثر بیماری تنفسی فوت کردند که روز بعد تست اولیه این دو فرد در مورد بیماری کرونا مثبت اعلام شد.

متاسفانه طی روزهای اخیر روند شیوع این ویروس در سراسر کشور تسریع شده است و همه استان های کشور و بیشتر شهرها، درگیر آن شده اند به نحوی که این موضوع تبدیل به مهمترین دغدغه و یک مساله کاملاً جدی در سطح ملی شده است که همه امور و کارهای روزمره را تحت الشعاع خود قرار داده است و در عین حال بر تعداد مبتلایان و قربانیان آن در کشور طبق آمار وزارت بهداشت روز به روز در حال افزایش است.

 

استرس کرونا تا چه اندازه خطرناک است؟

با ورود ویروس کرونا به کشور ترس از بیماری بسیاری از ما را گرفتار استرس و اضطراب نموده است و این امر پیامدهای مختلفی بدنبال داشته است:

افزایش فشار بر سیستم درمانی: ترس و استرس بیش از حد باعث حساسیت بیش از حد افراد می‌شود به صورتی که بسیاری از افراد علائم بدنی خود را به صورت نادرست تفسیر می‌کنند و احساس می‌کنند به بیماری مبتلا شده اند بنابراین به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌روند. رفتن به مراکز درمانی در صورتی که علائم بیماری را نداشته باشید باعث افزایش فشار بر سیستم درمانی خواهد شد.

تضعیف سیستم ایمنی: ترس و اضطراب سبب تضعیف سیستم ایمنی و سرکوب سیستم دفاعی در برابر ابتلا به بیماری‌های ویروسی می‌شود.

اختلالات روانی: ترس و نگرانی از ابتلا به این یبماری در بیماران اعصاب و روان، اختلالات روانی به وجود می‌آورد.

افزایش شایعات: اضطراب و استرس زیاد بیش از حد سبب می‌شود افراد شایعات را بیشتر قبول کنند و خود به شایعات دامن بزنند تا بتوانند کمی از ترس و نگرانی خود بکاهند.

 

گزارش از ثریا مقدمی‌فر

بازنشر این مطلب با ذکر منبع«فراتاب» بلامانع است

 

 

نظرات
آخرین اخبار