کد خبر: 1131
تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1395 - 07:05
همزمان با حضور ظریف در نیویورک:
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که بمنظور شرکت در دو اجلاس اهداف توسعه پایدار و امضای تعهدات کنوانسیون تغییرات آب و هوایی به نیویورک سفر کرده است، دیدار با جان کری، اجرای جدی برجام از سوی آمریکا از مهمترین محورهای سفر خود به نیویورک اعلام کرد.

 به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت خارجه، ظریف در جمع خبرنگاران گفت: این سفر فرصت خوبی برای جلوگیری از اجرای طرح ها و اقدامات گروه های معاند ایران در فضاسازی های پسا برجام که با هدف ایران هراسی در جریان است، از طریق مصاحبه ها و نشست ها با مجامع فکری و آکادمیک آمریکا است .

وزیر خارجه کشورمان با بیان این که با وجود این که منعی در ارتباطات سالم اقتصادی با آمریکا از سوی ایران وجود ندارد و ما نیز به دنبال ارتباطات اقتصادی با آمریکا نبوده ایم، اظهار کرد، آمریکایی ها در مصوبات کنگره مشکلاتی دارند که برجام بدنبال تغییر این مصوبات نبود بلکه برجام بدنبال عدم مداخله آمریکا در ارتباطات ایران با سایر کشورها بود.ظریف خاطرنشان کرد، پیگیری های روزهای اخیر ولی الله سیف، رییس بانک مرکزی و اینجانب و پس از آن همکارانمان در جلسه کمسیون مشترک که روز جمعه در وین برگزار خواهد شد، همه با هدف جلوگیری از مداخلات آمریکا از طرق قوانین قبلی خود در ممانعت از ارتباطات موسسات بانکی و مالی سایر کشورها با ایران است.

وی گفت ، آمریکا در سال های گذشته مجموعه ای موانع و مقرراتی برای ایران ایجاد کرده بود که این موانع و مقررات با وجود برجام از نظر قانونی رفع شده است. در این مرحله نوبت به اطمینان سازی به موسساتی است که در گذشته به علت وجود این موانع در ارتباطاتشان با ایران خسارت دیده اند که باید به همه آنها این اطمینان داده شود در آینده از این ارتباطات خسارت نخواهند دید.

نگرانی آمریکایی ها از تحویل اس-300 به ایران

در همین راستا جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری خود درباره دیدار جان کری وزیر امور خارجه این کشور با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در نیویورک گفت: موضوع دیدار اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و وزیر خارجه از این فرصت استفاده می‌کند تا درباره مسائل دیگر منطقه‌ای، از جمله گفت‌وگوهای جاری در ژنو درخصوص سوریه و یافتن راه حلی سیاسی برای بحران کنونی در این کشور تبادل نظر شود.

کربی در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌های ایران از روند اجرای برجام و این‌که آیا جان کری آمادگی دارد به این نگرانی‌ها پاسخ دهد، گفت: روشن است که ما هم در جریان نگرانی‌هایی که درباره رفع تحریم‌ها ابراز شده است، قرار گرفته‌ایم. وزیر امور خارجه هم کاملا هوشیار است که چنین بحثی در دستور کار دیدار با ظریف قرار خواهد داشت. از نگاه آنان این موضوع به بحث اجرای برجام مربوط می‌شود و او آمادگی دارد که در این باره رایزنی کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نامه نگاری استفان مال، یکی از مسئولان ارشد وزارت امور خارجه آمریکا با فرمانداران ایالات مختلف این کشور درخصوص امکان رفع تحریم‌های ضد ایرانی گفت: هدف از نوشتن نامه‌ها چنین چیزی نبوده است. این نامه‌ها به تمام 50 ایالت آمریکا ومسئولان محلی فرستاده شده و در آنها توضیح داده‌ایم که اجرای برجام چگونه خواهد بود. همچنین تلاش شده است به آنان کمک کنیم تا از تغییری که در سیاست آمریکا در قبال ایران پس از اجرای برجام اتفاق افتاده آگاه شوند. کربی درباره ماهیت این نامه‌ها تاکید کرد: این نامه‌ها صرفا برای اطلاع رسانی ارسال شده است.در این نامه‌ها مقامات محلی را تشویق نکرده‌ایم، تغییرات احتمالی را که در سطح ملی در قانون تحریم‌های ضد ایران ایجاد شده در سطح محلی اعمال کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این نامه از آنها نمی‌خواهد قوانین‌شان را هم راستا با برجام تغییر دهند گفت: این نامه‌ها مقامات محلی و ایالتی را به در نظر گرفتن تغییرات ایجاد شده در تحریم‌های ما در نتیجه برجام تشویق می‌کند و از آنها می‌خواهد که بررسی کنند که آیا این تغییرات، اجرای قوانین ایالتی و محلی آنها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد یا خیر. کربی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: این، آن‌ها را ملزم به اقدام خاصی نمی‌کند. ما نمی‌توانیم به آنها دستور بدهیم قانون‌ها و قواعدشان را عوض کنند. هدف فقط جلب توجه آن‌ها به این تغییرات و دادن منابع لازم به آن‌ها است تا بتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه به تحویل سامانه دفاعی موشکی اس 300 به ایران از سوی روسیه نیز اشاره و تاکید کرد: آمریکا سال هاست به فروش چنین فناوری‌های پیچیده‌ای به ایران معترض است و  وزیر خارجه در گفت‌وگو با لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز این موضوع را مطرح کرده است. کربی افزود: اما درباره اینکه تصمیمی برای وضع تحریم علیه ایران در دستور کار باشد، هیچ اطلاعی ندارم.

تحریم های جدید علیه ایران زیانبخش است

از سوی دیگر جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا بامداد دیروز در سخنرانی‌اش در مراسم گروه حامیان اسراییل جی استریت، از پشتیبانی این گروه از توافق هسته‌ای با ایران که تابستان گذشته حاصل شد قدردانی کرد و گفت: سازمان شما نقشی کلیدی در فراخواندن حمایت‌های داخلی از این توافق و جلب نظر کنگره آمریکا ایفا کرده است همه شما ایستادگی کردید و صدایتان در داخل و فراتر از آن نیز شنیده شد و ما اطمینان یافتیم که صدای تمام کسانی که از اسراییل پشتیبانی کردند و از توافق هسته‌ای پشتیبانی کردند، شنیده شده است.

وی با تکیه بر ادعاهای خصمانه و بی اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: ایران به تعهدات خود طبق این توافق عمل کرده است. از این رو ایران، بیشتر از گذشته از دستیابی به سلاح هسته‌ای فاصله گرفته است. این یک گام بزرگ در جهت امنیت ما و همچنین کل منطقه است. بایدن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آزمایش‌های موشکی بالستیک اخیر ایران گفت: اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در این مرحله زیان بخش خواهد بود و ایران این اقدام را دلیلی برای کناره گیری از توافق قلمداد خواهد کرد.

نظرات
آخرین اخبار