کارنامه قسیم عثمانی؛ از فرازها تا فرودها در 12 سال نمایندگی مجلس | فراتاب
کد خبر: 11306
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1398 - 02:49
آرمان فیضی
اعلام موضع و مخالفت قسیم عثمانی در مورد رفراندوم کردستان عراق ضربه مهلکی بر محبوبیت او وارد کرد

 فراتاب - گروه سیاسی: در حدود ده سال پیش بود که شاگرد نانوایی پدرم بودم و مشغول کار سخت و طاقت فرسای پخت و پز که به راستی علاقه‌ای به آن نداشتم اما چاره‌ای نبود. آن روزها صف نانوایی‌ها بسیار شلوغ‌تر از وضع فعلی بود و مردم برای سرگرم کردن خود از هر دری سخن می‌گفتند، اما سخن از بازار سیاست داغ تر بود. در آن روزگار مردم از مردی سخن می گفتند که نگاهها را نه تنها در کردستان بلکه تمام ایران به خود جلب کرده بود. مردم او را مدافعی سختکوش، ناطقی پرتوان و دلسوزی بی‌بدیل برای مردم کُرد و اهل سنت توصیف می کردند. آن مرد که نقل محافل بود کسی نبود جز دکتر قسیم عثمانی نماینده مردم فرهیخته بوکان.

از آن زمان و به خصوص هنگامی که در نانوایی مشغول بودم فقط به این فکر می کردم که من یک روز این شخص را از نزدیک ملاقات کرده، اعتمادش را جلب کرده و از یاران نزدیک او شوم و اگر خدا توفیق داد در حد توان جا پای او بگذارم. زمان گذشت و گذشت و چرخ روزگار طوری چرخید که من بالاخره به قسیم عثمانی رسیدم. اولین باری که ملاقاتش کردم اخلاق، ادب، تواضع و متانتش بیش از پیش مجذوبم کرد و دیری نپایید که ارتباط ما تنگاتنگ‌تر شد و این طور بود که کم کم از یاران نزدیک و وفادار او شدم. در این نوشتار نه سعی بر آن است که عثمانی اسطوره ای بی بدیل معرفی و او در حد قداست بالا برده شود و نه هدف آن است که او تخریب و شخصیتش مخدوش گردد. این نوشتار فقط نگاهی است در حد توان منصفانه بر سه دوره نمایندگی قسیم عثمانی از طرف کسی که چند صباحی را در کنار او گذرانده است و قطعا هیچ کدام از ما مصون از اشتباه نیستیم و ممکن است در این نوشتار نیز اشتباهاتی وجود داشته باشد اما این را با اطمینان عرض می کنم که این نوشته برحسب هیچ حب و بغضی نوشته نشده است.

قسیم عثمانی اولین بار که در مجلس هشتم ردای نمایندگی مردم را بر تن کرد، می توان گفت که هم مردم، هم مجلس و البته دولت را نیز متحیر کرده بود. نماینده ای که بی محابا اما با دلایل محکم و متقن از حقوق حقه مردم علی الخصوص مردم کرد دفاع می کرد و نطق های آتشین او اسم او را بر سر زبانها انداخت، در این زمان عثمانی در بین مردم محبوب و محبوب تر می شد و به نوعی سایر مناطق کردنشین آرزوی نماینده ای مانند نماینده بوکان را داشتند. نتیجه ی این تلاش ها و دفاع های منطقی اعتماد قاطع و دوباره ی مردم بوکان برای عثمانی را درپی داشت.

در مجلس نهم عثمانی با داشتن تجربه مجلس قبل پا به عرصه گذاشت و این بار باتجربه تر و پربارتر و البته تخصصی تر در مجلس سخن می گفت و در مجلس نهم صدا و سیما بارها از او دعوت به عمل آورد و از نظرات کارشناسی او بهره می برد و کارهایی مانند پوشیدن لباس کردی در هنگام حضور در صدا و سیما و ارائه کارشناسی های دقیق، عثمانی را در بین کردها محبوب تر جلوه می داد.

انتخابات مجلس دهم چالش بزرگی برای عثمانی بود چرا که اگر اعتماد سه باره ی مردم شریف بوکان را جلب می کرد به اولین نماینده کرد اهل سنت تبدیل می شد که سه بار متوالی نمایندگی مجلس را تجربه کرده است. عثمانی خود را در بوته این چالش قرار داد و مردم بوکان برای سومین بار متوالی عثمانی را روانه بهارستان کردند. دنیا به کام عثمانی و البته مردم کردستان پیش می رفت چرا که در سال اول مجلس دهم عثمانی نام خود را به عنوان اولین کرد اهل سنت ثبت کرد که به هیئت رییسه مجلس راه می یابد. این رخداد اتفاق مبارکی بود و می توانست امتیاز مثبتی برای مناطق کردنشین باشد اما از همان دوران بود که عناد و دشمنی ها از سوی همکاران عثمانی در مجلس به خصوص همکاران کرد افزایش یافت و حاصل این تفرقه و چند دستگی این شد که هیچ کدام از نمایندگان کرد اهل سنت برای سال دوم موفق نشدند به هیئت رییسه راه یابند.

مجلس دهم مجلس پرتلاطمی برای عثمانی بود و فراز و فرود زیادی را تجربه کرد. فراز و فرودی که در دو مجلس قبلی به این شدت تجربه نکرده بود. در این مجلس گاه در مجلس مواضعی اتخاذ می کرد که به مذاق مردم کرد خوش نمی آمد و علیه او جبهه می گرفتند که نمونه بارز آن اعلام موضعش در مورد رفراندوم کردستان عراق بود که ضربه مهلکی بر محبوبیت او وارد کرد و هم چنین گاه چنان بی محابا و شجاعانه حرف دل مردم را می زد که اکثر مردم کشور لب به تحسین او می گشودند. به قول معروف در این مجلس، عثمانی گاهی به عرش و گاهی به فرش می رسید. اما هرچه که بود و با تمام فراز و فرودها دوران نمایندگی قسیم عثمانی رو به پایان است و او بعد از دوازده سال بهارستان را ترک خواهد کرد و معتقدم عثمانی را بعد از گذشت چند مدت از دوران نمایندگی اش، بهتر و منصفانه تر می توان قضاوت کرد.

اما چند نکته ای را در مورد قسیم عثمانی لازم می بینم که یادآور شوم. عثمانی از نظر سواد به جرات می توان گفت یکی از باسوادترین نمایندگانی بوده است که طی این ده دوره مجلس به خود دیده است و همواره در کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق، صحن علنی و صدا و سیما به خوبی سواد خود را به رخ می کشید. همچنین از نظر اخلاقی آن چه که به عینه دیدم، عثمانی مردی مهربان، متین و متواضع بود.

از سوی دیگر عثمانی سخنوری ماهر بود و این صفت و صفات قبلی باعث شده بود ارتباطات گسترده ای به خصوص با بدنه دولت داشته باشد. علی رغم همه انتقادات، عثمانی واقعا برای کردستان دلسوز بود و اندیشه های والایی برای کردستان سربلند در نظر داشت اما شرایط کشور در بسیاری اوقات اندیشه های بلند او را محدود می کرد. از دیگر خصلت های خوب عثمانی این بود که گاهی اوقات به اشتباهات خود معترف می شد، از جمله زمانی که در انتخابات شورای شهر چهارم بوکان دخالت کرد و این دخالت نتیجه منفی در پی داشت، او صراحتا از مردم بوکان عذر خواهی کرده و اظهار پشیمانی نمود. اما به هر حال هر انسانی نه صد است و نه صفر و عثمانی نیز مانند تمامی انسانها اشتباهات و گاها خصلت های منفی هم داشت از جمله آنها می توان به بعضی از نطق های او اشاره کرد که انتظارات از او بیشتر بود و انتظار می رفت پخته تر موضع بگیرد (هرچند بعضی از نطق هایی که عثمانی انجام داد علی رغم ناراحتی لحظه ای مردم، بعدها و با گذشت زمان مشخص شد که عثمانی بی راه هم نمی گفته است).

از دیگر انتقاداتی که بر عثمانی وارد می شود آن است که باتوجه به توانمندی ها و ارتباطات گسترده ی او انتظار می رفت شاهد رونق بیشتری در حوزه انتخابیه اش و سپس سایر مناطق کردنشین باشیم که البته در این مورد خود او معتقد است آنچه که در توان داشته است در طبق اخلاص گذاشته است اما در همین مورد منتقدین او معتقدند که عثمانی آنقدر در مسائل ملی فرو رفت که کم کم مسائل حوزه انتخابیه اش را از یاد برد و به نوعی مسائل منطقه ای قربانی مسائل ملی شد.

به هر حال عثمانی هرچه که بود به یک برند برای بوکان و کل کردستان تبدیل شده بود و اعتقاد بر آن است که با همت خود این برند و همیاری مردم بیشتر از اینها جا داشت که از این برند استفاده مثبت ببریم. علی ایحال قسیم عثمانی نیز بخشی از تاریخ مرد کرد شد و قطعا در آینده او بهتر قضاوت خواهد شد.

 

نویسنده: آرمان فیضی

متن مذکور لزوماً دیدگاه فراتاب نیست

بازنشر مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار