نبرد بایدن و ساندرز بر تخت پادشاهی دموکراتها | فراتاب
کد خبر: 11303
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1398 - 01:52
فرزان صفری
الان نبرد بین بایدن و ساندرز است و حزب دموکرات نه تنها میان این دو انتخاب می‌کند بلکه انتخاب میان دو سیاست حزب را برای چهار سال یا بیشتر رقم میزند.

فراتاب – گروه بین الملل: سه شنبه بزرگ که در هفته گذشته برگزار شد یکی از لحظات عطف انتخابات درون حزبی در هر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود. سه شنبه بزرگی که امسال برگزار شد اتفاقات غیرمنتظره ای به همراه داشت. امسال بر خلاف انتظار نتایج سه شنبه بزرگ به نفع بایدن و به زیر سوال رفتن نظرسنجی ها که نشان از پیشتاز بودن ساندرز بود را به همراه داشت. پیش از سه شنبه بزرگ، تام استایر، میلیاردری که قصد نامزدی دموکراتها را داشت کنار کشید. 

بایدن توانست تا الان 11 ایالت را کسب کند و ساندرز 6 ایالت. این سه شنبه برای بسیاری از کاندیدها به معنای پایان رقابت بود. بوتجج با پایان دادن به تبلیغات انتخاباتی در آخر به نفع بایدن کنار کشید، ایمی کلوبوشار به همراه بلومبرگ هر دو در حمایت از بایدن کنار کشیدند. اما الیزابت وارن هنگامی کنار کشیده است که هنوز حمایت خود را از بایدن یا ساندرز ابراز نکرده است.

الان نبرد بین بایدن و ساندرز است و حزب دموکرات نه تنها میان این دو انتخاب می‌کند بلکه انتخاب میان دو سیاست حزب را برای چهار سال یا بیشتر رقم میزند. سیاست حزب دموکرات این است که چطور پایه ی رای خود را در دوره ی ترامپ حفظ کند. ترامپی که در چهار سال ریاست جمهوریش، قضات محافظه کار معرفی کرده و با معرفی آنان توانسته بود رای اعتماد را برای انها فراهم کند. تعیین شدن این قضات به معنای روند پایانی یه سری سیاست های اجتماعی که زنان محافظت میکرد تلقی میشد. قوانینی که میتواند به زنان اجازه دهد سقط جنین انجام یا محاکمه عادلانه در خصوص عدالت در مورد تجاوز جنسی دریافت کنند، با وجود ترامپ و سیاستهای او که میتواند پس از او به مدت چند سال و حتی چند دهه باقی بماند، با وجود این قضات بر این قوانین سایه ای سنگین افکنده شده است. در حوزه ی سیاست خارجی بعید است که تغییری و بازگشتی به سیاست های اوباما حاصل شود.

علاوه بر آن سیاست های زیست محیطی که ترامپ به شخصه از آن به عنوان دروغ و کذب یاد کرده است و کمکی است به صنایع بزرگ در آمریکا، یک چالش دیگر برای دموکراتها در آمریکا است. حزب دموکرات باید سیاستی را اتخاذ کند که همزمان موقعیت خود را با افراد مسن و پولدار که عادت به سیاست های کلان محافظه کار دارند و جوانانی که رو به صنایع جدید و تنوع و همزیستی بیشتر قومی دارند حفظ کنند. بایدن و ساندرز سعی بر آن دارند تا اعتماد گروه دوم را بدست آورند.

به گونه ای باید ابراز کرد که با ورود و خروج نامزدانی همچون بلومبرگ تلاش بر این بوده است که رای ساندرز شکسته و به سمت بایدن رود. در حزب دموکرات جدال هنوز بین محافظه کاران که پیرو سیاست های مرکز چپ که شامل سیاست خارجی فعال و نظامی و پیشروگرایان که خواهان بازنگری کلی در نظام مالیاتی، اقتصادی و سیاستهای زیست محیطی هستند وجود دارد. نامزد احتمالی در مجمع دموکراتها در ماه جولای که مصادف با خرداد است مشخص خواهد شد.

این هفته ترامپ از کنار کشیدن برخی نامزدها ابراز خرسندی کرد و به شخصیت بعضی همچون وارن حمله کرد و او را یک آدم بدجنس خطاب کرد و در ادامه گفت که مردم به آدم بدجنس رای نمیدهند. مردم به من رای دادند چون من یک ادم بد جنس نیستم.

اما جدا از انتخابات، مسئله ی دیگری که خبر ساز شد شیوع ویروس کرونا در آمریکا بود که جان چند شهروند را گرفت و باعث سقوط چند هزار واحد سهام در بازار وال استریت شد که گمان میرود که با ادامه این وضعیت به نفع ترامپ در ماه نوامبر نباشد. ترامپ در یک نشست خبری که در اتاق رسانه کاخ سفید و با جمعی از کارشناسان بهداشت برگزار شد مسئولیت مبارزه با ویروس کرونا را به مایک پنس محول کرد. برای بسیاری در آمریکا جای سوال بود که چطور میشود به آدمی در جهت رفع و بهبود بهداشت عمومی اعتماد کرد که در زمان ایالت داری او شیوع ویروس ایدز در یکی از مناطق ایندیانا منجر به ابتلا و مرگ بسیاری شد و مایک پنس که فردی به شدت مذهبی و متعصب است از ارائه خدمات مناسب به همچون بیمارانی خودداری نمود. به نوعی میشود گفت که اگر ویروس کرونا در آمریکا با آن مقابله نشود، بزرگترین قربانی ویروس کرونا در آمریکا ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود.

 

نویسنده: فرزان صفری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

نظرات
آخرین اخبار