افراد دارای علائم کرونا چه زمان به مراکز بهداشتی مراجعه کنند | فراتاب
کد خبر: 11301
تاریخ انتشار: 19 اسفند 1398 - 21:08
اخبار پزشکی:
بیمارانی که مشکلات زمینه‌ای از قبیل بیماری‌های قلبی و دیابت دارند و یا اینکه تحت شیمی درمانی هستند و یا داروهایی استفاده می کنند که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند، توصیه می‌کنیم اگر دچار تب بالا و علائم سرماخوردگی شدند به پزشک مراجعه کنند.

فراتاب_علمی:به گزارش فراتاب به نقل از  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دکتر عاطفه عابدینی، استراحت، مصرف مایعات، قرنطینه خانگی و رعایت بهداشت فردی را مهمترین نکات درمان و پیشگیری از انتقال بیماری برای افراد مبتلا و یا مشکوک به کرونا عنوان کرد.

وی ادامه داد: اما اگر افراد عادی که مشکلات زمینه ای ندارند و دچار علائم سرماخوردگی از قبیل تب، سرفه و آبریزش بینی شده اند فقط در منزل بمانند و با رعایت نکات بهداشتی مراقب باشند ترشحات بینی و دهانشان با سایر افراد منزل تماس نداشته باشد.

این متخصص بیماری های ریوی توصیه کرد افراد دارای این علائم در منزل از ماسک استفاده کرده و در منزل استراحت کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این افراد می توانند از داروهای معمول سرماخوردگی استفاده کنند و لازم نیست به پزشک مراجعه کنند.

عابدینی تاکید کرد: اما اگر افراد در بین این علائم، دچار تنگی نفس شدند به این معنا که در راه رفتن و در حالت نشسته احساس تنگی نفس دارند حتما به نزدیک ترین مرکز درمانی معرفی شده برای معاینه بیماران کرونایی مراجعه کنند، برای بیمارانی که بنابر تشخیص پزشک مشکوک به کرونا هستند و  به صورت سرپایی درمان می شوند داروهای مشخصی تجویز می شود و برای این افراد احتیاجی به تست کرونا نیست، زیرا در برخی موارد تست منفی کرونا نیز ممکن است درست نباشد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد، احتمال وجود بیماری با قضاوت بالینی، شرح حال بیمار و عکس از ریه و آزمایش خون نیز ممکن است تشخیص داده شود.

این متخصص افزود: در فصل اپیدمی اگر تست میکروبی که از ته حلق بیمار و بینی گرفته می شود، منفی هم باشد به این معنا نیست که کرونا ندارد به همین خاطر در فصل اپیدمی در مورد تمام کسانی که دچار علائم سرماخوردگی شده اند احتمال کرونا را در نظر می گیریم و به آن ها توصیه اکید می کنیم که تمام احتیاط لازم را برای پیشگیری از انتقال بیماری انجام دهند.

عابدینی تاکید کرد: این مساله به معنای آن نیست که افراد از سرماخوردگی دچار وحشت و ترس شوند بلکه باید احتیاط و مراقبت های لازم را در نظر بگیرند و نگذارند که ترشحات بینی، سرفه و عطسه آنها با افراد دیگر تماس داشته باشد و بهداشت فردی را با شدت بیشتری رعایت کنند.

این متخصص یادآور شد: برای بیماران مشکوک به کرونا که احتیاج به بستری ندارند نیز داروهایی وجود دارد که توسط پزشک به آنها تجویز می شود و می توانند در منزل استفاده کنند البته این داروها در مواردی که علائم شدید است اما بیمار احتیاج به بستری ندارد به فرد تجویز می شود زیرا اگر بیماری فرد بسیار خفیف باشد با ماندن و استراحت در منزل، خوردن مایعات و داروهای معمولی سرماخوردگی بهبود می یابد.

وی درباره مدت زمان بیماری افراد مبتلا توضیح داد: این بیماری مانند آنفلوآنزا نیست که بیمار دو یا سه روز تب کند و دارای علائم باشد، در بیماری کرونا ممکن است چهار یا پنج روز بیمار تب کند و دچار بدن درد شود دوره درمانی که برای این بیماری در نظر می گیریم بنابر شرایط بالینی و میزان بهبود بین پنج تا ۱۴ روز است.

وی افزود: فردی که در این زمان دچار علائم سرماخوردگی شده است را بنابر احتیاط لازم مبتلا به کرونا در نظر می گیریم و تاکید می کنیم که نکات بهداشتی در مورد این افراد با شدت زیادی رعایت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره نکات بهداشتی که ضروری است افراد مشکوک به کرونا و دارای علائم سرماخوردگی رعایت کنند توضیح داد: باید برای این افراد یک اتاق اختصاص داده شود و در آن قرنطینه شده و با افراد دیگر منزل تماس نداشته باشند و سعی کنند که اتاق آنها دارای تهویه مناسب باشد و با باز گذاشتن پنجره اتاق به عوض شدن هوا کمک کنند.

عابدینی افزود: سعی کنند عطسه، سرفه و ترشحات تنفسی شان با سطوح منزل به ویژه سطوح صاف مانند میز تماس نداشته باشد و اگر این سطوح با این ترشحات آلوده شد حتما با الکل و یا ضدعفونی کننده های خانگی ضدعفونی شود.

وی در ادامه تاکید کرد: این افراد نباید با دیگران فاصله کمتر از نیم متر داشته باشند و سعی کنند در داخل منزل حتما از ماسک استفاده کند تا از پخش شدن ترشحات تنفسی در منزل خودداری کند. این افراد به هیچ عنوان نباید از منزل خارج شوند و در داخل منزل نیز نکات بهداشتی را باید به دقت رعایت کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اثر استفاده از دستگاه بخور در منزل توضیح داد: این ویروس معمولا در دمای بالای ۴۰ درجه از بین می رود و این دما در حالت عادی در منزل ایجاد نمی شود و استفاده از دستگاه بخور تاثیری در پیشگیری از ابتلا و یا انتقال این ویروس ندارد بلکه کسانی که دچار بیماری کرونا هستند با روشن کردن دستگاه بخور در اتاق ممکن است احتمال انتقال ویروس به اطرافیان را افزایش دهند.

عابدینی یادآور شد: پیشنهاد می شود افراد مبتلا پنج تا هفت روز اول بیماری را مانند سایر سرماخوردگی و آنفلوآنزا در منزل استراحت کنند و فعالیت فیزیکی سنگینی نداشته باشند.

وی درباره نکات بهداشتی در مورد استفاده افراد مبتلا و یا مشکوک به کرونا از حمام توضیح داد: با توجه به اینکه ممکن است ترشحات دهان در وسایل و محیط حمام باقی بماند، لازم است پس از استحمام فرد مبتلا و یا مشکوک به کرونا فضا و وسایل حمام با مواد ضدعفونی کننده خانگی ضدعفونی شود.

این متخصص با تاکید بر ضرورت جدا کردن ظروف غذای فرد مبتلا و یا مشکوک به کرونا تاکید کرد: خوشبختانه با توجه به اینکه ویروس کرونا به گرما حساس است، شست و شوی ظروف با آب گرم و مایع ظرفشویی ویروس را از بین می برد.

وی با تاکید بر عدم استفاده از دخانیات از جمله سیگار و قلیان توضیح داد: مواد دخانی باعث می شود که مویرگ های راه هوایی فوقانی و تحتانی آسیب ببیند و این مساله باعث تضعیف مکانیسم دفاعی فرد شده و احتمال ابتلا و یا شدت بیماری را افزایش می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با بیان اینکه قلیان می تواند منبع مهمی برای انتقال ویروس باشد، استفاده از آن را بسیار مضر عنوان کرد.

وی همچنین مصرف ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات را در طول شبانه روز توصیه کرد و گفت: در این ایام کم آب نبودن بدن افراد مساله مهمی برای سلامت آنان است و توصیه می شود افراد مصرف سبزیجات و میوه ها را در برنامه روزانه تغذیه خود بگنجانند.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تاکنون به بیش از ۷۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

«کیانوش جهانپور» رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز جمعه ۱۶ اسفندماه اعلام کرد که اکنون موارد ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۴ هزار و ۷۴۷ نفر و فوت ناشی از آن به ۱۲۴ نفر رسیده و همچنین ۹۱۳ نفر بهبود یافته‌اند.

نظرات
آخرین اخبار