همه منتظر نتایج سه شنبه بزرگ در آمریکا | فراتاب
کد خبر: 11281
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1398 - 18:32

فراتاب - گروه بین الملل: در هفته ای که گذشت اتقاقات بسیاری رقم خورد که برای رای دهندگان آمریکایی و برای مردمان جهان که از دور و نزدیک انتخابات آمریکا را دنبال میکنند جالب بود. در هفته ای که گذشت در یکی از رای گیری درون حزبی در ایالت نوادا ساندرز توانست از نامزد های دیگر همچون جو بایدن، الیزابت وارن و پیت بوتجج پیشی بگیرد. پیروزی او برای بسیاری یادآور دوره ی انتخابات قبلی آمریکا است که توانست با اخذ رای و کسب اعتماد اعضای حزب دموکرات شانس خوبی برای پیروزی دموکراتها باشد اما در انتخابات طرفداران هیلاری کلینتون با اعمال نفوذ این فرصت را از او گرفتند. ساندرز اما این دفعه نشان داده است که میتواند جایگاه خود را دوباره بدست آورد و قدرتمند تر از قبل عمل کند چنانچه که او توانسته است از مردمان و اجتماعاتی که در 2016 خواست رای جمع کند تا اکنون در ارتباط بماند. اما یک مسئله که برای ساندرز میتواند مخرب باشد، مطرح شدن دوباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا است که راست یا دروغ این قضیه که منجر به استیضاح سیاسی ناموفق ترامپ شد، تکرار یک کابوس باشد این دفعه برای دموکراتها و ساندرز. چه راست باشد چه دروغ این قضیه تبدیل به یک ابزار تخریب مورد استفاده برای بسیاری شده است، مخصوصا برای ترامپ. 

 در جریان مناظره دو روز قبل رای گیری ایالت نوادا، جو حاکم شامل حملات همه جانبه نامزد های مطرح شده به مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک بود. او متهم به اجرای قوانین سفت و سخت تفتیش بدنی که نسبت به آفریقایی تبارها و لاتینو ها تبعیض آمیز بود و همچنین رفتار در قبال زنان که یاد آور دوران کارفرمایی او قبل از شهردار شدن و همچنین متهم به خریدن انتخابات آمریکایی شده بود که او را تلویحا در کنار دونالد ترامپ قرار می داد. البته دونالد ترامپ از این فرصت استفاده کرد و توانست در یکی از گردهمایی های انتخاباتی اش در نوادا تمام مناظره را به سخره بگیرد و دل هوادارانش را شاد کند. خصوصا شوخی کردن در مورد قد مایکل بلومبرگ که آدم قد کوتاهی است. بسیاری بر این باور بودند که ورود مایکل بلومبرگ به صحنه ی رقابت آن انتظاری را که می رفت را نداشت که از عملکرد ضعیفش در مناظره کاملا مشهود بود. بسیاری از اعضای حزب بیم آن را دارند که حمله به بلومبرگ توسط دیگر نامزد ها میتواند احتمال آن را رود که حزب یکی از حامیان مالی قدرتمند خود را از دست بدهد.

منتها در این هفته میشود گفت که دونالد ترامپ توانست نهایت استفاده را از موقعیت خود ببرد و آن هم استفاده از صحنه ی بین الملل برای نفع در داخل. دو روز گذشته، ترامپ در یک سفر دولتی به هند از گجرات دیدن، از خانه ی گاندی بازدید و در کنار نخست وزیر هند در یک استادیوم صد هزار نفری تازه تاسیس سخنرانی کرد. در آخر از تاج محل بازدید کرد و حاصل این سفر امضای توافق نامه ی فروش اسلحه به ارزش 3 میلیارد دلار و توافق بین شرکت وستینگهاوس و شرکت برق هسته ای هند برای ساخت 6 نیروگاه هسته ای بود. ترامپ هم قبل از سفر هند وعده ی امضای توافق تجاری را داده است، وعده ای که قول پس از انتخابات و پیروزی او محقق خواهد شد. ترامپ با این کار امیدوار است که حداقل رای آمریکائیان هندی تبار را از آن خود کند.

هنوز تا نوامبر 2020 فاصله مانده است اما مسئله  ای که برای دموکراتها حائز اهمیت است و منجر به شفاف شدن تاکتیک ها و راهبرد ها ی حزب دموکرات میشود، کنار رفتن نامزدها متعدد که در دید بسیاری از رای دهندگان بار اضافه هستند.

 

گزارش از فرزان صفری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار