آیا طالبان با صلح با آمریکا به فتح الفتوح دست یافته است؟ | فراتاب
کد خبر: 11277
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1398 - 15:31
گزارش فراتاب از مفاد و ابعاد مختلف صلح طالبان و آمریکا:

فراتاب – گروه بین الملل: مقامات آمریکایی و طالبان سرانجام روز شنبه ۱۰ اسفند (۲۹ فوریه) در دوحه، پایتخت قطر توافقنامه‌ای را برای پایان دادن به درگیری های نوزده ساله در افغانستان امضا کردند.

دولت آمریکا و طالبان ۱۸ ماه مشغول مذاکرات برای دست یافتن به این توافق بودند که براساس آن تمامی نیروهای آمریکایی در خلال ۱۴ ماه آینده خاک افغانستان را ترک خواهند کرد و هم چنین مرحله‌ی دیگری از تلاش ها برای برقراری صلح آغاز خواهد شد که هدف آن مصالحه میان طالبان و دولت افغانستان خواهد بود.

در برجسته‌ترین بخش‌های توافقنامه آمده است که گروه طالبان، برای عدم استفاده خاک افغانستان علیه امنیت آمریکا و متحدان آن، ضمانت داده است و همچنین آمریکا متعهد شده است که ظرف ۱۳۵ روز نیروهای خود را به ۸۶۰ نفر کاهش دهد و مابقی نیروهای خود را طی ۹.۵ ماه آینده از افغانستان خارج کند.

در بخش دیگر توافقنامه به تبادل زندانیان اشاره شده است که براساس آن ۵ هزار زندانی طالبان از زندان‌های دولت افغانستان و یک هزار تن از کسانی که در دست طالبان اسیر هستند تا ده روز آینده آزاد خواهند شد.

آمریکا همچنین تعهد کرده است که با آغاز مذاکرات بین الافغانی عملاً مساله لغو تحریم‌ها علیه اعضای گروه طالبان را بررسی کند و تا ۲۷ آگوست ۲۰۲۰ تحریم ها علیه اعضای این گروه برداشته شود.

همزمان با امضاء توافق صلح طالبان با آمریکا، کابل و واشنگتن، اعلامیه مشترکی منتشر کردند که در آن به همکاری دو طرف برای مقابله با گروه‌های تروریستی تأکید شده است و در بخشی آز آن آمده اسنت که آمریکا با تأیید و رضایت افغانستان علیه داعش و القاعده عملیات نظامی انجام خواهد داد.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت که تمام مواد توافقنامه مشروط است. طالبان باید تمامی تعهدات و شرایط را عملی سازد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز خطاب به طالبان گفت: به قول خودتان پایبند باشید و به جنگ با داعش ادامه دهید. همه شهروندان افغانستان از کاهش خشونت بهره‌مند خواهند شد. افزایش خشونت باعث خواهد شد تا این توافق نامه نقض شود و شکست بخورد.

او اعلام کرد که ایالت متحده با دقت بر موضوع پایبندی طالبان نظارت خواهد داشت و برنامه تخلیه نیروهای آمریکا از این کشور را متناسب با اقدامات آینده طالبان تنظیم خواهد کرد.

کارشناسان و منتقدان، این توافق را «قمار سیاست خارجی» دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می‌نامند و می‌گویند که امضای این توافق توسط طرف آمریکایی به گروه تندرو اسلام گرای طالبان مشروعیت بین‌المللی خواهد بخشید؛ چرا که در بخش سوم این توافقنامه آمده است که آمریکا تلاش می‌کند این توافق‌نامه از سوی اعضای شورای امنیت سازمان ملل مورد تأیید قرار گیرد.

برای مضای این توافقنامه، هیأت ۳۱ نفره‌ای از اعضای طالبان از جمله ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان به قطر رفتند و شخص ملاعبدالغنی برادر از جانب گروه طالبان توافقنامه تاریخی صلح را امضاء کرد.

تاکنون ۱۱ نشست میان دیپلمات‌های آمریکا و نمایندگان طالبان صورت گرفته است که نُه نشست آن در دوحه، پایتخت قطر و یک نشست در شهر ابوظبی امارات متحده عربی انجام شده است.

 

گزارش از فاطمه جعفربیگ

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار