ادلب، افتادن مهره اول دومینوی اخراج ترکیه از سوریه؟ | فراتاب
کد خبر: 11272
تاریخ انتشار: 10 اسفند 1398 - 13:11
تحلیل اردشیر پشنگ در گفت‌وگو با برنا

فراتاب - گروه بین الملل: جنگ قدرت ترکیه در شمال سوریه به دنبال سهم خواهی از آینده دمشق است / ترکیه به دنبال دستیابی به حمایت ناتو است / مسکو خواهان خروج همه نیروهای نظامی از سوریه بجز خودش است / ترکیه به دنبال جلب رضایت آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع است

 

یک کارشناس مسائل بین‌الملل هدف درگیری‌های اخیر میان ترکیه و سوریه و جنگ قدرت در شمال سوریه را تاثیر گذاری و افزایش نقش در آینده این کشور دانست.

اردشیر پشنگ کارشناس روابط بین‌الملل در گفت و گو با خبرنگار برنا درباره حوادث اخیر سوریه و درگیری با نیروهای نظامی ترکیه توضیح داد: آنچه در ادلب و شمال سوریه در حال حاضر جریان دارد، متاثر از روند کلی بحران سوریه است و دولت سوریه پس از پشت سر گذاشتن خطر سقوط و سپس احیای خود با کمک‌ متحدهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این کشور، اکنون مرحله به مرحله به دنبال بازپس گیری مناطق از دست رفته و اعمال حاکمیت خود بر این مناطق است.

او افزود: دولت سوریه بخش عمده‌ای از مناطقی که پیش از این تحت کنترل دمشق نبوده، را تحت حاکمیت خود در آورده و امروز به مناطق شمالی نزدیک شده که پیش از این عمدتا تحت سلطه نیروهای وابسته به دولت ترکیه بوده‌است.

به گفته پشنگ، روند بحران سوریه به این سمت است که این دولت می‌خواهد به کمک متحدین منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود تمامی این مناطق را آزاد کرده و یکبار دیگر حاکمیت خود را بر آنها اعمال کند.

این کارشناس روابط بین‌الملل در خصوص نقش ترکیه نیز گفت: دولت ترکیه به دنبال تداوم حضور نظامی در سوریه و بهره‌گیری بیشتر از «کیک آینده سوریه» است. کیکی که بخشی از آن قرار است در ژنو و متاثر از تدوین قانون اساسی جدید و بخش دیگر آن در میدان عمل تقسیم شود.

پشنگ خاطر نشان کرد: دولت ترکیه در این سال‌ها مجبور شده استراتژی‌های مختلفی را در قبال بحران سوریه در پیش گیرد اما چون هیچ یک از استراتژی‌های اجرا شده، تا کنون موفق نبوده و با موانع جدی مواجه شده، در آخرین مراحل به دنبال حضور در مناطق شمالی سوریه است تا قدرت چانه زنی خود را افزایش دهد.

او ادامه داد: این موضوع (حضور ترکیه در مناطق شمال) با منافع و قدرت‌گیری دولت سوریه در تضاد بوده و امروز این تضاد در ادلب به نقطه برخورد رسیده ‌است.

پشنگ حمایت روسیه از سوریه و این استراتژی روسیه را که هیچ دولت دیگری جز مسکو در سوریه باقی نماند، را باعث افزایش اعتماد به نفس و قدرت ارتش سوریه دانست که همین موضوع منجر به درگیری‌های جدی‌تر شد.

پشنگ با تاکید بر اینکه جنگ قدرت در شمال سوریه برای اثرگذاری بر آینده این کشور است، گفت: دولت ترکیه اعلام کرده انتقام خون نیروهای خود را خواهد گرفت و به نظر می‌رسد اقدامات و درگیری‌های محدودی را به صورت مستقیم و نمادین یا به صورت نیابتی و با استفاده از نیروهای هم پیمان خود در سوریه انجام دهد. اما در عین حال از برخورد مستقیم با نیروهای روسی کاملاً اجتناب می‌کند چون می‌داند این موضوع وضعیت موجود در شمال سوریه را بغرنج‌تر می‌کند و از سوی دیگر روسیه با ابزارهای دیگر نظیر اقتصاد و نیز جلوگیری از سفر توریستها به ترکیه، می‌تواند اقتصاد تحت فشار ترکیه در این روزها را بیش از پیش تضعیف کند.

او ادامه داد: اقدام دیگری که ترکیه انجام داده، درخواست از شورای امنیت برای بررسی موضوع است اما چشم آن‌ها همچنان به سمت ناتو خواهد بود چرا که ترکیه می‌خواهد نظر مساعد آمریکا را برای ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع جلب کند و در این روزها تمام تلاش خود را برای این موضوع متمرکز کرده ‌است. طرحی که البته تا کنون با مخالفت شخص ترامپ و دولت آمریکا مواجه شده ‌است.

پشنگ در خصوص رفتار سوریه در این بحران اظهار کرد: طبیعتا دولت سوریه بدنبال احیا و اعمال مجدد حاکمیت خود در شمال این کشور است اما دولت ترکیه می‌کوشد این روند را تاخیر بیندازد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: موضوع دیگری که نباید فراموش کرد که رویه همیشگی ترکیه این بوده که در هر منطقه‌ای که نیروهای نظامی خود را وارد کرده، یا دیگر خارج نشده یا به سختی و با تاخیر زیاد خارج شده و این موضوع مقامات سوری را نگران کرده ‌است به همین دلیل دولت سوریه در تلاش است هرچه زودتر نظامیان ترکیه را از خاک خود خارج کند.

او درباره نقش روسیه در این درگیری تشریح کرد: حمایت روسیه از سوریه عنصری بسیار کلیدی و اثرگذار است و حتی نشست سوچی و اتحاد سه گانه آنکارا- تهران- مسکو را نیز تحت‌الشعاع قرار داده‌است.

پشنگ استراتژی نهایی روسیه را خروج تمام نیروهای خارجی از سوریه بجز مسکو دانست و تاکید کرد: تا زمانی که ترکیه نتواند آمریکا و ناتو را با خود همراه کند، شیب معادلات در ادلب و سوریه به ضرر آن‌ها خواهد بود و ترکیه در نهایت مجبور می‌شود با تلفات و هزینه این مناطق را به تدریج واگذار کند. مگر آنکه حمایت ناتو را بدست آورد یا بتواند در معامله ویژه‌ای و با دادن امتیازاتی روسیه را راضی به توقف موقتی حملات خود کند که این امر نیز در صورت وقوع وضعیتی کوتاه مدت بیشتر نخواهد بود!

پیش‌بینی این کارشناس روابط بین‌الملل از آینده شرایط کنونی سوریه این است که ترکیه از نظر نظامی و حضور فیزیکی جای خاصی در آینده سوریه نخواهد داشت و در حقیقت باید گفت از منظر استراتژیک باید ادلب را بارو و مهره‌ی در حال فرو افتادن ترکیه در سوریه به حساب آورد، به نحوی که بصورت دومینووار محتملاً شاهد خروج اجباری و منطقه به منطقه ترکیه خواهیم شد.

منبع: خبرگزاری برنا

نظرات
آخرین اخبار