کد خبر: 11254
تاریخ انتشار: 5 اسفند 1398 - 15:05
گزارش فراتاب به قلم فرزان صفری

فراتاب - گروه بین الملل: امروز دونالد ترامپ اولین سفر رسمی اش را به هند آغاز کرد و دولت هند به همین دلیل این روزها برای استقبال ویژه از او حسابی سرش شلوغ بوده است. از دیوار کشیدن برای پوشاندن مناطق حاشیه نشین فقرا، آماده سازی و زیباسازی استادیوم تازه تاسیس سردار پاتل احمد آباد، انتقال آب الوده یامونا دور تاج محل و نصب بیلبوردهای استقبال. از آن طرف هم ماموران امنیتی ریاست جمهوری آمریکا همراه با دستگاه های خود برای محافظت از ترامپ وارد هند شده اند. یکی از مجهزترین تجهیزات برای محافظت از رئیس جمهور آمریکا هلکوپتر مرین وان(Marine One) که هلکوپتر اختصاصی برای حمل رئیس جمهور آمریکا در مواقع ضروری است. علاوه بر این هواپیماهای نظامی که برای کمک هم اعزام شده اند. این سفر که قرار است انجام بگیرد موافقان و مخالفان زیادی دارد. احتمال امضای توافق و نرسیدن به توافق تجاری زیاد است و به علاوه آن گسترش همکاری های امنیتی،اقتصادی و سیاسی. اما فارغ از صحت و سقم، احتمالات، اگر و شاید ها و باید و نبایستی ها در داخل هند باید این سوال را پرسید که هند و آمریکا به دنبال چه یا به تعبیری بهتر ترامپ در هند به دنبال چیست؟ برای برآورد وقایع چند روز آینده بایستی به چند واقعیت حاضر در هند و به چند عوامل مثبت و منفی در رابطه ی دو جانبه ی هند و آمریکا نگاهی بیاندازیم.

در نگاه اول باید دریافت که هند اخیرا جایگاه پنجمین اقتصاد دنیا را با پشت سر گذاشتن آلمان را کسب کرده است و در حوزه ی تجاری این میتواند به زیان هند باشد چون طبق آخرین گزارش ها از برنامه ترجیحات تجاری آمریکا، دولت آمریکا دیگر هند را به عنوان کشور در حال توسعه فرض نمیکند و این میتواند هند را در موقعیت ضعیف مذاکرات تجاری خود با آمریکا قرار دهد. جدا از این طبقه بندی دولت آمریکا که میتواند به عدم امضای توافق تجاری دو جانبه به ارزش 150 میلیارد دلاری شود، ترامپ در یک گردهمایی وعده ی آن را پس از انتخابات را داده است.

در کل هند برای آمریکا، شریک راهبردی در سیاست ایندوپاسیفیک(اقیانوس آرام و هند) و اتحاد چند کشوری برای مقابله با چین در حوزه اقیانوس آرام، اقیانوس هند، جنوب شرقی و جنوب آسیا است. چند عامل دیگر که میتواند باعث شود روند رو به صعود این رابطه را با مشکل روبرو کند اعم است از مشوق بودن هند از نظام قوانین بین الملل حاکم بر تردد آزاد دریایی و نظام چند جانبه و تضاد آن با اتخاذ سیاست یکجانبه آمریکا در مسائل بین الملل است، توافق صلح آمریکا با طالبان که قرار است 29 فوریه 2020 از سر بگیرد و احتمال افزایش نقش سنتی پاکستان در افغانستان و به خطر افتادن سرمایه گذاری های هند در افغانستان، تحریم های نفنی و شکست پروژه ی چابهار را به همراه داشته باشد. در بعد نظامی سفر ترامپ به هند میتواند به نفع هند باشد چون هند یا نخست وزیر هند، نارندرا مودی به دنبال ایجاد روابط محکم دو جانبه با آمریکا هست. در بعد شخصی مودی به دنبال استفاده از موقعیت خود و هند با ترامپ و آمریکا در مقابل پاکستان است. قرار است در این سفر توافق خرید تجهیزات نظامی به ارزش 2.5 میلیارد دلاری که شامل خرید هلکوپتر های سی هاک دریایی لاکهید مارتین به همراه 800 میلیون دلار خرید شش هلکوپتر آپاچی است و برگزاری یه مانور مشترک دو جانبه نظامی امضا شود. در بعد نظامی در 15 سال گذشته آمریکا توانسته نزدیک به 15 میلیارد دلار تجهیزات به هند بفروشد که خود مبین این است که آمریکا برای تجهیز نظامی هند از حامی قدیمی هند یعنی روسیه پیشی گرفته است. در بعد انرژی قرار است شرکت وستینگهاوس با شرکت برق هسته ای هند قرارداد ساخت 6 راکتور هسته ای را امضا کند که این حاکی از همکاری های بلند مدت آمریکا و هند در حوزه ی انرژی است. 

در بعد اقتصادی مدتی است که آمریکا خصوصا ترامپ تعرفه هایی را علیه صنعت فولاد و آلومینیم هند اعمال کرده است که دولت هند در مقابل تعرفه علیه واردات کشاورزی و تجهیزات پزشکی از سوی آمریکا اعمال کرده است. اما این میتواند تغییر کند چون تراز تجاری آمریکا با هند به نفع آمریکا است و هند به دنبال این است که شراکت و رقابت سازنده با آمریکا داشته باشد. آمریکا به دنبال این است که در صنعت گوشت هند جایگاه پیدا کند اما چند عامل است که سرمایه گذاری آمریکا را با اشکال روبرو میکند و آن مقررات دولت هند در قبال داده اندوزی و تجارت الکترونیک است. چند چالش دیگر که اقتصاد هند را با مانع مواجه میسازد، فقر گسترده، جمعیت بزرگ روستایی و فساد در سطوح مختلف اجتماعی است. در حوزه ی فناوری قرار است هند و آمریکا به صورت مشترک بر برنامه های سفر های فضایی تمرکز کنند.

در بعد شخصی ترامپ به دنبال آن است که در سال انتخابات وجهه ی بین المللی را برای هواداران خود در داخل ارتقا دهد و با سفرش به هند امیدوار است که بتواند آرای آمریکائیان هند تبار را جذب کند. او در خصوص توافق تجاری به دنبال ان است که بتواند همانند توافق دوجانبه با چین و سه جانبه با همسایگان خود، کانادا و مکزیک همان چیزی را که همیشه میخواهد به دست آورد. توافقی که برای او خوشایند باشد و تسلیم طرف مقابل.

قرار است در این سفر هند از پایتخت، دهلی و احمد آباد در ایالت گجرات و تاج محل دیدن کند. او قرار است در استادیوم تازه ساخته شده سردار پاتل با ظرفیت صد هزار نفر سخنرانی ایراد کند که این در قدردانی از استقبال از مودی در یک استادیوم در چهارمین شهر بزرگ آمریکا هیوستون تگزاس بود. کل برنامه استقبال از ترامپ با عنوان ناماستی ترامپ است.

نویسنده: فرزان صفری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار