کرونا،مسافر مرگ آفرین چینی | فراتاب
کد خبر: 11205
تاریخ انتشار: 6 بهمن 1398 - 00:00
ترس و نگرانی از شیوع ویروسی جدید و خطرناک کرونا
شایع ترین نوع ویروس کرونای انسانی که در سال 2003 کشف شد، SARS-CoV است که میتواند سندرم تنفسی حاد شدیدی (SARS) را با علائم خاصی شامل عفونت مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی ایجاد نماید.

فراتاب_علمی: در روزهای اخیر ترس و نگرانی از شیوع ویروسی جدید و خطرناک صدرنشین اخبار در سطح جهان شده است.

شایع ترین نوع ویروس کرونای انسانی که در سال 2003 کشف شد، SARS-CoV  است که میتواند سندرم تنفسی حاد شدیدی (SARS) را با علائم خاصی شامل عفونت مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی ایجاد نماید.

کرونا  برای اولین بار توسط لئو پون ویروس شناس چینی شناسایی شد. مطابق نظر این محقق، کرونا ابتدا در بدن یک حیوان ایجاد شده و سپس در انسان گسترش یافته و از جمله موارد نادری است که در اصطلاح پزشکی، زونوتیک(بیماری های انتقال یافته از حیوان به انسان) نامیده می‌شود.

این ویروس در اواخرماه دسامبر سال ۲۰۱۹ در یکی از شهر‌های بزرگ چین بنام ووهان گزارش شده و طبق گزارشات، در فاصله زمانی بین ۳۱ دسامبر تا ۲۲ ژانویه، بیش از ۴۰۰ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. در کشورهای دیگر هم کم و بیش آماری از ابتلا به این ویروس ارائه شده است که اغلب این بیماران اخیراً به چین سفر داشته‌اند. آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری، در افراد سالخورده و همچنین افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و فشارخون بطور معناداری بالاتر بوده است.

علائم ویروس کرونا چیست؟

این ویروس‌ معمولاً می‌تواند با ایجاد مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی باعث بیماری شود. علائم ویروس کرونا شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، احتمالاً سردرد و تب است که می‌تواند تا دو روز ادامه یابد. در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، مانند افراد سالخورده و کودکان، این احتمال وجود دارد که این ویروس باعث ایجاد مشکلات تنفسی بسیار جدی‌تر مانند ذات‌الریه یا برونشیت شود.

ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

مطابق بیانیه اخیر سازمان بهداشت جهانی در مورد کرونا، با وجود شواهدی مبنی بر نقش حیوانات در انتقال این ویروس، هنوز دقیقا مشخص نشده که چه حیواناتی میتوانند باعث شیوع این شده باشند.

علاوه بر این، با وجود تایید انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان، همچنان اطلاع دقیقی از اینکه چه افرادی بیشتر در معرض خطر هستند و آیا این انتقال بیشتر در جامعه یا مراکز درمانی رخ داده است، در اختیار نیست.

راه درمان ویروس کرونا چیست؟

متاسفانه تاکنون هیج دارویی برای درمان بیماری ناشی‌از ویروس کرونای ووهان تأیید نشده است. درمان اصلی بصورت مراقبت‌های حمایتی شامل اطمینان از دسترسی کامل بیمار به اکسیژن کافی و درصورت لزوم استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای فرستادن هوا به ریه‌های بیمار میباشد.

پزشکان می‌توانند با تجویز داروی مسکن و یا داروی ضد تب، علائم را تسکین دهند. احتمالا استفاده از دستگاه بخور یا دوش گرم می‌تواند به تسکین گلو درد یا سرفه کمک کند. نوشیدن مایعات زیاد، استراحت و خواب کافی تا حد امکان همچنین می‌تواند در درمان این ویروس موثر باشد.

هیچ دارویی برای هیچ‌کدام از بیماری‌های ناشی از ویروس‌های کرونا تأیید نشده است اگرچه به‌نظر می‌رسد داروی ضدویروسی به‌نام Remdesivir روی حیوانات مؤثر باشد.

راههای پیشگیری از ابتلا به این ویروس چیست؟

علی رغم شیوع سریع این ویروس، هنوز واکسنی برای محافظت در برابر این دسته از ویروس‌ها وجود ندارد.

ممکن است با دوری از افراد بیمار، بتوان تا حدی خطر ابتلا به این ویروس را کاهش داد. همچنین اجتناب از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان و شستن دست‌ها با آب و صابون، حداقل به مدت ۲۰ ثانیه هم توصیه میشود.

در صورت مشاهده علائم، حتما هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانید و اشیاء و سطحی را که لمس می‌کنید، ضد عفونی کنید. در صورت ضرورت سفر به چین، به علائم این بیماری توجه کرده و از تماس مستقیم با حیوانات زنده اهلی و  غیر اهلی خودداری کنید. ضمناً توصیه میشود، از مصرف گوشت و تخم مرغ کاملا پخته نشده، پرهیز شود.

ویروس کرونا در زنان باردار چگونه است؟

با مطالعات انجام شده در مورد ویروسهای مشابه، ممکن است این ویروس، سقط خود به خود، مرگ مادر و بیماری بحرانی مادر را سبب شود.

نویسنده:دکترفرناز افضل

منبع: سازمان بهداشت جهانی WHO

نظرات
آخرین اخبار