ساخت بانداژهای بندآورنده خون بدون چسبیدن به زخم | فراتاب
کد خبر: 11198
تاریخ انتشار: 30 دی 1398 - 11:36
تحقیقات پزشکی:
محققان با استفاده از نانوالیاف کربنی و سیلیکونی، بانداژی ساختند که می‌تواند به سرعت موجب انعقاد خون شود و در عین حال به زخم نمی‌چسبد، این بانداژ خاصیت آنتی‌باکتریال نیز دارد و مانع از بروز عفونت می‌شود.

فراتاب_ علمی: به گزارش فراتاب به نقل از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، محققان ETH زوریخ با همکاری محققانی از دانشگاه ملی سنگاپور موفق به توسعه نوعی بانداژ جدید شدند که می‌تواند به بندآوردن خون کمک کند بدون اینکه به زخم بچسبد.

محققان این پروژه اقدام به طراحی و ساخت انواع مختلفی از مواد ابرآب‌گریز کردند تا بتوانند سیالاتی نظیر خون یا آب را دفع کنند، هدف این بود که بتوانند پوششی برای ادوات مختلف بسازند و از آن برای تولید تجهیزات پزشکی و پروتزهایی نظیر قلب مصنوعی استفاده کنند.

یکی از موادی که این گروه طراحی کردند، نه تنها موجب دفع خون می‌شد بلکه فرآیند انعقاد را تسریع می‌کرد، از آنجایی که این محصول از موادی ساخته شده بود که برای تولید پوشش‌هایی به‌منظور پمپ خون مناسب نیست، در نتیجه آن‌ها تصمیم گرفتند از این دستاورد برای تولید بانداژی استفاده کنند که به زخم نمی‌چسبد.

دفع خون و انعقاد خون دو ویژگی جداگانه است که در این محصول یک‌جا وجود دارد، از آنجایی که این بانداژ خون را به خود جذب نمی‌کند در نتیجه به زخم نمی‌چسبد؛ بنابراین به سادگی از زخم جدا می‌شود، از سوی دیگر این ماده موجب انعقاد سریع خون می‌شود، تاکنون ماده‌ای ساخته نشده که هم بتواند خون را منعقد کند و هم آن را دفع کند، این اولین باری است که دانشمندان موفق می‌شوند این دو ویژگی را با هم ترکیب کنند.

برای ساخت این بانداژ، محققان از نانوالیاف کربنی و سیلیکونی استفاده کردند که در صورت تماس با خون در مدت چند دقیقه موجب انعقاد می‌شوند، دلیل این فرآیند هنوز مشخص نیست اما پژوهشگران تصور می‌کنند که برهم‌کنش میان نانوالیاف کربنی با خون موجب انعقاد می‌شود. از سوی دیگر، این ساختار خاصیت آنتی‌باکتریال داشته و موجب کاهش احتمال بروز عفونت می‌شود.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Superhydrophobic hemostatic nanofiber composites for fast clotting and minimal adhesion در نشریه ature Communications به چاپ رسیده است.

نظرات
آخرین اخبار