عواقب ترور سلیمانی بر عهده آمریکا است | فراتاب
کد خبر: 11188
تاریخ انتشار: 15 دی 1398 - 16:57
موسوی در پاسخ به فراتاب در مورد پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی اعلام کرد
با دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت ارتباط برقرار کردیم.

موسوی: امشب درباره‌ آینده برجام تصمیم‌گیری می‌شود

فراتاب: نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه امروز برگزار شد.

به گزارش فراتاب، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در این نشست خبری، در پاسخ به سوال فراتاب در مورد پیگیری های حقوقی ترور سردار سلیمانی با تاکید بر اقدامات وزارت امور خارجه در این راستا گفت: فارغ از نتیجه پیگیری‌ها، موظف هستیم مراتب اعتراض خود را اعلام کنیم. تماس ظریف با دبیرکل سازمان ملل و نامه نمایندگی ایران در سازمان ملل به دبیرکل و شورای امنیت هم در همین راستا است. 

موسوی اضافه کرد: این اقدام را تروریسم دولتی می‌دانیم و عواقب آن برعهده مرتکبین به ویژه دولت تروریستی آمریکا است. 

وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکره با آمریکا زیر سایه تهدید که از سوی برخی افراد مطرح شده است، خاطرنشان کرد: ایران و وزارت خارجه مذاکره زیر سایه تهدید را نمی‌پذیرد کماآنکه نشان دادیم که مذاکره‌ای زیر سایه تهدید نکردیم. این مسئله مضر برای شرایط فعلی کشور است. وزارت خارجه تابع و مجری دستورات نظام است و هر گاه، دستوری بگیرد، در کمال دقت اجرا می‌کند. 

 

از ذکر جزییات و پاسخ ایران به پیام آمریکا معذورم

موسوی درباره جزییات پیام آمریکا که از طریق سفیر سوئیس داده شده است، بیان کرد: از ذکر جزییات و پاسخ ایران معذوریم. پیامی از سوی وزیر خارجه امریکا بود که خارج از روال و تشریفات دیپلماتیک بود که بی‌ادبانه هم بود. ما هم بعدازظهر جمعه این نامه را بررسی و پاسخ آن را دادیم و با همان لحن شایسته مقامات آمریکایی در سطح پایین‌تری پاسخ داده شد که فکر نکنند خبری است. 
وی درباره تهدید اخیر ترامپ درباره هدف قرار دادن ۵۲ نقطه فرهنگی و تاریخی یادآور شد: موضع ایران از سوی ظریف در توییتی داده شد. من واقعا متاسفم که در جهانی زندگی می‌کنیم که رییس‌جمهور کشور به اصطلاح قدرت جهانی، چنین موضعی گرفته و مشاورانی دارد که لای کتاب قانون را باز نکرده و بدیهات حقوق بین‌المللی را به سخره می‌گیرد. تهدید را با تهدید پاسخ می‌دهیم و در مقابل تهدیدات آماده بوده و دست بسته نیستیم. 
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: توصیه می‌کنیم دست از این لفاظی‌ها و تهدیدات بردارند. 
موسوی درباره عمل متقابل ایران در برابر ترور سردار سلیمانی عنوان کرد: وزارت خارجه وظایفی دارد که به آنها عمل می‌کند. اینکه عمل متقابل ایران چیست، در بیانیه شورای عالی امنیت ملی آمده و وزارت خارجه در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی حرکت می‌کند و به وظایفش عمل می‌کند. 

 

امشب درباره‌ آینده برجام تصمیم گیری می‌شود

این دیپلمات درباره دعوت اتحادیه اروپا از ظریف برای سفر به بروکسل خاطرنشان کرد: رایزنی در این باره در حال انجام بود که ایشان به بروکسل سفری داشته باشند ولی هیچ چیز نهایی نشده است.  
موسوی درباره گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران هم ابراز داشت: تصمیماتی برای برداشتن گام پنجم اتخاذ شده بود ولی با توجه به شرایط کنونی، امشب جلسه مهمی درخصوص گام پنجم برگزار می‌شود که می‌تواند تصمیمات اتخاذ شده را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه در عالم سیاست همه تهدیدها به هم ربط پیدا می کند اظهار داشت: فکر می کنم اتفاقی که امشب رخ خواهد داد مشخص خواهد کرد جمهوری اسلامی ایران در خصوص اجرای برجام و گام پیش رو چه خواهد کرد. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا وزیر خارجه قطر گفته اگر ایران به اقدام آمریکا پاسخ ندهد، بخشی از تحریم‌ها را لغو می‌شود، بیان کرد: من این خبر را تائید نمی‌کنم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان گفت و گو باآمریکا  در صورت برداشته شدن تحریمها گفت:  این پیش‌شرط درخصوص مناسبات ایران و آمریکا در بحث برجام همچنان وجود دارد. این پیش‌شرط نیست بلکه شرط منطقی است. اتفاق رخ داده شده را باید پاسخ داد.

 

 

نظرات
آخرین اخبار