پروژه 26 میلیاردی ترکیه برای پاکسازی کُردها در شمال سوریه! | فراتاب
کد خبر: 11173
تاریخ انتشار: 30 آذر 1398 - 15:30
فارین پالیسی گزارش می‌دهد:
ترکیه می‌خواهد 1 میلیون پناهنده را در شمال سوریه مستقر کند در اینجا این سوال پیش می‌آید آیا ترکیه با انجام چند پروژه کلان 26 میلیارد دلاری، می‌خواهد مرزهای خود را از کُردها پاکسازی کند؟

فراتاب – گروه بین الملل: بر اساس گزارش محرمانه‌ای که اخیرا اردوغان در سازمان ملل متحد ارائه کرده است ترکیه قصد دارد تا 1 میلیون پناهجوی سوری را در 140 روستا در در عمق 20 کیلومتری و در امتداد مرزهای شمالی این کشور اسکان دهد. این طرح نگرانی های چندی را باعث شده است از یکسو این نگرانی وجود دارد که ترکیه می‌خواهد با اجبار پناهجویان سوری را در مناطق شمال این کشور مستقر کند و از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که ترکیه اجازه بازگشت به کُردهایی که پس از حمله ماه اکتبر ترکیه مجبور به ترک خانه و سرزمین شان در این منطقه شود. بدین منظور ترکیه به دنبال ساخت 140 روستا است در یک سند 6 صفحه ای که رجب طیب اردوغان به گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد تحویل داده است، ساخت این پروژه عظیم نیازمند 26 میلیارد دلار کمک خارجی خواهد بود!

در همین زمینه سندی بدست گروه «فارین پالیسی» رسیده و مورد رسیدگی قرار گرفته است که حاکی از آن است در جلسه ای در استانبول مقامات ترکیه ای به یک گروه بزرگ ساخت و ساز وعده دادن پروژه ای بزرگ برای ساخت مدرسه، بیمارستان، مسجد، استادیوم های ورزشی و ... داده شده است.

از سوی دیگر هاردین لنگ یکی از مقامات سابق آمریکایی که در زمینه صلح فعالیت می‌کند و به عنوان معاون رئیس جمهور در امور پناهندگان بین المللی همکاری می‌کند گفته است: «من مطمئن از دیدن طرحی جاه طلبانه از سوی رئیس جمهور ترکیه بر روی میز خودم نیستم!»

ترکیه در عین حال امیدوار است برای اجرایی شدن این پروژه حمایت های مالی و سیاسی لازم از سازمان ملل متحد و نیز کشورهای اروپایی را کسب کند. همزمان اردوغان به کشورهای اروپایی هشدار داده است در صورت عدم همکاری، مرزهای کشورش را بر روی عبور پناهندگان بسوی اروپا را باز خواهد کرد!

اما آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در گفت و گو با رجب طیب اردوغان بر ضرورت بازگشت «داوطلبانه» و با امنیت پناهجویان تاکید کرده است. وی همچنین گفته است که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد یک کارگروه را برای بررسی این طرح تشکیل خواهد داد. این تصمیم باعث برخی واکنش ها در میان مدافعان و فعالین حقوق بشر شده است که معتقدند گوترش بایست این پیشنهاد را رد کند.

تاکنون دو دور گفت و گو میان آژانس مرتبط با پناهندگان و مقامات ترکیه در رابطه با این موضوع در ژنو و آنکارا برگزار می شود و انتظار می رود دور سوم گفت و گوها پس از تعطیلات سال نوی میلادی انجام شود. در همین راستا کریس بوئین سخنگوی کمیساریای پناهندگان به «فارین پالیسی» گفته است این گفت و گوها سازنده بوده و در آن طرفین بر اصل ضرورت بازگشت داوطلبانه و ایمن تاکید شده است.

وی افزوده است از دید سازمان ملل متحد آوارگان سوری مختار هستند که تصمیم بگیرند آیا بطور داوطبانه مایل به بازگشت به کشورشان سوریه هستند؟

این در شرایطی است که بنا به دستور به حمله اردوغان به ارتش این کشور در ماه اکتبر دست کم 200 هزار نفر از ساکنان کُرد شمال سوریه آواره شده اند. این حمله پس از انجام تماس تلفنی میان روسای جمهور آمریکا و ترکیه و موافقت ترامپ برای عدم مداخله در آن صورت گرفت.

پیش از این ترکیه در سکوت، تعداد قابل توجهی از آوارگان سوری را در شمال شرق سوریه جایی که بطور سنتی و تاریخی محل زندگی کردها، ترکمن ها و آشوریها بوده است مستقر کرده بود.

در ماه نوامبر نیز صدها پناهجوی تازه از مرز سوریه گذشته و وارد ترکیه شدند ترکیه این اقدام را تحت تاثیر رفتار نیروهای مسلح محلی دانست اما شواهدی که در دست فارین پالیسی قرار گرفته است حاکی از آن است که این افراد عمدتاً اعضای خانواده شبه نظامیان گروههای وابسته یا تحت حمایت ترکیه بوده اند که از ترس واکنش ساکنین محلی به آنها، مجبور به مهاجرت شده اند.

در همین راستا فارین پالیسی با ژنرال مظلوم کوبانی فرمانده ارشد نظامی نیروهای سوریه دموکراتیک در شمال این کشور انجام داده است. ژنرال کوبانی از رئیس جمهور آمریکا، سازمان ملل و نیز دیگر کشورها خواسته است تا مانع از انجام پاکسازی قومی کُردها در شمال سوریه بدست ترکیه شوند.

«آقای رئیس جمهور ترامپ، ترکیه مثل گذشته یکبار دیگر در این منطقه دست به پاکسازی نژادی زده است، آمریکا نبایست اجازه پاکسازی و جابجایی اجباری جمعیت در این منطقه شود آن هم در زمانی که در قرن بیست و یکم زندگی می کنیم!»

همچنین مایکل مالروی که تا اوایل دسامبر به عنوان معاون وزیر دفاع آمریکا فعالیت می کرد گفته است با اطمینان می تواند بگوید که هزاران کُرد توسط دولت ترکیه آواره شده اند و از خانه و سرزمین شان اخراج شده اند او به شبکه ای.بی.سی گفت واقعا این یک مشکل و بحران بزرگ است.

ترکیه اینک 3 میلیون و 700 هزار پناهنده سوری را در خود جای داده است و همین امر باعث شده است بیشترین تعداد پناهجویان جهان را داشته باشد. حتی در ماه اکتبر و هنگام آغاز حمله ترکیه، اردوغان بطور صریح از قصد خود برای اسکان دست کم دو میلیون نفر آواره در شمال سوریه خبر داده بود. در همین راستا به نظر می رسد ترکیه روز به روز در حال تقویت مواضع خود در این منطقه علیه نیروهای کُرد است. اردوغان همچنین در سخنرانی خود در ماه سپتامبر در سازمان ملل گفته بود اگر این منطقه امن را ایجاد کنیم می توانیم به راحتی یک تا دو میلیون نفر پناهجوی سوری را در آنجا مستقر کنیم. این کار را می توانیم با کمک وهمراهی آمریکا یا سازمان ملل متحد و یا روسیه و ایران انجام دهیم و پناهجویان را از زندگی در کانکس های فلزی و شرایط سخت نجات دهیم!

 

بازگرداندن به فارسی: فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

 

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار