وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را در مورد سانچی انجام داده است | فراتاب
کد خبر: 11172
تاریخ انتشار: 25 آذر 1398 - 12:50
موسوی در پاسخ به فراتاب در مورد ابهامات پرونده نفتکش سانچی
موضوع کشتی سانچی، حادثه تاسف‌آوری بود که وزارت امور خارجه تا آنجا که وظیفه‌اش ایجاب می‌کرد برای روشن شدن ابعاد موضوع تلاش کرد.

فراتاب-محمد حسن گودرزی- نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز برگزار شد.

به گزارش فراتاب، در این نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی در وزارت امور خارجه برگزار شد، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال فراتاب در مورد علت روشن نشن وضعیت پرونده نفت کش سانچی و مماشات احتمالی در این موضوع با اعلام اینکه این وزارت خانه در این پرونده تلاش خود را انجام داده گفت: موضوع کشتی سانچی، حادثه تاسف‌آوری بود که وزارت امور خارجه تا آنجا که وظیفه‌اش ایجاب می‌کرد برای روشن شدن ابعاد موضوع تلاش کرد. شرکت ملی نفتکش ایران مسئول پیگیری این پرونده است و اقداماتی هم انجام دادند.

موسوی افزود: شایعات اخیر مطرح شده با واکنش این شرکت روبه‌رو شد و آنها تکذیب کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره سفر روحانی به توکیو و اهداف این سفر بیان کرد: ایران و ژاپن، دو دوست قدیمی و سنتی هستند. ژاپن یک کشور مهم در شرق آسیا و ایران کشور مهم در غرب آسیا است که روابط‌شان دیرینه، قدیمی، حسنه و سنتی است. دو کشور از مشتریان عمده همدیگر در کالاهای اساسی هستند. آقای آبه نخست وزیر ژاپن به تهران سفر انجام دادند و طبیعی بود که آقای روحانی به ژاپن سفر کنند که در حال تنظیم تاریخ سفر هستیم. 

موسوی افزود: علاوه بر اهداف دوجانبه، دو کشور دارای دیدگاه‌هایی درخصوص مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی هستند که درخصوص مسائل غرب و شرق آسیا و برجامی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار می‌گیرد. 

 

با اظهارات دوگانه از سوی مقامات عربستان روبرو هستیم

 

موسوی در پاسخ به سوالی درباره اعزام هیات‌هایی از ایران و عربستان برای مذاکره با یکدیگر گفت: از این گفت‌وگوها خبر ندارم. گفت‌وگوهای رسمی ما درباره حج عمره بود که اخیرا انجام شد. از گفت‌وگوهای دیگر خبری ندارم. کشورهایی تلاش می‌کنند که این گفت‌وگو و تنش‌زدایی میان ایران و عربستان انجام شود که فکر می‌کنیم با حسن نیت هم است. ایران از این تلاش‌ها استقبال می‌کند ولی ما گاهی با اظهارات دوگانه از سوی مقامات عربستانی شاهدیم که با روح روند ایران و تلاش‌های کشورهای دیگر تناقض دارد. 

وی اضافه کرد: امیدواریم این صحبت‌ها از سوی عربستان متوقف شود و دست دوستی ما را بفشارد و یقین بداند در دعوت بیگانگان و انباشت سلاح امنیتی ایجاد نمی‌شود و حتی وضعیت بدتر هم می‌شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای اظهار داشت: در حال بررسی هستیم. هنوز فرصت وجود دارد. ابراز امیدواری می‌کنم در مدت زمان باقی مانده اروپایی‌ها به تعهدات خود به صورت جدی عمل کنند.

 

مشکل فنی، علت عقب نشینی روسیه از فردو

 

موسوی درباره توقف همکاری روسیه با ایران در سایت "فردو" خاطرنشان کرد: استنباط ما عقب‌نشینی روسیه از همکاری با ایران نیست. مشکل فنی را به دلیل توقف به رسمیت می‌شناسیم. کارشناسان فنی ایران و روسیه در حال بررسی مساله هستند. علت اصلی همزمانی دو اقدام است که طرف روس می‌خواهد ببیند امکان انجام دو اقدام به صورت همزمان وجود دارد یا خیر. 

این مقام وزارت امور خارجه درباره علت توقف همکاری در فردو به دلیل تحریم‌های آمریکا بوده است، ابراز داشت: آخرین اخبار ما از کمیسیون مشترک برجام این است که همه کشورها متفق‌القول علت وضعیت کنونی را خروج آمریکا از برجام می‌دانند. وقتی آنها این گونه می‌گویند تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در این زمینه را به رسمیت نمی‌شناسیم.

موسوی در پاسخ به این سوالی درباره تبادل زندانیان با آمریکا و احتمال تکرار آن بیان کرد: کمتر از سه هزار نفر از اتباع ایران به خاطر جرایم مختلف در کشورهای دیگر زندانی هستند و تعدادی از اتباع کشورهای دیگر به جرایم گوناگون در زندان‌های ما هستند. اگر وضعیت به گونه‌ای باشد که به خاطر مسائل انسانی ایجاب کند که ما تبادل انجام دهیم، آماده این کار هستیم. متاسفانه تعداد بسیاری از اتباع ما به خاطر همراه داشتن برخی قرص‌ها و عدم رعایت قوانین کشور مقابل سال‌ها در زندان  بوده‌اند که مورد تبادل قرار گرفتند.

امیدوارم در مجمع تشخیص، مصلحت کشور درست تشخیص داده شود

 

موسوی درباره آخرین تحولات مربوط به FATF گفت: ما نظرات خودمان را به صورت شفاف بیان کردیم. عمل و پیوستن به کنوانسیون‌هایی که FATF همه کشورها و بانک‌ها دنیا را ملزم کرده، مفید می‌دانیم و نه به ضرر. همه کشورها برنامه‌های اقدامی دارند و ایران هم برنامه اقدامی که از سوی FATF دارد، در بسیاری از موارد عمل کرده است زیرا ایران به دنبال پولشویی و تامین مالی تروریسم نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امیدواریم مصلحت کشور در مجمع تشخیص به درستی تشخیص داده شود، اظهار داشت: بحث مراودات بانکی ایران با بسیاری از کشورها از جمله کشورهای دوست مطرح است. آنها هم می‌گویند اگر این اتفاق رخ ندهد، امکان همکاری با ایران را ندارند. ما عدم پیوستن به این کنوانسیون را در جهت افزایش فشار تلقی می‌کنیم.

 

نظرات
آخرین اخبار