همزیستی هزاران ساله پیروان ادیان و مذاهب مختلف در جهانی بنام ایران | فراتاب
کد خبر: 11158
تاریخ انتشار: 17 آذر 1398 - 18:36
بررسی پرونده همزیستی ادیان در ایران در فصلنامه صلح برای همه

 فراتاب – گروه رسانه: دومین شماره فصلنامه تخصصی «صلح برای همه» در آذرماه امسال منتشر شد. این نشریه با تمرکز بر روی مباحث صلح و صلح سازی در ایران، سعی دارد سوژه های بومی ایرانی دارای وزن و اثرگذاری در سطح جهانی را مورد بررسی قرار دهد. دومین شماره این نشریه دارای 6 پرونده اختصاصی بود که آنچنان که در گزارش های پیشین پرونده های اول و دوم این فصلنامه بررسی شد در این گزارش پرونده سوم با عنوان «همزیستی هزاران ساله پیروان ادیان و مذاهب مختلف در جهانی بنام ایران» مورد بررسی قرار می گیرد.

در این پرونده مقالات و یادداشتهایی درباره آیت الله طالقانی، علامه سیدمحمد طباطبایی، مولوی عبدالرحمن چابهاری، الله قلی آخوند توماج، ملا قادر قادری، دکتر سیدمختار هاشمی، خاخام یونس حمامی لاله زار، اسقف مارنرسی بنیامین، سیبوه سرکیسیان و مختار زارعی منتشر شده است.

محور اساسی این پرونده بررسی نوع تعامل، روابط، همزیستی ها، حل اختلافات و اندیشه های مبتی بر رواداری، صلح، مشارکت و همکاری میان پیروان ادیان مختلف در پهنه تاریخی –جغرافیایی ایران است.

در بخشی از یادداشتی در خصوص آیت الله طالقانی اینگونه نوشته شده است: «آيت الله طالقاني از جمله متفكراني بود كه فعاليت‌هاي بزرگي براي اتحاد جهان اسلام انجام داد. او در كنفرانس‌هاي متعددي به عنوان نماينده شخصيت‌هاي بزرگي چون آيت عظام ابوالقاسم كاشاني و سيد حسن بروجردي شركت كرد و گاهي به طور مستقل نيز در آنها حضور مي‌يافت. وي معتقد بود كه راه تقريب كه جمعي از علماي بيدار و مجاهد پيش گرفته‌اند همين است كه با نور تفكر، محيط ارتباط اسلامي را روشن سازند و با نوك قلم، باقي مانده ابرهاي تاريك را از افق فكري مسلمانان زايل گردانند تا وحدت واقعي پايه گيرد، نه اتحاد صوري و قراردادي.»

همچنین ملاقادر قادری امام جمعه اهل سنت پاوه در سخنانی می گوید: «در حديث نبوي شريف است كه «اختلاف امتي رحمة» يعني اختلاف در استنباط و احكام دين براي مردم مسلمان رحمت و از معجزات پيامبر بزرگوار اسلام است. دون‌ ترديد، اختلاف مذاهب به علم و دانش و معرفت غنا بخشيده است و اگر نبود وجود مذاهب فقهي، امروز به جاي اين همه مدارس و كتابخانه‌ها، فقط يك مدرسه و يك كتابخانه داشتيم كه اين نقمتي بيش نخواهد بود؛ ولي خوشبختانه مذاهب به جامعه غناي معرفت و دانش بخشيده‌اند و اميدواريم بتوانيم از اين نعمت به نفع جامعه اسلامي بهره‌مند شويم؛ چيزي كه امروز كمتر به آن توجه داريم. وجود مذاهب براي جامعه اسلامي نعمت است و تا مردم شاكر اين نعمت بوده‌اند، همواره موفق، پيروز، سربلند و باعزت زيسته‌اند و زماني كه كفران نعمت كردند و استنباط فقهاي بزرگوار و سلف صالح و اختلاف فقهي را وسيله نزاع و رياست و بقاي افراد و نفي ديگران و در خدمت سياست‌بازي قرار دادند، جامعه اسلامي دچار تشتت و فرقه‌گرايي گرديد و تاريخ گذشته مسلمانان در زمان عثماني‌ها و صفوي‌ها شاهد اين مدعاست.»

لازم به ذکر است دومین شماره فصلنامه صلح برای همه با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی حمید حشمدار، سردبیری اردشیر پشنگ و اعضای تحریریه شامل فرشاد سلیمی، بیان عزیزی، احسان شاه حسینی، هدی مظفری بایعکلایی، لیلا درخش، ظریفه احمدی و محمدحسن گودرزی و مدیریت گرافیکی و طراحی شادی پشنگ در آذرماه امسال منتشر شده است.

نظرات
آخرین اخبار