تاملی بر اندیشه صلح در عرفان و حکمت ایرانی | فراتاب
کد خبر: 11157
تاریخ انتشار: 17 آذر 1398 - 18:21
بررسی پرونده تنوع عرفان و حکمت ایرانی در فصلنامه صلح برای همه

فراتاب – گروه رسانه: دومین شماره فصلنامه تخصصی «صلح برای همه» در آذرماه امسال منتشر شد. این نشریه با تمرکز بر روی مباحث صلح و صلح سازی در ایران، سعی دارد سوژه های بومی ایرانی دارای وزن و اثرگذاری در سطح جهانی را مورد بررسی قرار دهد. دومین شماره این نشریه دارای 6 پرونده اختصاصی بود که آنچنان که در گزارش پیشین پرونده نخست این فصلنامه بررسی شد در این گزارش پرونده دوم با عنوان «تاملی بر اندیشه صلح در عرفان و حکمت ایرانی» مورد بررسی قرار می گیرد.

عرفان ایرانی، از شاکله­های پایدار فرهنگ و معرفت ایران زمین است که در پویش تاریخی خود، همگام با تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و آیینی همواره زایایی خود را حفظ نموده و به مثابه عنصری کانونی و تاثیرگذار نقش بنیادینی در برساخت شاخص­های فکری و اعتقادی انسان ایرانی داشته است.

عرفان به عنوان نگرشی هستی شناختی و انسان شناختی که با اتکا به معرفتی شهودی و درونی در پی کشف حقیقت است، رویکردی متفاوت به مقوله­های جهان هستی دارد که نگاه وحدت وجودی از جان مایه­های آن بشمار می­رود. عرفان در سپهر تاریخ ایران، درهم­تنیدگی لاینفکی با ادیان و آیین­ها دارد و تکاپویی در ساحت باطنی ادیان و آیین­ها محسوب می­شود. از این رو در بستر تاریخ ادیان و آیین­های ایرانی، از میتراییسم و دین زرتشت گرفته تا روی کار آمدن اسلام و نحله­های مختلف آن، جریان­های متعددی در عرفان و تصوف ایرانی پدیدار شده­اند که در نتیجه آمیزش با عرصه عمومی اجتماع نقشی محوری در قوام و دوام فرهنگ و تمدن ایران و هویت تاریخی انسان ایرانی داشته­اند.

پاسداشت و صیانت از انسان در جایگاه عالم صغیر و حیث اعتباری انسان در نسبت با گوهر هستی، و تاکید بر رواداری و تساهل و تسامح در روابط عالم وجود به عنوان بستری برای طی طریق بسوی کمال و تمهید شرایط مناسب برای تجلی حق، از آموزه­های بنیادین عرفان ایرانی در عمده جریان­ها و نحله­های آن به شمار می­رود که بازتاب و پیامد اجتماعی و فرهنگی آن در میدان مراودات اجتماعی و روابط انسانی، تکوین گونه­ای از صلح باوری متکی به آموزه­های عرفانی است که در افق افکار عصر جدید می­توان آنرا در قالب اندیشه­های وحدت کیهانی، جهان وطنی و انسان باوری بازتفسیر کرد. از این رو، میراث فکری و اعتقادی عرفان ایرانی، میراث انسانی ارزشمندی است که نگرشی نوین در آموزه­ها و گزاره­های آن می­تواند در راستای تقویت و تحکیم مبانی صلح­اندیشی راهی بر بهبود شرایط آشفته و گرفتار در دام جنگ و تخاصم جهان کنونی بگشاید.

در این بخش گزارش ها و یادداشتهای تحلیلی چندی در خصوص بزرگان اندیشه و عرفان و اخلاق ایرانی با محوریت موضوع صلح مورد بررسی قرار گرفته است و مقالات چندی از دکتر علی اکبر امینی، دکتر فریدون نوری  و ... زینت بخش این پرونده است. سعدی، حافظ، خیام، فردوسی، مولانا، زرتشت، مولانا خالد نقشبندی، سهروردی، فارابی و عطار بزرگان ایران زمین هستند که در این پرونده نویسندگان و اساتید چندی در خصوص آنها قلم زده اند.

لازم به ذکر است دومین شماره فصلنامه صلح برای همه با صاحب امتیازی و مدیرمسئولی حمید حشمدار، سردبیری اردشیر پشنگ و اعضای تحریریه شامل فرشاد سلیمی، بیان عزیزی، احسان شاه حسینی، هدی مظفری بایعکلایی، لیلا درخش، ظریفه احمدی و محمدحسن گودرزی و مدیریت گرافیکی و طراحی شادی پشنگ در آذرماه امسال منتشر شده است.

نظرات
آخرین اخبار