روان‌پریشی (سایکوز پس از زایمان) | فراتاب
کد خبر: 11156
تاریخ انتشار: 17 آذر 1398 - 16:40

ناز روشنی زعفرانلو متخصص اعصاب و روان و روان‌درمانگر درباره غم پس از زایمان، اظهار کرد: روان‌پریشی پس از زایمان؛ نوعی اختلال است که در زنان پس از زایمان بروز پیدا می‌کند. از خصوصیات این اختلال می‌توان به افسردگی، بیقراری، هذیان‌گویی و داشتن افکاری مبنی بر صدمه به خود یا نوزاد و انکار نوزاد اشاره کرد که در موارد نادری مادر این افکار را عملی می‌کند. میزان بروز روان‌پریشی پس از زایمان یک تا ۲ مورد در هر هزار تولد است.


این متخصص اعصاب و روان گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد زنانی که به روان‌پریشی پس از زایمان دچار هستند به تازگی نخستین فرزند خود را به دنیا آورده‌اند، همچنین حدود ۵۰ درصد زنانی که به این اختلال مبتلا هستند با عوارض غیر روانپزشکی نزدیک زایمان و بارداری مواجه بودند. نزدیک به ۵۰ درصد زنان دچار روان‌پریشی پس از زایمان، سابقه خانوادگی اختلال خلقی داشته‌اند و حدود دو سوم موارد طی یک سال پس از تولد نوزاد مشکل خلقی آن‌ها عود می‌کند. محکم‌ترین داده‌ها حاکی از این است که حمله روان‌پریشی پس از زایمان یک اختلال خلقی دو قطبی است.


روشنی زعفران‌لو اظهار کرد: فرایند زایمان را می‌توان یک استرس غیر اختصاصی دانست که از طریق یک مکانیسم هورمونی عمده، اختلال خلقی را موجب می‌شود. علائم روان‌پریشی پس از زایمان اغلب طی چند روز پس از زایمان بروز پیدا می‌کنند و به طور تقریبی همه این نشانه‌ها هشت هفته پس از زایمان آغاز می‌شوند.

او بیان کرد: مبتلایان به روان‌پریشی پس از زایمان به طور معمول از بی‌قراری، بی‌خوابی و خستگی شکایت می‌کنند، همچنین آنها ممکن است دوره‌هایی از گریستن و بی‌ثباتی هیجانی را پشت سر بگذارند؛ مواردی از سوءظن، بی‌ربطی کلام، اظهارات غیر منطقی و نگرانی‌های وسواسی درباره سلامت کودک هم وجود دارند. بیمار ممکن است به طور هذیانی وجود کودک را انکار کند یا بگوید که کودک سالم نیست که این توهمات به شکل صدا‌هایی که به فرد می‌گویند خودش یا فرزندش را از بین ببرد، ظاهر می‌شوند، بنابراین همه این علائم نشان می‌دهند که فرد باید به موقع درمان شود.


این متخصص اعصاب و روان افزود: مطالعه‌ای نشان می‌دهد که ۵ درصد مبتلایان به روان‌پریشی پس از زایمان خود را می‌کشند و در ۴ درصد موارد آن‌ها فرزندشان را از بین می‌برند. اگر فرد قبل از بروز علائم بیماری راحت‌تر با مشکلاتش سازگاری پیدا کرده و خانواده هم از او حمایت لازم را بکند، بهتر می‌تواند روند درمان را پشت سر بگذارد. در بارداری‌های بعدی احتمال بروز روان‌پریشی پس از زایمان در فرد افزایش پیدا می‌کند و تا ۵۰ درصد می‌رسد.


روشنی زعفران‌لو تأکید کرد: همانند سایر اختلالات روانپزشکی برای تشخیص قطعی روان‌پریشی پس از زایمان نخست باید شخص از نظر ابتلا به اختلالات تیروئیدی و عفونت‌ها بررسی شود، همچنین فرد باید از نظر سوء مصرف مواد، مصرف دارو‌های آرام‌بخش، مسکن و ضد فشار خون بارداری مورد ارزیابی قرار گیرد، زیرا همه این موارد ممکن است علائمی مشابه روان‌پریشی پس از زایمان ایجاد کنند.
منبع: خبرنگاران جوان

نظرات
آخرین اخبار